لغو تعلیق شناسنامه‌فنی ساختمان

لغو تعلیق شناسنامه‌فنی ساختمان

www.BanaNews.irسازنده‌ها «بند۵۰» در پروانه‌ ساختمانی را جدی بگیرند

معاون شهردار تهران از اجرای طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان بعد از یک دوره تعلیق خبر داد و گفت: سازنده‌ها با دریافت پروانه ساختمانی که به منزله قبول مقررات ساخت‌وساز در پایتخت از سوی آنهاست، متعهد می‌شوند در طول مراحل ساخت نسبت به تکمیل شناسنامه‌فنی ساختمان اقدام کنند؛ در غیر این صورت، پایان‌کار به آنها داده نخواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هیربد معصومی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا موارد اختلاف‌نظر بین سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری‌تهران بر سر نحوه اجرای شناسنامه‌فنی حل شده است، تصریح کرد: در حال حاضر به صورت هفتگی جلساتی بین سه طرف مسوول در اجرای شناسنامه‌فنی برگزار می‌شود، اما این جلسات به معنی تعلیق صدور شناسنامه‌فنی نیست، بلکه به موازات آن، در حال اجرا شدن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری افزود: با دستور این معاونت هم‌اکنون در پروانه ساختمانی (بند ۵۰) به صراحت عنوان شده است «ارائه شناسنامه‌فنی برای صدور گواهی پایان‌کار الزامی است» و شهرداران مناطق موظف شده‌اند به شدت اجرای این مورد از مقررات ساخت‌وساز را رعایت کنند. معصومی در ادامه درباره علت اصلی تعلیق اجرای شناسنامه فنی ساختمان در سال گذشته اظهارکرد: تعلیق شناسنامه فنی و ملکی در تهران از سوی شورای شهر به دلیل صوری انجام شدن آن توسط مجریان ساختمانی بود؛ چرا که بر خلاف شرایط مذکور در شناسنامه فنی، مجریان در زمان انجام عملیات ساخت‌وساز حضور نداشتند و این موضوع دقیقا بر خلاف اصولی است که ما به دنبال آن هستیم.

وی افزود: شهرداری در ارتباط با کیفی‌سازی ساختمان در شهر تهران از هر طرحی استقبال می‌کند و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یکی از راه‌هایی است که ما را به این هدف نزدیک‌تر خواهد کرد.

معصومی در ادامه افزود: متاسفانه بر سر راه اجرایی شدن شناسنامه‌فنی مشکلاتی وجود داشت. علاوه بر این یک مساله بد دیگر هم وجود داشت و آن اینکه در این مورد ما و سازمان نظام مهندسی آن را بر گردن هم می‌انداختیم. البته در حال حاضر یک همکاری تنگاتنگ بین سازمان نظام مهندسی تهران و شهرداری تهران وجود دارد. او در خصوص پیگیری جلسات سه جانبه شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن در مورد اجرای شناسنامه فنی گفت: ما از سال گذشته هر چهارشنبه با حضور اعضای سازمان نظام مهندسی جلسه داریم و به نتایج خوبی رسیدیم که به زودی اعلام می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که اگر جلسات هنوز به نتیجه نرسیده پس حکم دستور شما در پروانه‌های ساختمانی چیست، اظهار کرد: هم زمان به طور موازی کار در حال انجام است. از یک طرف جلسات را پیگیری می‌کنیم و از یک طرف دیگر این اخطار را دادیم که باید شناسنامه‌فنی توسط سازنده‌ها رعایت شود. معصومی‌ با تاکید دوباره در مورد الزام ارائه شناسنامه فنی در موقع صدور پایان کار در مورد اطلاع نداشتن اعضای سازمان نظام مهندسی از ابلاغ این حکم گفت: ما مکتوب حرف می‌زنیم. ما در تمام پروانه‌ها نوشته‌ایم و به مالک، مجری و مهندس هم اعلام کردیم.

بند اضافه شده بدون هماهنگی است

رییس سازمان نظام مهندسی تهران با اظهار بی‌اطلاعی از بند اضافه شده در پروانه‌های ساختمانی، اجرایی‌شدن صدور شناسنامه‌فنی ساختمان را تایید نمی‌کند. سعید غفرانی افزود: هنوز جلسات ما با شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به جایی نرسیده است، البته امیدواریم به زودی به نتایج خوبی در این مورد برسیم. او در مورد اجرایی شدن یا نشدن شناسنامه فنی و ملکی در تهران گفت: در حال حاضر اجرای شناسنامه فنی در تهران تعطیل است. او در پاسخ به اینکه ارائه شناسنامه فنی برای صدور پایان‌کار الزامی‌شده است، گفت: هیچ کاری به صورت دستوری اجرایی نمی‌شود. شناسنامه فنی یک فرآیند است که در آن باید یک سیر مهندسی با توجه به قاعده و قانون مشخص طی شود تا به شناسنامه فنی منجر شود، اما در حال حاضر این سیر مهندسی اجرا نمی‌شود. او در رابطه با بند اضافه شده به پروانه‌های ساختمانی گفت: این بند بدون هماهنگی ما به پروانه ساختمانی اضافه شده است و بهتر است حذف شود.

 

 

    نظرات