چگونه یک شهر ۱۸ میلیونی بر ترافیک و آلودگی غلبه کرد؟

چگونه یک شهر ۱۸ میلیونی بر ترافیک و آلودگی غلبه کرد؟

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده*: روزانه علاوه بر جمعیت بسیار بالای توکیو، حدود ۵/۲ میلیون نفر از شهرهای مجاور برای انجام کارها و یا مقاصد شخصی وارد توکیو می شوند. اگر به این حجم انبوه جمعیت، تعداد چشم گیر گردشگران خارجی و ژاپنی اضافه شود، برآورد گیج کننده ای از حجم ترافیک و آلودگی احتمالی این شهر خواهد داد.

اما واقعیت به این ترسناکی نیست و مدیریت شهری این منطقه زیبای ژاپن، مشکل ترافیک را توانسته است به خوبی مهار کند.

بطور کلی، حمل و نقل عمومی در توکیو بسیار پاکیزه و کارآمد است. قطارها و متروی توکیو به عنوان اصلی‌ترین بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و در کنار این دو، اتوبوس ، مونوریل و واگن برقی به عنوان مکمل فعالیت دارند. البته بنا به عرف پذیرفته شده در سطح جهان، ژاپنی ها همیشه روشهای خاص خودشان برا حل مشکل ها را دارند. در نوشته حاضر، به مهم ترین قدمهای ترافیکی این شهر نگاهی نو می اندازیم.

سریعترین قطار در سطح جهان

اگر شما به همراه ۲/۵ میلیون نفری که هر روز وارد توکیو می شوند و عصرها آن را ترک می کنند وارد این شهر شوید، یکی از مهم ترین روشها، استفاده از قطار معروف "شینکانسن" است. علاوه بر سرعت حداکثری ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، این قطار به خوش قولی و نظم معروف است. در حال حاضر، این شبکه قطاری، دارای ۷ خط است که پرمسافرترین آن ازاکا را به توکیو متصل می کند و مسافت ۵۰۰ کیلومتری را تنها در ۲/۵ ساعت طی می کند. اما این ژاپنی های خلاق هنوز از وضعیت موجود راضی نیستند و قصد دارند با استفاده از سیستم قطارهای مغناطیسی، سرعت قطارهایشان را تا حد ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند که سریعترین سرعت انتقال مسافر با قطار در سطح جهان خواهد بود و به وسیله آن مسیر ازاکا تا توکیو در کمتر از یک ساعت طی خواهد شد.

یکی از بزرگترین متروهای جهان در توکیو

در داخل شهر توکیو، مترو محبوب ترین وسیله حمل و نقل قلمداد می شود. توکیو دارای یکی از بزرگترین شبکه های مترو جهان است که توسط دو شرکت خصوصی مدیریت می شود. این شبکه قطار شهری از ۱۳ خط و حدود ۳۰۰ ایستگاه برخوردار است و روزانه جمعیت شگفت انگیز ۸/۵ میلیونی از آن سود می برند. این خط مترو در سال ۱۹۲۷ افتتاح شده است و در طول سالها به فازهای آن اضافه شده است.

با همه این تفاسیر تنها حدود ۲۰ درصد سفرهای درون شهری توکیو با استفاده از مترو است!

اتوبوس، تاکسی، خودروهای اشتراکی

تردد با خودرو ۴۵ درصد کل سفرهای شهری توکیو را شامل می شود. ناوگان تاکسی این شهر بسیار کارآمد بوده و به اشتراک گذاری خودرو پدیده ای پذیرفته شده است. بطور کل، در ژاپن سلیقه مردم به آرامی از خرید ماشین به سمت اجاره آن در مواقع لزوم تغییر پیدا می کند. با اینکه تعداد خودرو در سطح معابر بسیار زیاد است، اما قوانین ترافیکی مدون و قدرتمند و ماشین های با آلایندگی بسیار پایین باعث شده است علاوه بر روانی نسبی ترافیک، شهر دارای هوای پاکی باشد.

توکیو در راستای آماده سازی شهر برای برگزاری باشکوه مسابقات المپیک ۲۰۲۰، بر روی خودروهایی با آلایندگی صفر سرمایه گزاری می کند و در همین ارتباط، نقاط شارژ خودروهای برقی آن بیشتر از پمپ های بنزین است. این شهر همچنین ۳۵۰ میلیون دلار در سال  ۲۰۱۸ برای ساخت ایستگاه های خودرو های هیدروژنی بودجه صرف کرد. البته، از دیگر برنامه های مدیریت شهری توکیو برای سال ۲۰۲۰، اجرایی کردن پروژه ماشین های خودران(بدون راننده) است.

اتوبوس ، مونوریل و واگن برقی از دیگر وسائط نقلیه عمومی با شبکه گسترده در توکیو هستند.

پیاده روی و دوچرخه سواری

پیاده روی یکی از بهترین روشهای تردد میان مسیرهای نزدیک در توکیو به حساب می آید. بطور کل، ۱۹% سفرهای درون شهری شهروندان این شهر ژاپن، از طریق پیاده روی است.

دوچرخه سواری و البته وجود خطوط مخصوص دوچرخه و سیستم بسیار سهل الوصول و فراگیر به اشتراک گزاری دوچرخه باعث شده است ۱۶ درصد از سفرهای درون شهری توکیو از مجرای دوچرخه باشد

اهداف جاه طلبانه توکیو برای سال ۲۰۳۰

مدیریت کلانشهر توکیو اهداف زیست محیطی بلندی را برای سال ۲۰۲۰ تعیین کرده بود که در بعضی از حالات، به دستاوردهایی بیشتر از حد پیش بینی شده هم دست یافت. این شهر برای سال ۲۰۳۰ هم، اهداف بزرگی در سر دارد. مهم ترین هدف این شهر کاهش ۳۰ درصدی آلاینده های محیط زیست تا سال ۲۰۳۰، نسبت به سال ۲۰۲۰، از طریق استراتژی های مختلف مانند موارد زیر می باشد:

-  افزایش وسائط نقلیه با آلایندگی صفر، یعنی تمامی وسایل نقلیه ای که دی اکسید کربن به محیط نشر نمی دهند، افزایش خودروهای برقی، هیبریدی و سرمایه گزاری بیشتر بر روی سیستم دوچرخه سواری مثالهای مهم آن هستند.

- ساختمان های با وابستگی انرژی صفر درصد به سوخت های فسیلی با استفاده از پنل های خورشیدی در پشت بام و پنچره ها

سخن آخر

با تمام پیشرفت های چشم گیری که توکیو در زمینه محیط زیست و حمل و نقل شاهد آن بوده است، به نظر می رسد مهم ترین عنصر سهولت ترافیک در این شهر، فرهنگ شهروندی بسیار برجسته شهروندان آن باشد. مردمانی فوق العاده قانون محور، که خودرو را بیشتر به عنوان یک وسیله نقلیه در اختیار دارند نه کالایی برای زندگی لوکس و منبع سرمایه گزاری.

شهروندان ژاپنی به خاطر سلامتی خود و پایین آوردن هرینه های زندگی و درمانی به دوچرخه سواری و پیاده روی علاقه زیادی دارند و از طرفی سیستم حمل و نقل عمومی مانند قطار، مترو، تراموا، اتومبیل و تاکسی و زیرساخت های ترافیکی قدرتمند و قانونمند این شهر آنقدر وسیع و کار آمد است که باعث می شود این جهانشهر با جمعیتی که در طول روز تا حد ۱۸ میلیون هم می رسد نسبت به بسیاری از شهرهای کم جمعیت تر از حمل و نقل مساعد تر و هوای پاکیزه تر سود برد.

_______________________
*محقق و مترجم

منابع:

https://wwf.panda.org/?348037/Tokyo-2019

https://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات