"اكو آرت"؛ جنبش هنري براي توجه به مشكلات زيست‌محيطي

"اكو آرت"؛ جنبش هنري براي توجه به مشكلات زيست‌محيطي

استاد دانشگاه الزهرا با ارائه تعريفي از «اكو آرت» يا «هنر زيست‌محيطي» گفت: اين مفهوم به معناي يك جنبش هنري معاصر با موضوعات زيست‌محيطي است كه هنرمند پس از ورود به طبيعت و بررسي مشكلات آن براي رفع آنها اقدام مي‌كند .

به گزارش«پارما» از ايرنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، اولين نشست تخصصي دوازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با موضوع زيستگاه ما و هنر معاصر با بيان دغدغه‌هاي محيط زيستي در هنر معاصر برگزار شد.

عضو هيات علمي گروه نقاشي دانشگاه الزهرا در ابتداي سخنان خود درباره اكو آرت توضيحاتي ارائه كرد و گفت: هدف از اكو آرت بررسي مشكلات طبيعت و تلاش براي رفع آن است. اكو آرت يك جنبش هنري معاصر است كه موضوعات زيست‌محيطي دارد و هنرمند پس از ورود به طبيعت و بررسي مشكلات آن جهت رفع مشكلات اقدام مي‌كند .

نقشي كه هنرمندان معاصر در شاخه اكو آرت مي‌توانند در آگاهي دادن به مردم درباره محيط زيست ايفا كنند، بسيار پررنگ است. اكو آرت بر ماده مشخص يا رسانه‌اي خاص مثل مجسمه، نقاشي و... تأكيد ندارد و آثار به وجود آمده در اين شاخه بسيار وسيع و گسترده هستند .

الهه پنجه باشي با اشاره به چالش‌هاي چند نشان تجاري مطرح پوشاك، غذا كه موجب صدمه به محيط‌زيست شدند و سپس براي بهبود آن تلاش كردند، گفت: نشان آديداس براي جلب‌توجه عموم به آلودگي اقيانوس‌ها با استفاده از پلاستيك‌هايي كه از اقيانوس جمع شده بود؛ كفش ساخت. اين كفش توسط يك قهرمان ورزش دوميداني استفاده و پس از مدال آوردن او، توجه بسياري مردم به موضوع آلودگي اقيانوس‌ها جلب شد .

وي با اشاره به زمان طولاني تجزيه پلاستيك در طبيعت گفت: هنرمندان اكو آرت با همين لوازمي كه از بين نمي‌روند اثر هنري خلق مي كنند تا اعتراض خود را به توليد آنها اعلام كنند. زباله‌هاي بازيافتي ابزاري براي خلق اثر هنري هستند و به عنوان مثال اوا گات هنرمندي است كه تمام يك فضا را با بطري پلاستيكي پر مي‌كند .

اين مدرس دانشگاه افزود: در سال‌هاي گذشته مرجان‌هاي كف اقيانوس رنگي مايل به صورتي داشتند اما سال‌هاست رنگ آنها از بين رفته و سفيد شده‌اند . سال گذشته رنگ گلبهي مرجاني به عنوان رنگ سال معرفي شد، درحالي‌كه ديگر مرجان به آن رنگ در دنيا وجود ندارد. به همين دليل آن را به عنوان رنگ سال انتخاب كردند تا اعتراض و هشداري به اين موضوع باشد .

انسان معاصر با سرعت بالا در حال تخريب محيط زيست است و در سال‌هاي آينده چيزي از اقيانوس‌ها باقي نمي‌ماند؛ زيرا نقشه جهاني از پلاستيك پر مي‌شود. به همين دليل گفته مي‌شود تا جايي كه مي‌توانيم بايد از پلاستيك كمتر استفاده كنيم .

دوازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از 29 بهمن كار خود را آغاز كرده است و تا 5 اسفند در موسسه فرهنگي هنري صبا  واقع در خيابان طالقاني، ابتداي خيابان برادران مظفر برگزار مي شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات