بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری رشت در بخش درآمدی در کمیسیون تلفیق

بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری رشت در بخش درآمدی در کمیسیون تلفیق

بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری رشت در بخش درآمدی در کمیسیون تلفیق
بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری رشت در بخش درآمدی در کمیسیون تلفیق
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت بیست و یکمین جلسه کمیسیون تلفیق با حضور اعضای شورا و روسای سازمان های شهرداری برگزار گردید.
نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت در بررسی بودجه درآمدی سازمان سیما و منظر بیان نمود: در حوزه سازمان سیما و منظر شهری حدود 16 میلیارد پیش بینی درآمد در سال 99 آمده که از این میزان 15 میلیارد آن مربوط به درآمد ناشی از تبلیغات محیطی است.
فرهام زاهد با اشاره به روند خوب این سازمان در برخی امور افزود: یکی از عملکردهای خوب سازمان سیما و منظر قرار گرفتن مزایده های مربوط به این سازمان بر روی پرتال است. و این موجب شفاف سازی و واقعی سازی ارقام مربوط به مزایده گردید. این انتظار وجود دارد که این روند تغییر مثبت در این سازمان از جمله استفاده از مواد اولیه در پروژه ها  همچنان ادامه پیدا کند
وی با انتقاد از موازی کاری در برخی از امور در شهرداری تصریح نمود: یکی از ردیف ها مربوط به چاپ بنر می باشد در حالی که این امر در روابط عمومی شهرداری نیز انجام می شود. باید هزینه ها را کاهش دهیم، نیازی نیست درمناسبت ها هر سازمان و هر مدیر جداگانه پیام تبریک و یا تسلیت صادر نماید بلکه تمام این امور باید متمرکز در یک جا با آرم شهرداری و شورا انجام گیرد. سازمان ردیف های خود را باید واقعی سازی نماید در شرایطی که پرسنل حجمی شهرداری چند ماه حقوق نگرفتند سازمان از انجام هزینه برای ارگان های دیگر باید خودداری نماید و هر میزان که مربوط به هزینه های مربوط به خود سازمان است را برای تصویب به شورا بیاورد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا بیان نمود: با توجه به ماهیتی که سازمان سیما و منظر دارد انجام امور چاپ در این سازمان روندی طبیعی است. و در این کد سازمان بیشتر به دلیل تقاضاهای مربوط به اعضای شورا هزینه نموده است.
حامد عبدالهی با انتقاد از وجود ردیف های در بودجه سال قبل که اصلا از آن هزینه ای نشده است خواستار تمرکز اعضای شورا بر روی کدهای با رقم بیشتر شد.

حجت جذب رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با انتقاد از چاپ بنر در ایام مختلف از طریق مدیران شهرداری خواستار کاهش هزینه ها و تمرکز هر کدام از امور در یکی از حوزه های شهرداری شد.

محمدحسن علیپور عضو هیات رییسه شورای شهر رشت خواستار پاسخگویی مدیران نسبت به عملکردشان شد و افزود: در شرایطی که ما برای پرداخت هزینه های پرسنل در آخر سال با مشکل مواجه هستیم باید در هزینه ها صرفه جویی نماییم. بهتر است برای کاهش هزینه ها شهرداری خود دستگاه چاپ بنر را خریداری نماید.
وی همچنین تصریح نمود: برای ما باید قانون ملاک باشد.  در ماجرای مربوط به آب نمای پارک ملت آقای سجاد محجوب باید پاسخگوی عملکرد خود در رابطه با این پروژه باشد.

مدیر سازمان سیما و منظر شهرداری رشت با اشاره به برنامه های این سازمان برای افزایش درآمد در سال 99 افزود: در سال گذشته توانستیم برخی از کدهای درآمدی مانند درآمد حاصل از تبلیغات و واتر بندها را محقق نماییم و برای سال جدید برنامه ریزی نمودیم تا از طریق پرورش گل و گیاه بتوانیم برای سازمان درآمد ایجاد نماییم.
زینب فلک دوست درآمد پیش بینی شده این سازمان برای سال 99 را 16 میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان نمود و بیان داشت : در آمد ساز مان سیما و منظر در سال قبل حدود 8زمیلیارد و 100 میلیون تومان بود اما با برنامه ریزی هایی که داریم برای سال جدید از طریق تبلیغات در بیلبوردها، واتربند، لایت باکس و پل ها پیش بینی افزایش حدود 2 برابری درآمد را داریم.

سهراب راستگو مدیر سازمان آرامستان های شهرداری رشت
با اشاره به افزایش 11 درصدی درآمد پیش بینی شده این سازمان در سال 99 تصریح نمود: در سال 97 تا کنون توانستیم 97 درصد درآمد پیش بینی شده را محقق کنیم و برای سال آینده در حدود 13 میلیارد و نیم پیش بینی درآمد این سازمان می باشد که عمده درآمد مربوط به فروش سنگ لحد و امورا مربوط به کفن و دفن است.
اعضای شورا در حوزه سازمان آرامستان ها با پیش بینی درآمدی این سازمان در سال 99 موافقت نمودند.
رییس شورای شهر رشت خواستار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شد و تصریح نمود: هر اتوبوس اکنون در بازار حدود 2 میلیارد و 600 قیمت دارد. این سازمان باید از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود برای ارایه خدمات به شهروندان استفاده نماید. در حال حاظر یکی از ایراداتی که به پروژه تراموا گرفته می شود به خاطر تعداد کم اتوبوس ها جهت کمک به حمل و نقل مسافر در سطح شهر رشت است. بخش خصوصی توانایی ارایه خدمات مطلوب به شهروندان را دارد و با افرادی که با واگذاری این حوزه به بخش خصوصی مانع ایجاد می کنند باید برخورد شود.
اسماعیل حاجی پور خواستار تصویب بودجه سازمان حمل و نقل شهرداری پس از مشخص شدن و تعیین و تکلیف سازمان در خصوص واگذاری حوزه حمل و نقل مسافر از طریق اتوبوس به بخش خصوصی شد.

وی با اشاره به برخی انتقاد های مربوط به برف شهر رشت در چند روز اخیر بیان نمود: شهرداری در موضوع برف در حد توان تمام تلاش خود را برای نموده است. برخی از کم و کاستی ها وجود داشت. ولی راه حل این مسایل داد و فریاد و مصاحبه با رسانه ها نیست.

رییس شورای شهر رشت با اشاره به وضعیت اقتصادی در کشور تصریح نمود: وضعیت بودجه در سال آینده به گونه ایست که نمی توان کارهای بزرگی را انتظار داشت.  ابتدا صرفه جویی را همه باید در کارها در نظر داشت. شهرداری نوکر ارگان های دیگر نیست که خدمات مربوط به آنها را شهرداری با هزینه خود بخواهد انجام دهد. اگر واقعا در شهرداری درآمد وجود دارد ابتدا باید بدهکاری های شهرداری پرداخت شود. دومین راهکار برون رفت از این مشکلات اقتصادی حمایت و احترام به سرمایه گذاران است.

فرهام  زاهد نایب رییس شورای شهر رشت با اشاره به نیاز حوزه حمل نقل به کمک دولتی افزود: در همه جای دنیا برای حوزه حمل نقل سوبسید در نظر گرفته می شود و ما نیز در این حوزه برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان باید به این سازمان کمک مالی را در نظر بگیریم.

رییس اداره مالی و اقتصادی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص درآمد پیش بینی شده این سازمان در سال 99 بیان نمود: درآمد پیش بینی شده این سازمان برای سال آینده 11 میلیارد و 516 میلیون تومان است که نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش درآمد را پیش بینی نموده ایم. که بیشتر این افزایش از طریق فروش بلیط، تبلیغات و فروش گاز CNG  به متقاضیان است.
حسین احمدی پور همچنین افزود: بودجه سال 99 شهرداری برای ارایه خدمات 35 دستگاه اتوبوس به شهروندان پیش بینی شده است که در این حالت از 50 دستگاه اتوبوس دیگر با توجه به هزینه های بالا در تعمیرات و نگهداری نمیتوانیم برای خدمات به شهروندان در حوزه حمل و نقل ارایه دهیم.

مریم گل احضار رییس سازمان سرمایه گذاری بیان نمود: برای واگذاری حمل و نقل با اتوبوس به بخش خصوصی فراخوان اعلام شد که سه نفر در این فراخوان اعلام آمادگی نمودند. مجوز لازم نیز از شورای شهر محترم گرته شد ولی پس از آن سازمان اعلام نمود که مدل کار تغییر نموده است و لایحه را پس گرفت.
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت با اشاره به ضوابط طرح تراموا خاطرنشان نمود: در کمیته فنی برای شهر رشت 180 دستگاه اتوبوس فعال تعیین شده است که شهرداری در حال حاضر 80 دستگاه اتوبوس در
اختیار دارد ولی متاسفانه از همین تعداد فقط 35 دستگاه فعال می باشند.
فرامرز جمشیدپور یکی از موانع استفاده از این دستگاه ها را علاوه بر هزینه بالای تعمیر و نگهداری، نیروی انسانی دانست و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و واگذاری این حوزه به بخش خصوصی را راهکاری برای حل مشکل عنوان نمود.
در ادامه محمد حسن علیپور عضو هیات رییسه شورای شهر رشت با انتقاد از پشت میز نشینی برخی از راننده ها و فعالیت نکردن در حوزه مربوط به خود خواستار استفاده از این راننده ها در حوزه مربوط به خود شد.


نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت در بررسی درآمد پیشنهادی حوزه سازمان فاوای شهرداری خوستار برنامه ریزی سازمان فاوا در سال 99 برای هوشمند سازی ارایه خدمات در شهرداری به شهروندان، خرید دیتا سنتر و مطالعلات GIS شد.


هانی عسکری رییس سازمان فاوای شهرداری رشت با اشاره به واقعی سازی بودجه سال 99 این سازمان افزود: سازمان فاوا بیشتر جنبه خدمات رسانی به شهرداری را دارد و ردیف درآمدی این سازمان از طریق دریافت عوارض بهره برداری آنتن های BTS  به میزان 200 میلیون تومان است. لازم به ذکر است درآمد حاصل از این ردیف بودجه در دو سال اخیر صفر بوده است.
اعضای شورای شهر رشت با بودجه سازمان فاوا در بخش درآمدی موافقت نمودند.
مدیر سازمان عمران شهرداری رشت با اشاره به مشکلات درآمدی این سازمان در سال جدید تصریح نمود: در سال جدید سازمان عمران بر اساس قانون به عنوان یک سازمان ارایه دهنده خدمات به شهرداری در نظر گرفته شده است و دیگر برای ارایه خدمات آسفالت به مناطق شهرداری نمی‌تواند درآمد کسب نماید.
میثم حرفت خواه ادامه داد سازمان عمران می تواند با فروش آسفالت به شهرداری های دیگر درآمدزایی نماید ولی با توجه به مشکلات آسفالت در شهر رشت اولویت برطرف نمودن این مشکلات است. با توجه به اینکه در سال جدید فروش آسفالت از طریق سازمان عمران به مناطق شهرداری بر اساس قانون امکان پذیر نیست نمی توان از این سازمان توقع محقق نمودن درآمد 5 میلیاردی 612 میلیون تومان پیش بینی شده در بودجه را نمود.
اسماعیل حاجی پور رییس شورای اسلامی شهر رشت با توجه به تغییر قانون در جهت درآمد زایی سازمان عمران خواستار دریافت خدمات متقابل سازمان عمران از شهرداری های مناطق در ازای آسفالت شد و افزود: با توجه به حذف درآمد اصلی این سازمان نباید انتظار درآمد زایی در این سازمان را همچون سال های قبل داشته باشیم هرچند این سازمان باید تلاش خود را در جهت درآمدزایی انجام دهد.

فرهام زاهد نایب رییس شورای شهر رشت یکی از مشکلات بودجه شهرداری را اختصاص نیافتن بودجه به سازمان ها به همان صورت پیش بینی شده دانست و خواستار انجام نظام تخصیص به شکل پیش بینی شده و منظم شد.


مریم گل احضار رییس سازمان سرمایه گذاری در خصوص نظام تخصیص بیان نمود: به استناد ماده 39 آیین نامه مالی شهرداری در صورتیکه بنا به ضرورت مقرر گردد برای فعالیتهای عمومی و یا اختصاصی شهرداری از حساب های مرتبط با سایر فعالیت ها استقراض شود مراتب باید ابتدا به تایید شورای اسلامی شهر رسیده و مبلغ مذکور حداکثر تا پایان سال مالی مربوط به حساب اصلی برگردانده شود.

رییس سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای درآمدزایی در سال جدید بیان نمود: یکی از برنامه های این سازمان برای درآمدزایی دریافت عوارض از مشاغل با زباله بیش از اندازه عرف است. و در حال حاضر بر اساس قانون در حال شناسایی، برآورد میزان زباله و انعقاد قرارداد با صاحبان این مشاغل هستیم.
علیرضا حاجی پور یکی دیگر از برنامه های حوزه پسماند در بخش کسب درآمد را استفاده از ایده ارایه کیف الکترونیکی در ازای دریافت زباله خشک از شهروندان عنوان نمود و افزود: قرارداد این طرح با بخش خصوصی امضا شده است و شهروندان در ازای هر کیلو زباله خشک کارت شهروندیشان 750 تومان شارژ میشود که می توانند برای خرید از این کارت استفاده نمایند و همچنین خدمات دیگری در این نرم افزار موبایلی پیش بینی شده است که درآمد حاصل از آن برای شهرداری و بخش خصوصی برابر است.
محمدرضا نظری رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت  عمده درآمد این سازمان را اجاره غرفه به بخش خصوصی دانست و افزود: یکی از برنامه ریزی ها در بخش درآمدی ایجاد بازارهای هفتگی در نقاط مختلف شهر است و این امر با توجه به املاک شهرداری در نقاط مختلف و استفاده از توان بخش خصوصی امکان پذیر می باشد.

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری لزوم استفاده از دانش روز برای کسب درآمد را دارای اهمیت دانست و افزود: جایگاه این سازمان با توجه به ظرفیت های آن بالاست. اگر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت  بخواهد در بخش کسب درآمد به روز باشد باید از توان مشاوران برجسته و ممتاز استفاده نماید. تا این مشاوران خط و خطوط درآمدی برای این سازمان را ارایه نمایند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص سازمان سرمایه گذاری خواستار ارایه لیست پروژه های شهرداری در سال 99 شد و بیان نمود: ایجاد سرویس بهداشتی یکی از مواردی است که از وظایف شهرداری است و بارها اعضای شورا نسبت به مشکل شهروندان در این خصوص تذکر داده اند.
فاطمه شیرزاد خواستار رفع مشکل کمبود سرویس بهداشتی در معابر اصلی شهر رشت شد
مریم گل احضار استفاده از صکوک را یکی از راهکارهای جبران هزینه ها دانست و افزود: بر اساس پروژه هایی مانند فیبر نوری، زمین ورزشی، سینما چند بعدی، تماشاخانه پارک نارون، کافه کتاب، پارکو متر و ... درآمد زایی 81 میلیاردی را درسال آینده در این سازمان پیش بینی میکنیم و این حاصل برنامه ریزی هایی است که در طی این دو سال انجام گرفت که در حال حاضر شاهد نتیجه آن می باشیم.  این درحالی است که درآمد این سازمان در سال قبل حدود 4 میلیارد بود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات