ضرورت تداوم حمایت از طرح مسکن مهر

ضرورت تداوم حمایت از طرح مسکن مهر

http://www.bananews.ir/به اعتقاد کارشناسان، تداوم نگاه ویژه دولت در حمایت از طرح مسکن مهر یک ضرورت اجتناب ناپذیر به نظر می رسد چرا که هدف از اجرای این طرح خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، تامین مسکن یکی از سیاستهای اساسی دولت است که با هدف پاسخگوی به تقاضای موثر و سهولت دسترسی فاقدان مسکن بویژه گروههای کم درآمد، طرح مسکن مهر از سوی دولت خدمتگزار اعلام شده است.

مسکن مهر که با تأمین زمین مناسب، حذف بهای زمین و تامین تسهیلات بانکی اجرایی شده است یکی از سرفصلهای مهم فعالیت در استان گیلان به شمار می رود.

استاندار گیلان در این باره گفت: پروژه های مسکن مهر با جدیت هر چه تمامتر در استان در حال آماده شدن و بهره برداری قرار دارد و در هفته دولت تعداد زیادی از این واحدها در اختیار مردم قرار می گیرد.

تسریع در ساخت مسکن مهر نیازمند مشارکت جدی مسئولان است

مهدی سعادتی افزود: برای رفع مشکل پروژه های مسکن مهر مسئولان در استان و شهرستانها از تمام توان خود استفاده کرده و برای اتمام این طرح تلاشها خود را بیشتر کنند.

وی همچنین با اعلام اینکه مسکن مهر نقش موثری در توسعه اشتغال دارد اظهارداشت: از طریق طرح مسکن مهر اشتغال زیادی برای کارگران ساختمانی، مهندسان و سایر عوامل ساخت و ساز مسکن ایجاد شده است.

استاندار گیلان گفت: با توجه به اینکه مسکن مهر به صورت پیشرفته و مدرن احداث می شود افرادی که در این طرح کار می‌کنند تجربه های بسیار خوبی برای کارهای بعدی فرا می گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسکن مهر نقش موثری در برقراری عدالت اجتماعی دارد یادآورشد: مسکن مهر از طرحهای بسیار موفق دولتهای نهم و دهم است که نقش موثری در خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه داشته است.

سعادتی مشکل مسکن را یکی از دغدغه های اساسی مردم دانست و افزود: دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا افرادی که توان خرید خانه ندارند صاحب سرپناهی مناسب شوند.

وی همچنین با اشاره به پروژه ۶۰۰ واحدی مسکن مهر لوشان اعلام کرد: با مشخص شدن سند مالکیت زمین این پروژه با کمک بانک مسکن استان مشکلات و موانع پیشرفت آن رفع و با در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم پیمانکاران پروژه را با جدیت هر چه بیشتر دنبال خواهند کرد.

طرح مسکن مهر در رونق اقتصادی بخش ساخت و ساز کشور موثر است

به هرحال تأثیر بالای مسکن مهر در کنترل تورم عمومی، ایجاد اشتغال در پهنه کشور، رشد و رونق اقتصادی در بخش ساخت و ساز و به تبع آن در بخش های صنعت و خدمات، کاهش سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار نشان از ضرورت تداوم نگاه ویژه دولت در حمایت از طرح مسکن مهر دارد.

توجه به این نکته که افزایش تورم مهمترین تهدید پیش روی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها است، لزوم تداوم مسکن مهر به دلیل کنترل بازار زمین و مسکن و به تبع آن تعادل بخشی میان بازارهای کلان اقتصادی کشور را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

رونق مسکن مهر بستر مناسبی را به منظور اجرای موفقیت آمیز قانون هدفمند کردن یارانه ها مهیا کرده و شرط تداوم این موفقیت و اجرایی شدن کامل قانون در تداوم رونق مسکن مهر است.

در این ارتباط مدیرکل مسکن و شهرسازی استان گیلان از ساخت بیش از ۴۰ هزار واحد مسکن مهردراستان خبرداد و افزود: مسکن مهر از طرحهای کلیدی دولت است.

سه میلیون مترمربع زمین برای احداث واحدهای مسکونی مهر در گیلان

حجت شعبانپور با بیان اینکه تاکنون بیش از سه میلیون مترمربع زمین برای احداث واحدهای مسکونی مهر در گیلان مورد استفاده قرار گرفته است اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی در۱۰ شهر بالای ۲۵ هزار نفرجمعیت در حال ساخت است که از این تعداد ساخت اسکلت ۲۴ هزار واحد و نازک کاری شش هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مهر به اتمام رسیده است.

وی همچنین بر تعامل مطلوب مسکن و شهرسازی استان با انبوه سازان در ساخت واحدهای مسکونی مهر اشاره کرد و افزود: حذف قیمت زمین از بهای تمام شده مسکن، پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی در قالب مسکن مهر ۹۹ ساله، اصلاح بافتهای فرسوده شهری و تنظیم تفاهمنامه های سه جانبه با انبوه سازان مسکن و بانک های عامل از عواملی هستند که موجب افزایش قابل توجه رونق بازار کار، اشتغال و آمار پروانه های ساختمانی صادره در سطح استان شده است.

مدیرکل مسکن و شهرسازی گیلان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد هفتگی و ماهانه شورای تامین مسکن اشاره کرد و گفت: نتیجه برگزاری چنین جلساتی همکاری هرچه بیشتر نهادها و سازمانهای خدمات رسان با طرحها مسکن مهر و رفع موانع و مشکلات احتمالی است.

وی در ادامه بر توجه جدی در کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی مهر تاکید و افزود: ناظران پروژه ها باید پیش از قبل کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی مهر را مد نظر قرار دهند تا ساخت و ساز این واحدها الگوی مناسبی برای ساخت و ساز ارزان و با کیفیت در بین مردم به شمار رود.

شعبانپور با بیان اینکه بدون شک اجرای طرح مسکن مهر تاثیر مهمی را بر بازار تولید و عرضه مسکن داشته است اعلام کرد: استان گیلان از ابتدای اجرای این طرح جزء استانهای پیشتاز بوده است.

مسکن مهر پاسخگوی نیاز مردم نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه اجرای طرح مسکن مهر یکی از طرحهای مناسب دولت برای متعادل کردن بازار مسکن و تأمین نیاز مردم بوده است گفت: طرح مسکن مهر پاسخگوی تمام نیاز مردم به مسکن نیست.

مهرداد لاهوتی افزود: در کشور سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود تا نیاز مردم برای خرید مسکن برطرف شود، بر اساس طرح مسکن مهر سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می ‌شود و با توجه به این موضوع این طرح نمی‌ تواند قیمت مسکن در کشور را کاهش دهد.

دولت در ساخت مسکن به بخش خصوصی اعتماد کند

وی همچنین درباره راهکارهای مناسب برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور اظهار داشت: دولت باید با جمع‌ آوری سرمایه‌های سرگردان در جامعه و بها دادن به بخش خصوصی درصد چشمگیری از این نیاز را برطرف کند.

در این باره مدیر شعب بانک مسکن استان گیلان با بیان اینکه ۲۷ هزار و ۷۵۲ واحد مسکونی از محل تسهیلات مسکن مهر در این استان بنا شده است گفت: تاکنون ۳۳ هزار و ۸۱۲ واحد در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر، ۱۲ هزار و ۹۱ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و یک هزار و ۸۴۹ واحد بافت فرسوده شهری در استان از تسهیلات ساخت و بهره برداری مسکن مهر استفاده کرده اند.

خشنود زینالی افزود: از ابتدای طرح تاکنون هزار و ۳۳۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال قرداد ساخت مسکن مهر منعقد و از این میزان پنج هزار و ۴۴ میلیارد ریال برای ساخت و بهره برداری این طرحها پرداخت شده است.

وی در ادامه با اعلام پرداخت تسهیلات آماده سازی به ۳۲ هزار و ۳۱۱ واحد مسکونی اظهارداشت: در این مدت ۱۸ هزار و ۲۸۷ واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر و ۱۴ هزار و ۲۴ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از ۳۱۲ میلیارد ریال تسهیلات آماده سازی بهره مند شدند.

مدیر شعب بانک مسکن گیلان با اشاره به اعتبار ابلاغی برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان یادآورشد: تاکنون ۱۸ هزار و ۳۵۱ واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به شعب بانک مراجعه کرده اند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۱۵۶ قرارداد منعقد و در این خصوص یک هزار و ۱۰۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

بدون شک اجرای صحیح و کامل طرح مسکن مهر و تحقق همه اهداف آن منوط به تعامل و همراهی تمامی دستگاههای اجرایی است، مسئولان امر و دست ‌اندرکاران پروژه مسکن مهر باید بر سرعت بخشیدن به کارها و تحویل به هنگام واحدهای مسکونی به مردم اهتمام ویژه‌ ای داشته باشند و تمام فعالیت‌ ها، برنامه‌ ها و عملیات اجرایی دستگاهها باید بر اساس زمان تعیین شده طراحی تا این پروژه در زمان مقرر به پایان برسد.

 

 

    نظرات