رویش تپه های آسفالته در جاده های گلستان

رویش تپه های آسفالته در جاده های گلستان

http://www.bananews.ir/سرعت‌گیرها نقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه دارند ولی در طول جاده و خیابانهای شهر و بیرون شهر گلستان شاهد نصب انواع سرعت گیرهای غیراستاندارد هستیم که سانحه ساز شده و به معضلی اساسی بدل شده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، سرعت‌گیرهای مختلف پلاستیکی، آسفالتی و سرعتکاه آسفالتی ذوذنقه ای در سطح خیابانهای گلستان مورد استفاده قرار گرفته اند که ارتفاع برخی از این سرعت کاهها بسیار بالاست و با هیچ استانداردی همخوانی ندارد.

علاوه بر نصب سرعت کاهها از سوی شهرداریهای در مناطق مختلق خیابانهای شهری، در محلات و کوچه و پس کوجه ها و جاده های فرعی روستایی نیز برخی از اهالی، شهروندان و روستاییان بنا به سلیقه شان برای کاهش سرعت وسایل نقلیه اقدام با ساخت سرعت گیرهایی کرده اند که غیرمناسب هستند.

از سوی دیگر نبود علائم هشدار دهنده نظیر چشم گربه ای، رنگ آمیزی نشدن سرعت کاهها و نبود علائم رانندگی مناسب در قبل و بعد از سرعت گیرها، مشکلات و حوادث ترافیکی را در مناطق مختلف استان گلستان افزایش داده است.

طبق استاندارد ارتفاع سرعت کاهها در جاده های مختلف شهری بر اساس نوع جاده و میزان ترافیک و تردد وسایل نقلیه بین هشت تا ۱۱ سانتیمتر در نوسان است.

جلین از جمله شهرهای گلستان است که در خیابان اصلی درون شهری آن در حد فاصل کمتر از سه کیلومتر حدود شش تا هف سرعت گیر پلاستکیی و آسفالته بکار رفته است.

یک راننده کامیون با انتقاد از نصب بیش از حد سرعتگیر در این مسیر گفت: سرعت گیرهای زیاد و غیراستاندارد، موجب واردن شدن خسارت به وسایل نقلیه می شود و در قبل و بعد از سرعت گیر نیز هیچ علائم هشدار دهنده ای به چشم نمی خورد.

کاووسی بیان داشت: علاوه بر این در طول مسیر اصلی شهر جلین پل های هوایی برای تردد عابران پیاده نصب شده است و بنظر می رسد وجود شمار زیاد سرعت گیرها چندان توجیه پذیر نیست.

به گزارش مهر، در جای جای مختلف شهر گرگان نیز سرعت گیر های زیادی به چشم می خورد که به نظر شهروندان این سرعت کاهها به تپه های آسفالته معروفند.

یک راننده خودرو پراید در این زمینه می گوید: مسیر حدافاصل شهرداری تا ناهارخوران در هر چندصدمتر شاهد ساخت سرعت گیرهای پلاستیکی و آسفالته هستیم و هر دوماه مجبوریم جلو بندی و کمک خودرویم را تعویض و تعمیر کنم.

یک راننده بین شهری گرگان - علی آباد کتول نیز با انتقاد از وجود سرعت کاههای زیاد در این مسیر گفت: به تازگی در این مسیر نیز سرعت گیرهای زیادی نصب شده است که علاوه بر ایجاد خسارت به رانندگان در برخی موارد موجب بروز تصادفات زیادی نیز می شود.

حسینی عنوان کرد: در هیچ جا در مسیر یکطرفه سرعت کاهها وجود ندارد ولی در بسیاری از جاده های برون شهری استان نیز از جمله محورهای شرق و غرب گلستان با ساخت سرعتگیرهای غیراستاندارد مواجه هستیم.

مهدوی شهروند علی آبادی نیز با انتقاد از وجود سرعت کاههای بی شمار و غیراستاندارد در جاده های دورن شهری گفت: متاسفانه بسیاری از این سرعت گیرها رنگ آمیزی نشدند و راننده یک دفعه با دیوارهای آسفالته در روبرویش مواجه می شود.

یک راننده آمبولانس نیز بیان داشت: وقتی بیماری در آمبولانس باشد، هم درد بیشتری ناشی از ضربات سرعت گیرها احساس می کند و هم زمان انتقال بیمار به بیمارستانها افزایش می یابد.

در عین حال مسئولان شورای ترافیک معتقدند، برای کنترل سرعت و کاهش تلفت شهری و جاده ای مجبور به نصب سرعت گیر هستیم و تا زمانیکه که محورها کامل استاندارد نشوند، این سرعت گیرها باقی خواهند ماند.

ساخت سرعت گیر علاوه بر شهرها، جاده و خیابانهای فرعی و روستایی گلستان را نیز در برگرفته است و شاهد ساخت سرعت کاهها آسفالته در این مناطق هستیم.

یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با اشاره به اینکه به سرعت گیرهای نصب شده در ارتفاع بالا هستند و توجیه قانونی ندارند، گفت: دست اندرکاران بویژه شهرداران باید ارتفاع سرعت گیرها را کاهش دهند و نسبتب ه نصب علائم ایمنی رد قبل و بعد از سرعت کاهها اقدام کنند.

ارتقاء سطح ایمنی در شبکه معابر شهری نقش مهمی در افزایش اعتمادپذیری و کارا یی شبکه حمل و نقل دارد و یکی از مهمترین پارامترهای موثر در افزایش ایمنی در شبکه معابر کنترل سرعت وسایل نقلیه در سطح معابر و تقاطعات است، بطوریکه موجب افزایش ایمنی عبور عابر پیاده و کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه می شود.

گلستان بیش از پنج هزار کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد.

 

    نظرات