قصور شهرداری‌ها در نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز

قصور شهرداری‌ها در نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز

http://www.bananews.ir/معاون شهردار‌ی‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: قصور شهرداری‌ها در نظارت و ضعف در قوانین موجود از دلایل بروز ساخت و سازهای غیر مجاز و تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمید رضا صارمی در گفت و گو با خبرنگار فارس در رابطه با آرای صادره کمیسیون ماده ۱۰۰ در اجرا نشدن حکم تخریب در بسیاری از موارد، اظهار داشت: مدت‌هاست که موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور به عنوان یک معضل است و دلیل آن نیز این است که قوانین جوابگوی جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز نیست.

وی افزود: باید دید چرا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار آرای کشوری در رابطه با تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز قابل اجرا نیست در واقع لازم است بدانیم چرا تا این میزان ساخت و ساز غیر مجاز رخ میدهد.

معاون شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تصریح کرد: چندین بار طرح‌ها و لوایحی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده تا طی آن ساخت و ساز غیر مجاز جرم تلقی شود ولی در حال حاضر این امر تخلف محسوب میشود. بنابراین به دلیل اینکه ابزار کار آمدی در اختیار شهرداری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز وجود ندارد شرایط رخ داد این امر را تشدید می‌کند.

وی به اجرای آرای این کمیسیون اشاره کرد و گفت: ابزارهای شهرداری توانایی پاسخگویی به تخریب ساختمان‌ها را ندارد به عنوان مثال بسیاری از ساختمان‌ها بلافاصله بعد از آماده شدن افرادی در آن ساکن میشوند و عمل شهرداری قدرت تخریب ساختمان را از دست می دهد.

صارمی با بیان اینکه این موضوع به شهرداریها کل کشور مربوط می‌شود، اظهار داشت: منطقه مرتضی گرد که رشد نابهنجاری در جنوب شهر دارد و بعدها به عنوان یکی از معضلات اساسی تهران دامن شهر را خواهد گرفت. عملا به دلیل ناتوانی قوانین در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز روز به روز در حال گسترش است.

وی افزود: نظارت بر جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز وظیفه شهرداری‌هاست ولی به هر حال امری است که رخ میدهد و برخی اوقات دارای رشدی کم و گاهی دارای رشد بالا است که اگر بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم کمک زیادی به شهرداریها شده است.

صارمی تاکید کرد: قصور شهرداریها در نظارت و ضعف در قوانین موجود از دلایل بروز ساخت و سازهای غیر مجاز و تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ است.

 

 

    نظرات