ایران دو نیروگاه آبی دیگر در تاجیکستان می سازد

ایران دو نیروگاه آبی دیگر در تاجیکستان می سازد

سفارت ایران در دوشنبه اعلام کرد ایران علاوه بر نیروگاه آبی سنگ توده ۲ قصد دارد دو نیروگاه آبی دیگر در تاجیکستان احداث کند.http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اینترنتی اینتر فاکس، سفارت ایران در تاجیکستان اعلام کرد قرار است قرارداد و تفاهمنامه اجرای این پروژه در سفر ۴ و ۵ سپتامبر محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به امضای مقامهای ارشد دو کشور برسد .

بر اساس این گزارش ایران قصد دارد نیروگاه آبی ۱۵۰ مگاواتی آینی را بر روی رودخانه زراوشن و نیروگاه آبی ۲۲ مگاواتی کوچکی را بر روی رودخانه اسکندریه احداث کند .

سفارت ایران در تاجیکستان افزود ایران و تاجیکستان در حال بررسی راهکارهای تامین مالی اجرای این دو پروژه هستند . هزینه اجرای این دو پروژه هنوز اعلام نشده است ولی هزینه اجرای سد بر روی رودخانه اسکندریه بیش از ۵۰ میلیون دلار بر آورد شده است . پیش از این قرار بود چین سد روی رودخانه اسکندریه را احداث کند ولی سپس نظر خود را تغییر داده است .

ظرفیت نیروگاه سنگ توده ۲ بیش از ۲۲۰ مگاوات ساعت است . هزینه اجرای این پروژه ۲۲۰ میلیون دلار است که ایران ۱۸۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده است . پس از بهره برداری از این سد ایران با فروش برق به مدت ۱۲٫۵ سال به تاجیکستان سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه را کسب خواهد کرد .

تاجیکستان هر سال با ۳ تا ۴ میلیارد کیلو وات ساعت کمبود برق روبرو است . ازبکستان به شدت با احداث این سد مخالف بوده است چرا که بر این باور است که احداث این سد موجب کاهش منابع آبی مورد نیاز کشاورزی ازبکستان خواهد شد.

 

 

    نظرات