کاهش آرام قیمت آهن در بازار

کاهش آرام قیمت آهن در بازار

http://www.bananews.ir/بازار آهن به‌رغم بازار‌سازی‌هایی که در هفته ماقبل صورت گرفته بود در هفته‌ای که گذشت با رشد قیمت مواجه نشد و نرخ محصولات نهایی باز هم کاهشی شد، این در حالی است که روند نرخ شمش در هفته گذشته باز هم صعودی بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از این رو به نظر می‌رسد با پایان ماه رمضان و بازگشت مجدد خریداران در منطقه خاورمیانه که عمدتا مسلمان هستند نرخ‌ها صعودی شود؛ چرا که طی این مدت قیمت میلگرد نتوانسته همپای شمش افزایش یابد و در بازار داخلی نیز به‌رغم تصویب اعطای تسهیلات ۴/۱ میلیارد دلاری به وارد‌کنندگان فولاد به دلیل ناهماهنگی‌های موجود شمش مورد نیاز نمی‌تواند تامین‌کننده نیاز شمش فولادسازان طی سه ماه آتی باشد، از این رو با توجه به رونق سنتی بازار‌ها در پاییز طی همین زمان امکان رشد قیمت فولاد وجود دارد.

نرخ‌های لرزان شنبه

در این روز قیمت‌ها از یک سو تحت فشار جو روانی حاکم بر بازار مبنی بر کمبود شمش و رسوب پایین موجودی کالا در بنادر کشور با افزایش نرخ همراه شد و از یک سو به دلیل رکود سنتی در ماه رمضان و نبود تقاضا با کاهش نرخ مواجه بود. از این رو میلگرد در اغلب سایز‌ها با رشد اندکی روبه‌رو بود و تیرآهن در اغلب سایز‌ها با کاهش نرخ مواجه بود. میانگین نرخ میلگرد سایز ۱۴ تا ۱۸، ۸۸۵ تومان در هر کیلو بود و تیرآهن سایز ۱۸ نیز معادل ۲۹۶ هزار تومان در هر شاخه قیمت خورد.

پیشی گرفتن قیمت‌ بورس از بازار

در این روز به دلیل عواملی که ذکر شد جو روانی بازار باعث شد تا فشار برای رشد قیمت‌ها به بورس نیز رخنه کرده و سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن به دلیل فشار تقاضا از ۸۶۰ تومان به ۸۸۸ تومان در هر کیلو رسید. این در حالی است که متقاضی ۹۰۵ تومانی هم برای این محصول در بازار وجود داشت که به دلیل محدودیت‌های بورس اجازه رشد بیشتر قیمت داده نشد. از این رو قیمت‌ها در بورس از بازار پیشی گرفت و تعادل موجود به هم خورد، در همین حال بسیاری از متقاضیان خواستار آزاد‌سازی قیمت‌ها در مبادلات ورق بودند و اختلاف قیمت بین بورس و بازار را از انگیزه این رشد اعلام می‌کردند؛ چرا که به دلیل پایین بودن بیش از حد قیمت ورق برخی نیز به استفاده از ورق به جای تیرآهن روی آورده‌اند که اصطلاحا به آن تیر ورق می‌گویند. فعالان بازار معتقدند پایین نگهداشتن قیمت ورق در بازار که یک تنه از سوی مبارکه صورت گرفته باعث شده تا این شرکت تولیدش محدود شود و نتواند بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کند در حالی که با بالا بردن قیمت ورق می‌تواند با واردات اسلب میزان بیشتری تولید انجام دهد؛ گرچه شنیده‌ها حاکی است این بار فشار‌هایی بر مبارکه برای تولید بیشتر در کنار حفظ قیمت وارد شده که در صورت تداوم آن این شرکت بورسی به مشکل بر خواهد خورد. این طور که پیدا است رییس ستاد فولاد ارزان فروشی را از شرکت تحت مدیریت خود آغاز کرده و قصد ادامه آن را به هر شکل ممکن دارد. در این روز بازار از رشد قیمت بورس تبعیت نکرد و بسیاری از فعالان این افزایش را ناشی از جریان‌سازی برخی از افراد دانسته و بدون پشتوانه اعلام کردند از این رو سطح قیمت‌ها در این روز کاهشی بود و میانگین نرخ میلگرد سایز ۱۴ تا ۱۸ معادل ۸۸۴ تومان شد. در همین حال نرخ تیرآهن با رشد ۱۲۰۰ تومانی در هر شاخه به ۲۹۷۲۰۰ تومان رسید.

دوشنبه و ریزش قیمت‌ها در بازار

در روز دوشنبه نیز قیمت‌ها باز کاهشی شد تا ثابت کند که رشد قیمت‌ها در بورس ناشی از جریان‌سازی برخی‌ها برای بالا بردن سطح قیمت میلگرد برای به تعادل رساندن تفاوت بین قیمت شمش و میلگرد بوده، اما به دلیل اینکه تقاضایی واقعی در پس این رشد نبوده قیمت‌های بازار باز هم با بورس ساز مخالف زد. این بار افت قیمت‌ها در بازار بیشتر از روز قبل بود و میلگرد در هر کیلو ۴ تومان نسبت به روز قبل افت داشت و میانگین میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ به ۸۸۰ تومان رسید. تیرآهن نیز بازگشت به عقب داشت و رشد روز قبل جبران شده و مجددا تیرآهن سایز ۱۸ به سطح ۲۹۶ هزار تومان در هر شاخه رسید.در این روز فعالان بازار شمش نرخ شمش‌های وارداتی به کشور را حدود ۷۸۰ تومان در هر کیلو در بنادر اعلام کردند، این در حالی است که با احتساب هزینه ۹۰ تا ۱۱۰ تومانی تبدیل نرخ شمش به میلگرد در این روز قیمت ۸۸۰ تومانی میلگرد در کف قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان از بین رفتن تفاوت قیمت شمش و میلگرد را ناشی از کنترل دستوری قیمت‌ها به خصوص شمش در بورس عنوان کرده و گفتند در حالی که بازار به شدت وابستگی به شمش وارداتی دارد ثابت نگه داشتن قیمت میلگرد در بلند مدت منجر به به‌وجود آمدن این مشکل شده است؛ چرا که از یک سو اجازه رشد قیمت به محصول نهایی مانند میلگرد داده نشده و از سوی دیگر تولید‌کنندگان برای واردات شمش مجبور به تهیه آن به هر قیمتی از بازار‌های جهانی بودند از این رو علاوه بر اینکه تولید‌کنندگان طی این مدت علاوه بر آزاد‌سازی نرخ انرژی متحمل فشار دیگری نیز بودند تعادل بازار نیز به هم خورده و اجازه رقابت به کارگزاران برای بالا بردن قیمت‌ها تا سطح ۵ درصد نیز به دلیل رکود بازار نمی‌تواند به حل مشکل کمک کند.

ثبات قیمت‌ها در روز سه‌شنبه

عکس‌العمل بازار در این روز نسبت به تحولات پیش آمده ثبات قیمت بود. میلگرد در تمامی سایز‌ها تغییر نرخی نداشت، اما تیرآهن که دیرتر عکس‌العمل نشان داده بود در این روز در بیشتر سایز‌ها کاهش نرخ داشت. میانگین نرخ میلگرد سایز‌های ۱۴ تا ۱۸ در این روز معادل ۸۸۰ تومان بود و تیرآهن سایز ۱۸ نیز با کاهش ۲ هزار تومانی در هر شاخه به ۲۹۴هزار تومان رسید.

چهارشنبه و بازار هم ثبات قیمت‌ها

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در این روز معاملات بورس تنها با حضور فولادسازان خصوصی انجام شد و از این رو در نشان دادن میزان عرضه و تقاضا و روند قیمت‌ها میزان الحراره روند بازار بود و با توجه به در پیش بودن شب‌های قدر پیش‌بینی‌ها هم حاکی از تداوم روند فعلی در بازار است و تمایل برای خرید پایین بوده و به‌رغم اینکه همه در کف بودن سطح فعلی قیمت‌ها متفق القول هستند؛ اما به دلیل فشار دولت بر کنترل قیمت‌ها و رکود بازار انتظار قیمت‌های پایین تر دور از ذهن نیست، از این رو فعلا ترجیح فعالان بر این است که صبر پیشه کنند. در این روز بازار نیز با حفظ روند روز قبل با ثبات قیمت‌ها به پایان رسید و میانگین نرخ میلگرد سایز ۱۴ تا ۱۸ همان ۸۸۰ تومان بود و تیرآهن نیز در این روز بدون تغییر همان ۲۹۴ هزار تومان در هر شاخه عرضه شد.

 

 

    نظرات