به مناسبت روز جهاني حيات وحش؛ آينده حيات وحش در دستان ما است

به مناسبت روز جهاني حيات وحش؛ آينده حيات وحش در دستان ما است

معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه امسال سيزدهم اسفند روز جهاني حيات وحش با شعار «پايداري تمام اشكال حيات بر روي زمين» نامگذاري شده است، در پيامي گفت: يادمان نرود كه آينده حيات وحش در دستان ما است.

به گزارش«پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، در پيام كيومرث كلانتري آمده است: بر اساس پيشنهاد ارائه شده در شانزدهمين نشست متعاهدين كنوانسيون منع تجارت جهاني گونه هاي در معرض خطر انقراض (سايتيس) در سال 2013 به سازمان ملل متحد، اين سازمان طي شصت و هشتمين نشست عمومي خود در تاريخ 20 دسامبر 2013، روز سوم ماه مارس (13 اسفند) مصادف با تاريخ پذيرش كنوانسيون سايتيس در سال 1973 را به عنوان روز جهاني حيات وحش معرفي كرده است.
كشور ايران به دليل موقعيت جغرافيايي، برخورداري از تنوع سيماي منظر و اقليم و به علاوه وجود منابع آبي عظيم درياي خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب از غناي گونه‌اي بالا برخوردار است، ليكن اين غناي گونه‌اي نبايد موجب غرور شود چرا كه ديگر از گونه‌هايي همچون شير ايراني و ببر مازندران امروز جز نامي باقي نمانده و اين گونه ها در كمتر از  يك قرن گذشته منقرض شده‌اند و اگر براي حفاظت گونه‌هاي ارزشمند و در خطر انقراض مثل گور ايراني، يوزپلنگ ايراني، خرس سياه و گوزن زرد اقدام لازم صورت نگيرد، در آينده‌اي نه چندان دور شاهد انقراض اين گونه‌هاي نادر نيز در كشور خواهيم بود.
اكنون زماني است كه دست در دست هم براي حفاظت از تنوع زيستي و گونه هاي ارزشمند كشور بايد تلاش كنيم و تعارضات موجود بين انسان و محيط را به حداقل برسانيم تا براي نسل آتي، سرزميني با ميراث طبيعي گرانبها به ارث بگذاريم.
توجه به ارزش هاي متنوع گونه هاي جانوري در برنامه ريزي هاي توسعه، ايجاد حس حمايت از حيات وحش در سطوح جامعه، جلب مشاركت هاي مردمي در مديريت و حفاظت حيات وحش، انجام پژوهش هاي كاربردي و بنيادي به منظور شناخت و مديريت گونه هاي جانوري و احياي زيستگاه و جمعيت آنها، فراهم كردن امكانات، تجهيزات و نيروي كيفي و كمي مورد نياز حفاظتي و جلوگيري از تخريب زيستگاه ها مي تواند شرايط مطلوبي را براي پويايي و پايداري گونه هاي جانوري كشور و زيستگاه هاي آنها فراهم كند، پس يادمان نرود كه آينده حيات وحش در دستان ما است.

در اعلاميه صادره از سوي اين كنوانسيون از كشورها خواسته شده تا براساس اهميت گونه هاي مختلف گياهي و جانوري، اقداماتي را براي افزايش آگاهي عمومي و معرفي اين روز به انجام برسانند.
بارها خاطر نشان شده است كه حيات وحش داراي ارزش هاي ذاتي، زيست محيطي، ژنتيكي، اجتماعي، اقتصادي، علمي، آموزشي،فرهنگي، تفريحي و زيبايي شناسي بوده و در توسعه پايدار و رفاه انسان نقش محوري دارد. به اين دلايل، همه كشورهاي عضو سازمان ملل متحد و ديگر سازمان هاي بين المللي و همچنين جامعه مدني، تشكل هاي مردمي و افراد غيردولتي، دعوت به مشاركت در اين پاسداشت جهاني حيات وحش مي شوند، جوامع محلي مي توانند نقش مثبتي در كمك به جلوگيري از تجارت غيرقانوني حيات وحش بازي كند.
امروزه تخريب زيستگاه و افت كيفيت آنها، كشاورزي و توسعه ناپايدار، شكار غير قانوني و قاچاق حيات وحش و برداشت بيش از حد، بزرگترين تهديدها براي حيات وحش و تنوع زيستي به معناي عام آن است و با توجه به روند فزاينده تهديدات پيش روي حيات وحش كه شمار بيشتري از گونه ها و جمعيت آنها را به گرداب انقراض مي كشاند، نيازمند آن هستيم تا تمام آحاد جامعه در كنار مسوولان و متوليان امر، اقداماتي سريع و قاطعانه را در بهبود وضع موجود مد نظر قرار دهند.
امسال روز جهاني حيات وحش با شعار " پايداري تمام اشكال حيات بر روي زمين" برگزار خواهد شد و اين شعار در بر گيرنده تمام گياهان و جانوران وحشي به عنوان جزيي از تنوع زيستي و همچنين بخش مهمي از معيشت هاي مردم به ويژه جوامعي است كه با طبيعت ارتباط نزديك دارند و در عين حال بر اهميت بهره برداري پايدار از منابع طبيعي در حمايت از دستيابي به اهداف جهاني توسعه پايدار سازمان ملل تاكيد دارد.
اين روز فرصتي منحصر به فرد براي پاسداشت از حيات وحش كشور با تمام تنوع و زيبايي هايش بوده و نقش بسزايي در ارتقاي آگاهي عمومي در خصوص مزاياي متعدد حيات وحش براي مردم و تهديدات پيش روي آن ايفا مي كند، هيچگاه نبايد از ياد برد اقداماتي كه ما در زمينه حفاظت از حيات وحش به همراه ديگر كشورهاي جهان انجام مي دهيم مي تواند ضامن بقاي يك گونه و يا جلوگيري از انقراض آن باشد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات