رهايي از آلودگي محيط زيست با حمايت از توليد خودروهاي الكتروشيميايي

رهايي از آلودگي محيط زيست با حمايت از توليد خودروهاي الكتروشيميايي

ماشين‌هاي الكتروشيميايي، نسل جديدي از خودروها بدون استفاده از سوخت‌هاي فسيلي هستند كه توليد آنها با حمايت بخش خصوصي به ويژه صنعت خودروسازي مي تواند كشور را از آلودگي محيط زيست رهايي بخشد.
به گزارش«پارما» از ايرنا، ماشين‌هاي الكتروشيميايي، نسل جديدي از خودروها بدون استفاده از سوخت‌هاي فسيلي هستند كه توليد آنها با حمايت بخش خصوصي به ويژه صنعت خودروسازي مي تواند كشور را از آلودگي محيط زيست رهايي بخشد.

خودروهاي الكتروشيميايي نوين و زيست سازگار براي ورود به صنعت خودروسازي ايران نيازمند پيوند قوي بين صنعت و دانشگاه و بهره‌مندي بيشتر از دانش نخبگان دانشگاهي است.

ماشين‌هاي الكتروشيميايي از نيرومحركه‌اي كه از يك واكنش شيميايي ايجاد مي‌شود، به حركت درمي‌آيند و نوين بودن و زيست سازگاري، دو شرط مهم در ساخت اين ماشين‌ها است.

اين در حالي است كه به علت كمبود منابع سوخت­‌هاي فسيلي و آلودگي­‌ اين سوخت­‌ها، تحقيقات براي بكارگيري و توسعه خودروهايي كه از سوخت­‌هاي فسيلي استفاده نكنند، توسط كارخانه­‌هاي خودروسازي و دانشگاه­‌ها جهان آغاز شده است.

اين موضوع موجب شده هر ساله خودروهاي متفاوتي با اين رويكرد توسط شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان طراحي و به بازار عرضه شود،  اما اين نوآوري در صنعت خودروسازي ايران مورد غفلت واقع شده تا بيشتر خودروهاي توليد ايران از سوخت فسيلي يا همان بنزين و آلاينده مصرف كنند.

كشور برزيل، برترين كشور در جهان از نظر به‌كارگيري خودروهاي برقي دوگانه (هيبريدي) و سوخت انعطاف‌پذير است. بيش از 12 ميليون خودرو در برزيل از ماده اتانول به جاي بنزين به عنوان سوخت پاك‌ استفاده مي‌كنند.

از طرفي آلودگي هوا به خصوص در تهران و كلان شهرها به عنوان يك معضل زيست محيطي سابقه‌اي طولاني دارد و برخورداري از محيط زيستي سالم و هواي پاك، يكي از دغدغه‌هاي مهم امروز كشور و حتي بشر محسوب مي شود.

بر پايه آمارهاي جهاني، آلودگي هوا چهارمين عامل مرگ و مير در جهان است و يك ميليارد و 400 ميليون نفر در جهان در معرض آلودگي هوا قرار گرفته اند. ساليانه 3 ميليون نفر در دنيا جان خود را به دليل عوارض مستقيم يا غيرمستقيم آلودگي هوا از دست مي دهند.

رابطه صنعت با دانشگاه براي توليد خودروهاي زيست سازگار ضعيف است

مصطفي مروجي عضو هيات علمي دانشگاه مهندسي شيمي دانشگاه اميركبير روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ايرنا، افزود: طراحي و ساخت ماشين‌هايي سازگار با محيط زيست كه موتور آنها از سوخت‌هاي فسيلي استفاده نمي كند بايد مهمترين هدف دانشجويان و دانشگاهيان محسوب شود چرا كه مي‌تواند تاثير به سزايي در كاهش آلودگي كلان شهرها ايفا كند.

وي درباره اينكه آيا دانشگاه توانسته در اين راه گام‌هاي موثري بردارند؟ يادآور شد: ماشين‌هاي برقي و هيبريدي كه هم اكنون در بازار وجود دارند، بر اساس يافته هاي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي است.  صنايع خودروسازي نيز با بهره گيري از دانش محققان و دانشجويان مي‌توانند به خودروهايي بر مبناي سوخت هاي غير فسيلي برسند تا به بازار عرضه شود. هر چند در اين زمينه همكاري مناسبي بين صنعت و دانشگاه وجود ندارد.

استاد دانشگاه اميركبير درباره اينكه آيا خودروسازان ايراني توانسته اند در ساخت ماشين‌هاي شيميايي موفقيتي كسب كنند يا خير؟ گفت: بيشتر اين شركت‌ها و خودروسازان براي ساخت ماشين هاي الكتريكي يا شيميايي، تست‌هاي ميداني را انجام مي‌دهند،  اما اينكه چرا اين ماشين‌ها وارد بازار نمي‌شوند به موتور و ابراز دقيق ماشين‌ها مربوط است؛  زيرا براي توليد انبوه يك ماشين بايد همه جنبه‌ها را بررسي كرد.

مروجي ادامه داد: قطعات، ابزارها و سيستم‌هاي كنترلي اين ماشين‌ها هنوز توليد نشده است. ولي در برنامه‌هاي توسعه‌اي اين هدف وجود دارد.

با تكيه به توان داخل و با وجود تحريم‌ها مي‌توان موفق شد

عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير درباره اينكه آيا تحريم هاي اقتصادي به اين هدفگذاري ضربه زده است يا خير؟ گفت:  هدف تحريم تاثيرگذاري بر توليد و كاهش ظرفيت تحقيقات دانشمندان و دانشجويان است. اما با همين ظرفيت‌ها داخلي مي توان ماشين‌هاي بدون سوخت فسيلي ساخت و به بازار عرضه كرد. البته رسيدن به اين هدف نيازمند همكاري صميمانه و تعامل بين خودروسازان، صنعت و دانشگاه است.

وي با بيان اينكه موتورهاي ساخت دانشجويان ايراني قابل رقابت با نمونه‌هاي جهاني است، افزود: در رقابت هاي بين المللي آلمان تيم اعزامي دانشگاه اميركبير در بخش طراحي به مقام نخست رسيد و معتقدم موتورهايي كه در ايران توسط دانشجويان ايراني ساخته مي‌شود با نمونه خارجي قابل رقابت است.

مروجي ادامه داد: در تلاش هستيم با كمك انجمن مهندسي شيمي و دانشگاه‌هاي ديگر ميزبان رقابت‌هاي بين المللي براي ماشين‌هاي الكتروشيميايي با سوخت غيرفسيلي باشيم تا عيار ماشين‌هاي ساخت ايران در اين مسابقات سنجيده شود.

عضو هيات علمي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه اميركبير ابراز اميدواري كرد كه معاونت علمي رياست جمهوري، بخش‌هاي خصوصي و صنايع به همراه دانشگاه از ايده‌هاي دانشجويان در اين زمينه حمايت كنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات