قیمت مسکن و اجاره در زاهدان ۱۵ درصد افزایش یافت

قیمت مسکن و اجاره در زاهدان ۱۵ درصد افزایش یافت

http://www.bananews.ir/در حالی مشاورین املاک مدعی اند قیمت زمین، مسکن و اجاره بها در زاهدان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که مالکان و مستاجران معتقدند که افزایش قیمت به مراتب بیشتر از این است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مشاورین املاک و بنگاههای معاملات ملکی معتقدند قیمت اجاره، رهن و خرید و فروش مسکن در زاهدان افزایش یافته است و این افزایش در مقایسه با سال گذشته محاسبه شده است. آنان علت افزایش قیمت مسکن را بالا رفتن نرخ مصالح ساختمانی می دانند و از مسئولان درخواست اقدام مقتضی برای جلوگیری از افزایش قیمتها دارند.

رکود بازار خرید و فروش مسکن

یکی از مالکان بنگاه معاملات ملکی زاهدان گفت: خرید و فروش زمین و مسکن در زاهدان راکد شده به طوری که در چند ماه گذشته حتی یک مورد هم معامله نداشته است.

وی که خود را حسین مسعودی معرفی کرد افزود: تنها در این مدت چند مورد رهن و اجاره در بنگاه ما معامله شده است.

وی بیان داشت: متاسفانه به علت کاهش معاملات و عقد قولنامه های اجاره مسکن حتی نتوانستم اجاره محل کسب خود را تهیه کنم.

کاهش موارد رهن و افزایش اجاره

یک مستاجر نیز گفت: برخی از مالکان تمایلی به رهن و اجاره ندارند بلکه بیشتر آنان تنها برای تضمین تخلیه و یا سالم ماندن ملکشان مقدار کمی به عنوان رهن دریافت می کنند و اجاره خانه خود را بالا می برند.

احمد علی میری افزود: دو سال پیش یک واحد مسکونی آپارتمانی را با دو میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۵۰ هزار تومان اجاره کردم اما امسال واحد دیگری در همان اندازه و شکل را مجبور شدم با یک میلیون رهن و ۳۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه، کرایه کنم.

یک مالک بنگاه معاملات ملکی در محدوده زیباشهر زاهدان نیز معتقد است که برخلاف کاهش خرید و فروش خانه و زمین، رهن و اجاره بازار گرمی دارد.

حمید شاه میرزایی اظهار داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران سبب گرانی نرخ مسکن شده است.

وی گفت: قیمت رهن و اجاره تقریبا بین ۱۰ تا ۱۵درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده است.

مسکن مهر هنوز نتوانسته مشکلی از مسکن حل کند

وی در خصوص تاثیر طرح مسکن مهر در نرخ اجاره و خرید و فروش مسکن افزود: مسکن مهر هنوز بطور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته و در محدوده ای هم که ساخته و تحویل شده به علت نداشتن واحدهای خدماتی از استقبال زیادی برای اجاره برخودار نیست.

مردم خانه های مسکن مهر را اجاره می دهند

وی بیان داشت: تعدادی از صاحبان خانه های مسکن مهر واحدهای خود را برای اجاره دادن در اختیار بنگاه ما قرار داده اند اما مشتری ندارد چون هر مستاجری که مراجعه می کند و این واحدها را به آنها عرضه می کنم می گوید فاصله خانه های مسکن مهر با مرکز شهر زیاد است و واحدهای خدماتی نیز در آن محدوده وجود ندارد.

به گزارش بنانیوز، یک مستاجر که هنگام مصاحبه خبرنگار مهر به بنگاه مراجعه کرده بود گفت: اگر واحدهای مسکن مهر در مرکز شهر ساخته می شد یا در همان محدوده فروشگاههای مختلف، مدرسه، مسجد و غیره وجود داشت در جذب مشتری و مستاجر تاثیرگذار بود.

وی که خود را یوسف قنبری معرفی کرد افزود: من فکر می کنم در آینده مسکن مهر در وضعیت خرید و فروش و رهن و اجاره تاثیر لازم را بگذارد.

مسکن مهر مشکل اجاره نشینان کم درآمد را حل نمی کند

یکی دیگر از مستاجران اظهار داشت: معمولا برای تهیه مسکن مهر نیاز به مبالغ زیادی سهم آورده است و افرادی مانند من که درآمد ماهانه اندکی دارم و امکان پس انداز برایم مقدور نیست نمی توانم حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای خرید مسکن مهر پرداخت کنم.

عبدالرحمان عیسی زهی گفت: از دولت و مسئولان انتظار داریم خودشان خانه بسازند و به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار کنند.

وی افزود: دولت قدم خوبی برای مسکن مهر برداشته و رئیس جمهور هم اعلام کرده که به هر ایرانی هزار متر زمین برای ساخت خانه و باغ واگذار می شود. اگر این طرحها را بدون دریافت پول زیاد از افراد بی خانه اجرا کنند همه محرومان و مستضعفان صاحب خانه می شوند.

یکی دیگر از بنگاهداران زاهدان بیان داشت: قشر کارمند و حقوق بگیر شاید بتوانند وام و تسهیلات از بانک بگیرند و خانه بخرند اما کارگران و محرومانی که توان پرداخت اقساط وام را ندارند و صاحب چندین بچه هستند چگونه می توانند خانه بخرند در حالی که حتی توان پرداخت اجاره مسکن را ندارند.

وی که خود را علیرضا معرفی کرد گفت: طرح مسکن مهر برای کسانی که توان تامین سهم آورده به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان را داشته باشند خوب است و در آینده می تواند مشکلات بخشی از مردم جامعه را حل کند.

وی افزود: بیشتر مستاجرانی که به ما مراجعه می کنند درخواست خانه های ارزانقیمت دارند که آن هم به ندرت پیدا می شود اما بعضی افراد نیز هستند که مشکلی در این زمینه ندارند و به راحتی خانه های گرانقیمت اجاره می کنند که البته تعداد این گروه کمتر است.

قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده است

محمدرضا بهزادی یکی دیگر از مشاوران املاک زاهدان اظهار داشت: قیمت مسکن و اجاره در مقایسه با سال گذشته بدتر شده است زیرا قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن و میلگرد بالا رفته است.

وی گفت: در برخی محله ها و خیابانهای مرکزی شهر هر متر مربع زمین حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان معامله می شود.

وی افزود: در صورتی که دولت زمین مناسب و مصالح ساختمانی ارزانتر در اختیار مردم قرار دهند یقینا متقاضی ساخت نیز افزایش می یابد و مشکلات مردم رفع می شود.

احمد میرزایی یک بنگاهدار دیگر نیز بیان داشت: هر چقدر تورم بالا برود دو تا سه برابر قیمت مسکن افزایش پیدا می کند.

وی گفت: مسکن مهر در قیمت و اجاره خانه تاثیری نداشته چون هنوز متقاضی سکونت در آنها وجود ندارد.

در محدوده مسکن مهر خدمات رفاهی ارائه نمی شود

وی افزود: اکنون چند باب خانه از واحدهای مسکن مهر برای اجاره به بنگاه سپرده شده که اجاره آنها دو میلیون تومان با ماهی ۱۵۰ هزار تومان است اما متقاضی اجاره وجود ندارد زیرا در آن محدوده نانوایی، فروشگاه، مدرسه و غیره وجود ندارد.

وی گفت: جوانانی که زندگی مشترکشان را به تازگی شروع کرده اند بیشتر از سایر اقشار با مشکل مسکن مواجه هستند که لازم است دولت و همچنین صاحبان سرمایه با سرمایه گذاری در بخش مسکن این مشکل را حل کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان روز سه شنبه در شورای مسکن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاکنون پنج هزارو ۷۴۱ واحد مسکن مهر در استان افتتاح شده و با ۱۷ هزار و ۴۹۱ متقاضی واجد شرایط عقد قرارداد شده و شش هزارو ۹۶۲ واحد مسکن مهر در مرحله نازک کاری قرار دارد.

۱۲۵۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مسکن مهر پرداخت شده است

علی محمد آزاد گفت: تا به حال هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن مهر به متقاضیان پرداخت شده که هزارو ۱۱۳ میلیارد ریال آن توسط بانک مسکن بوده است.

وی افزود: تاکنون با انبوه سازان برای ساخت دو هزارو ۷۹۹ واحد، با خیران مسکن ساز برای ساخت ۲۲۶ واحد و با بهزیستی برای ساخت ۴۲۶ واحد مسکن مهر عقد قرار داد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: همچنین با بنیاد تعاون ناجا برای ساخت هزارو ۳۳۸ واحد، بنیاد تعاون سپاه برای ساخت ۳۰۴ واحد و با خود مالکان برای ساخت دو هزارو ۲۳۸ واحد قرارداد امضا شده است.

وی گفت: ۱۲ هزارو ۶۶۴ واحد مسکن مهر برای دریافت تسهیلات به منظور آماده سازی به بانک ها معرفی شدند که تا کنون ۱۱ هزارو ۲۸۶ واحد موفق به عقد قرارداد شدند.

 

 

    نظرات