مجموعه تاریخی حسن پاشا تبریز مرمت و احیا می‌شود

مجموعه تاریخی حسن پاشا تبریز مرمت و احیا می‌شود

به گزارش شهریار به نقل از ایرنا، مرتضی آبدار با اعلام این مطلب افزود: امسال با این میزان اعتبار آواربرداری و تخلیه نخاله‌های حاصله از آب‌انبارها، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش، پی‌کنی و پی‌ریزی و اجرای شناژ بتونی، بازسازی دیوارها، مرمت طاق گنبد و سایر بخش ها، پاک‌سازی و بندکشی مسجد و احداث سرویس بهداشتی و موتورخانه انجام شده است.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۵ درصد عملیات مرمت و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تاریخی این مجموعه، پژوهش‌های تخصصی و فنی آن زمان زیادی برد و در نتیجه روند اجرای عملیات مرمت و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی نیز به درازا کشیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه تبریز در دوره‌های ایلخانی، آق قویونلو و قره قویونلوها پایتخت بود، این مجموعه در ادوار مذکور نقش مهمی در حوزه‌های حکومتی، هنری و علمی داشته بنابراین برای مرمت و بازسازی بقایای آن مجوزهای لازم پیرو پژوهش‌های تخصصی و مطالعات و اقدامات فنی و کارشناسی لازم است.

آبدار، ادامه داد: مجموعه تاریخی میدان صاحب آباد و عمارت نصریه سلطان حسن حدود یک قرن مرکز حکومت ایران و مقر فرماندهی پادشاهان قراقویونلو و آق قویونلو تا زمان شاه‌طهماسب دومین پادشاه صفوی بود و با توجه به ویژگی های فاخر آن با اتصال به بازار و بناهای مذهبی و حکومتی سرآغاز شیوه‌ای کامل از میدان‌های ایرانی شد.

دیوارهای مسجد مجموعه تاریخی و فرهنگی حسن پاشا با طرح‌های اسلیمی‌، ترنج‌ها، گل‌ها، بوته‌های گوناگون و کتیبه‌های متعدد حجاری و بقایای تزیینات بالای درها و پنجره‌ها نیز سنگ‌ نبشته‌هایی با خط ثلث جلی وجود دارد که بی‌شباهت به خط زیبای یاقوت مستعصمی نیست و در طرفین محراب این مسجد نیز ۲ ستون سنگیِ زردرنگ قرار دارد که همانند کهرباست.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات