سواحل جنوبی دریاچه ارومیه میزبان نخستین دسته از غازهای مهاجر

سواحل جنوبی دریاچه ارومیه میزبان نخستین دسته از غازهای مهاجر

فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرندگان مهاجر مدتی در تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: بارندگی‌های خوب امسال و احیای تالاب‌های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به تالاب‌های این شهرستان به وجود آورده است.

«سخنور» از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه به ویژه روستاهای «داشخانه» و «گروس» خواست در صورت مشاهده شکارچیان سودجو در منطقه، موضوع را به محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

غاز خاکستری پرنده‌ای با ۸۳ سانتی‌متر طول بوده و بزرگترین نوع پرنده در منطقه است؛ منقار این پرنده ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این گونه غاز به رنگ خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و در بیشتر موارد به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند؛ این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر می‌برد و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «حسن‌خان»، «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» همه ساله در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.
«کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی» از بین تالاب‌های این شهرستان، جزء تالاب‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات