کارگاه آموزشی روشهای پیشگیری از کرونا در شرکت آب منطقه ای خراسان...

کارگاه آموزشی روشهای پیش گیری و مواجهه با ویروس کرونا با همت گروه آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در سالن اجتماعات این شرکت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی دکتر واحدیان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه گزارشی با معرفی انواع ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا از نظر شکل ظاهری شبیه تاج است که به زبان لاتین کرونا نامیده می شود .

وی افزود: این ویروس بیشتر از طریق عطسه و سرفه و افرادی که ناقل هستند به سرعت منتقل می شود بنابر این ضروری است در هنگام روبرو شدن با افراد فاصله بیش از یک متری را رعایت کنیم .

وی استفاده مکرر از ویتامین C را برای پیشگیری فوری یا درمان کرونا غیر مفید ذکر کرد و گفت:استفاده از همه میوه ها مانند پرتغال، لیموترش و لیمو شیرین برای تامین آب مورد نیاز بدن می تواند نقش پذیر باشد .

وی با اشاره به این که ضروری است همیشه از منابع معتبر کسب اطلاع کنیم و به خبرها و گزارش های غیر موثق اعتنا نکنیم خود آگاهی و افزایش سطح آگاهی و خود مراقبتی شهروندان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: با توجه به این که ویروس کرونا سنگین است و بر روی اجسام و سطح زمین می نشیند به صورت مدت دار به حیات خود ادامه می دهد، ضروری است بهداشت فردی و به خصوص شست و شوی دست با مواد شوینده هنگام برخورد با اجسام را رعایت کنیم .

وی با اشاره به این که با تغییر رفتار بهداشتی مردم و گرم شدن هوا بیماری کنترل می شود، گفت: رفتارهایی مانند روبوسی و دست دادن از نکاتی است که شهروندان باید رعایت کنند .

وی ضمن اشاره به این که نوشیدن آب به دفعات متعدد نقش مهمی  در دفع ویروس دارد به شهروندان توصیه کردهر چند دقیقه آب بنوشیدودر هنگام خرید در بازار با توجه با این که فروشندگان مواد غذایی با تعداد زیادی از مراجعان روبرو هستند از ماسک و دست کش یک بار مصرف استفاده کنید .

وی یادآور شد: ضروری نیست افراد سالم  از ماسک N95 در اماکن و معابر عمومی و درمواجهه با افراد استفاده کنند .

وی کرونا را یک اپیدمی دانست وافزود: ازتهیه لوازم بهداشتی خارجی غیر معتبر، سفرهای ضروری و حضوریافتن در اماکن عمومی و شلوغ تا حد امکان اجتناب کنید .

وی اضافه کرد طبیعت گردی و حضور در اماکن تفریحی و فضای باز گردشی و ایجاد روزهای پرنشاط و امیدوار کننده برای خانواده را مورد توجه قرار دهید .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد:تقویت قدرت ایمنی بدن، اجتناب از سفرهای طولانی ، لمس و تماس با حیوانات ، اجتناب از رفتن به مراکز آلوده درمانی ، دوری از استرس ،  استراحت در منزل و عفونی کردن وسایل و تجهیزات و کسب اطلاعات ضروری به صورت تماس تلفنی با مراکز بهداشت یا پزشک شخصی، نقش قابل توجه ای در برابر این ویروس است .

وی افزود: برای ضد عفونی کردن دست ها ازژل ضد عفونی کننده  استفاده کنید .

وی تب بالا و مشکلات تنفسی را از علائم مشکوک به ابتلا دانست و با اشاره به این که تهیه ماسک ،ژل ضد عفونی کننده،دستمال کاغذی و دست کش یک بار مصرف برای خانواده مفید است ، تصریح کرد: هنوز هیچ دارو و واکسنی برای شکست این ویروس وجود ندارد بلکه با فرهنگ سازی قادر هستیم این ویروس را شکست دهیم .

وی با اشاره به گروههای پرخطر بیان کرد: سالمندان،سرطانی ها و دیابتی ها  و افرادی که مشکل تنفسی و آسمی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و تا حد امکان در منزل استراحت داشته باشند و به تغذیه و نوشیدن  آب کافی در روز توصیه می شود .

دکتر واحدیان با اشاره به تعطیلی مدارس طی چند روز گذشته گفت: کودکان می توانند ناقل بیماری باشند اما به دلیل این که از سیستم ایمنی بالاتری برخوردار هستند و دچار عوارض کمتری  می شوندفقط می توانند افراد مسن را تحت تاثیر قرار دهند .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کارگاه آموزشی اضافه کرد در محل کار فاصله یک متری با همکاران ، پوشاندن دست و صورت با ماسک و دستکش، بازکردن پنجره و تهویه هوا و شست و شوی مرتب دست ها ، لغو جلسات و سمینارهای اداری غیر ضروری و اجتناب از تماس های مکرر وضد عفونی وسایل و تجهیزات اداری را مورد توجه قرار دهید .

لازم به ذکر است با توجه به مصوبات کمیته مدیریت بحران شرکت توسط همکاران واحد خدمات و کارپردازی و همچنین گروه مدیریت بحران ژل های ضد عفونی کننده ،لیوان یکبار مصرف، دستکش و دیگر ملزومات بهداشتی برای همکاران مهیا گردید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات