آغاز آگاهي‌بخشي درباره سيل در كتب مدارس

به گفته مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت مديريت منابع آب ايران قرار شد آگاهي بخشي در ارتباط با سيل را در دوره متوسطه دوم آغاز كنيم. به اين ترتيب كتاب انسان و محيط زيست براي اولين بار در نظام آموزشي و اجرايي نهادينه شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، سيف‌الله آقابيگي امروز در نشست خبري با عنوان «تمرين مواجهه صحيح با سيلاب در مدارس» كه‌ در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي برگزار ‌شد، با بيان اين‌كه از مهر سال گذشته وضعيت بارش كشور بهتر شده است، افزود: در عين حال اين بارش‌ها در بسياري از مناطق تاكنون موجب‌حركت سيل و آسيب‌هاي فراواني شده است.


وي با بيان اين‌كه در كشور بر اين موضوع اتفاق نظر وجود دارد كه آگاهي مردم بايد در ارتباط با سيل افزايش پيدا كند، اظهار كرد: به همين منظور قرار شد آگاهي بخشي در ارتباط با سيل را در دوره متوسطه دوم آغاز كنيم. به اين ترتيب كتاب انسان و محيط زيست براي اولين بار در نظام آموزشي و اجرايي نهادينه شد. الگوي بارش كشور به گونه‌اي است در اين كتاب به آن به عنوان واقعيت اجتناب ناپذير توجه شده است.


مديركل دفتر مديريت بحران شركت مديريت منابع آب ايران با اشاره به اينكه ابتدا كاهش خسارت‌ها و در درجه دوم افزايش تاب‌آوري و حفظ منابع كشور را در دستور كار قرار گرفته است، تصريح كرد: در برخي از حوزه‌هاي جغرافيايي كشور، انسان نمي‌تواند كاري انجام دهد، چون برخي وقايع طبيعي در دل طبيعت نهفته شده است. براي مثال در تغيير الگوهاي بارشي نمي‌توانيم كاري انجام‌ دهيم، چراكه الگوهاي بارشي از سال گذشته تغيير پيدا كرده است اما اين ميزان به شكل يكسان در كشور نيست.


آقابيگي با اشاره به اينكه فلسفه كتاب انسان و محيط زيست سازگاري و هماهنگي نظام آموزشي و رفتار آموزشي ما در طبيعت است، توضيح داد: سيلاب از جهت ايراد خسارت به شريان ‌هاي كشور نقش اول‌ را در حوادث ايفا مي‌كند اما در زمينه تلفات جاني مقام چهارم را دارد. اگر بتوانيم در ارتقاي رشد و آگاهي جامعه و رفتارهاي خودمان تغيير ايجاد كنيم ‌و نحوه رفتار با سيلاب را به دانش‌آموزان آموزش دهيم، مي‌توانيم به كاهش خسارت‌ها كمك كنيم.


وي در ادامه تاكيد كرد: جامعه بايد از طريق آگاهي‌بخشي به دانش‌آموزان به جايگاهي برسد تا بتواند بهترين واكنش را مقابل بلاياي طبيعي داشته باشد.


او با بيان اين‌كه در هفت ماه نخست امسال تعداد سازه‌هاي تقاطع‌هايي كه آب گذر نداشتند، از 2500 نقطه به 3400 نقطه افزايش يافته است، افزود: اگر قرار است شهرداري‌ها مجوزي صادر كنند بايد ميزان حريم رودخانه مشخص باشد.

به گفته مديركل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با بيان اين‌كه 146 هزار كيلومتر بستر رودخانه اصلي داريم كه حدود 76 هزار كيلومتر آن داراي اولويت بودند، گفت: يعني اين رودخانه‌ها از نقاط جمعيتي عبور مي‌كردند كه از اين 76 هزار كيلومتر،  براي 56 هزار كيلومتر مطالعات حد بستر صورت گرفته و شهرداري بايد بر اين اساس مجوز ساخت صادر كند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات