ضرورت توجه ویژه رسانه های کشور به حوزه محیط زیست

ضرورت توجه ویژه رسانه های کشور به حوزه محیط زیست

برنامه "زمین ۳۶۰ درجه" با موضوع روزنامه نگاری محیط زیست با حضور دکتر امیر عبدالرضا سپنجی مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

سپنجی در آغاز با بیان اینکه بحث محیط زیست در کشور ما جدی گرفته نمی شود گفت: وضعیت نامناسب محیط زیست طبیعی و انسانی کاملاً مشهود و ناشی از این همین غفلتهاست.

وی با اشاره به اینکه فجایع محیط زیستی ریشه در دو قرن اخیر دارند افزود: بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در اروپا از بین رفته اند که البته اروپایی ها خیلی زود به این خطر پی بردند اما در کشور ما شیر و ببر ایرانی منقرض شدند و در حال حاضر هم یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض جدی قرار گرفته اما خیلی دیر به این موضوعات پرداختیم که منجر به تاخیر در پرداخت رسانه ای نیز به این موضوع شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برخی خبرنگاران تازه کار برای تجربه در حوزه کار رسانه ای از موضوع محیط زیست شروع می کنند که متاسفانه در مواردی خبرنگاران فاقد دانش کافی درباره روزنامه نگاری و محیط زیستی هستند.

سپنجی ادامه داد: بنده در مدت مسئولیتم در سازمان محیط زیست با این معضل مواجه شدم و به همین خاطر دوره های آموزشی و تخصصی محیط زیستی مانند تورهای رسانه ای در محیط زیست طبیعی و انسانی را برای خبرنگاران تازه کار و حتی خبرنگاران حرفه ای برگزار کردیم.

وی وضعیت فعلی روزنامه نگاری در حوزه محیط زیست را برآیندی از میزان توجه به حوزه تخصصی محیط زیست دانست و گفت: خبرنگاران حرفه ای در عرصه آکادمیک و عملیاتی می توانند کمک زیادی به ما کنند اما متاسفانه همچنان در حوزه روزنامه نگاری های سلامت و محیط زیست و بحران دچار خلاهای بسیار جدی هستیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: انقراض گونه های گیاهی و جانوری و از بین رفتن تنوع زیستی و جانوری و گیاهی کشور فقط مربوط به دو سه سال اخیر نیست بلکه حاصل چندین دهه و حتی دو قرن غفلت از این حوزه است و البته این خلا در حوزه رسانه ای محیط زیستی نیز وجود دارد.

سپنجی با بیان اینکه کشورهای دیگر یک رسانه محیط زیستی دارند و ما فاقد توان بودجه ای و بعضاً توان کارشناسی برای این کار هستیم عنوان کرد: ما تازگی به این نتیجه رسیدیم که از وزارت علوم درخواست کنیم رشته روزنامه نگاری محیط زیستی و سلامت و بحران را در مقطع فوق لیسانس ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش تورم و فشارهای اقتصادی بر کشور از سال ۱۳۹۰ اساتید نیز مانند دیگر اقشار چندین شغل و کار را با هم انجام می دهند و طبیعی است که در چنین شرایطی نمی توانند به صورت تخصصی سرمایه گذاری علمی و زمانی و کارهای مطالعاتی انجام دهند.

وی بر لزوم ارائه آموزش های محیط زیستی از کودکی تاکید و بیان داشت: اگر ما از کودکی در مدارس و خانواده و یا در دانشگاه با موضوعات محیط زیستی آشنا نشویم در آینده قطعاً با بحران هایی چون سیل و گردوغبار و آلودگی هوا و مرگ و میر مواجه خواهیم شد کمااینکه هم اکنون با این معضلات درگیریم.

سپنجی در خاتمه تاکید کرد: رسانه ها باید ویژه تر به حوزه محیط زیست ورود کنند و سیاستگذاران نیز این حوزه را در اولویت کاری خود قرار دهند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات