ساخت و ساز، مصلح غیر استاندارد و سود بیشتر

ساخت و ساز، مصلح غیر استاندارد و سود بیشتر

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ساختمان گفت: تا زمانی که مجری ذی‌صلاح و مهندس ناظر واقعی سر ساختمان نداشته باشیم، نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم از مصالح استاندارد استفاده شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا سرحدی - کارشناس ساختمان، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مهندس ناظری که زیر دست بساز و بفروش کار می‌کند و حقوقش را از آنان می‌گیرد و از طرفی نه از سوی نظام مهندسی حمایت می‌شود و نه از سوی شهرداری و وزارت مسکن، لذا یا باید خانه‌نشین شود و یا به ناچار خود را با شرایط وفق دهد.

وی افزود: اگر مهندس ناظر علیرغم تمام مشکلات، به سبب وجدان کاری بخواهد تا پایان کار نظارت کند، باید مجری ذی‌صلاح نیز سر ساختمان حاضر باشد، در حالی که مجریان قانون، آیین نامه ماده ۳۳ که تصویب شده و طبق آن شهرداری موظف شده بود پروانه را زمانی بدهد که یک مجری ذی‌صلاح سر ساختمان باشد را، پس گرفته اند.

سرحدی در ادامه گفت:‌ بهترین کنترل‌کننده مصالح، مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح است. اگر این دو را حمایت و تقویت کنیم، حتی اگر کارگاه‌ها مصالح غیر استاندارد تولید کنند، مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح اجازه استفاده از این مصالح را نمی‌دهند و آن را به کارخانه‌اش ارجاع می‌دهند.

این کارشناس با بیان این‌که مهندس ناظر را بی خاصیت می‌کنیم و انتظار نظارت و کنترل داریم، اظهار کرد: حتی اگر تولیدکننده‌ها مصالح استاندارد تولید کنند، سازنده چون کنترلی سر ساختمان‌اش نمی‌بیند، از مصالح غیر استاندارد استفاده می‌کند که ارزان‌تر هست تا سود بیشتری ببرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که ۹۵ درصد از ساخت و سازها توسط بساز و بفروش‌هایی انجام می‌شود که دنبال سود بیشتر هستند، خاطر نشان کرد: در این شرایط تنها مهندس ناظر است که می‌تواند جلو استفاده از مصالح غیر استاندارد را بگیرد؛ بنابراین باید از سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر حمایت کنیم.

سرحدی در پایان تصریح کرد: قوانین را باید اجرایی کنیم. اجرایی شدن شامل دو بخش مبدا یعنی محلی که مصالح تولید می‌شود و مقصد، یعنی جایی که مصالح استاندارد به کار گرفته و مصرف می‌شود، است. در قسمت اول یعنی مبدا، می‌توان مقرراتی وضع کرد، اما آنچه مهم است، این است که بر اجرای این استانداردسازی نظارت شود. اگر ما مقرراتی تعیین کنیم، ولی کنترلی بر اجرای آن نداشته باشیم، نه در بخش مبدا و نه مقصد نمی‌توانیم این اطمینان را حاصل کنیم که مصالح استاندارد تولید شده است.

 

    نظرات