قطار برقی تبریز-آذرشهر شهریورماه به بهره برداری می رسد

قطار برقی تبریز-آذرشهر شهریورماه به بهره برداری می رسد

http://www.bananews.ir/مدیر کل راه آهن آذربایجان گفت: بخش اصلی برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر که شامل خط بالاسری تبریز تا تربیت معلم است، اواخر شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'میرحسن موسوی' در گفت و گو با ایرنا افزود: آخرین بخش از تجهیزات برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر از گمرک تبریز ترخیص شده و طرف روسی به همراه پیمانکار داخلی در حال نصب این تجهیزات هستند.

مدیر کل راه آهن آذربایجان اضافه کرد: بهره برداری کامل از یک پروژه نیازمند تامین آیتم های مختلف است، ولی پروژه به لحاظ شبکه ریلی و تاسیسات برقی آماده بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از ایستگاه های این پروژه از جمله ایستگاه زارعی باید دو خطه و یا سه خطه شود تا در سیر و حرکت قطارها مشکلی بروز نکند.

به گفته موسوی عملیات مربوط به زیرسازی این بخش هم توسط پیمانکار اجرا شده و در صورت تامین تجهیزات، ظرف بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ روز کل این پروژه به اتمام می رسد.

اولین قرارداد برقی کردن راه آهن در ایران در مسیر تبریز-شهرستان جلفا در سال ۱۳۵۴ با روسیه منعقد گردید و بهره برداری از آن در سال ۶۱ آغاز شد. این راه آهن در مسیر خود از شهرهای صوفیان، بخش یامچی، خوی، مرند، زنوز عبور می کند.

این مسیر ۱۴۶ کیلومتری بصورت یک خطه بوده و حداقل قوس آن ۴۰۰ متر و فراز حداکثر آن برابر ۳۰ در هزار می‌باشد، طول ایستگاه ها که به تعداد هفت می‌رسد، ۴۰۰ متر است و در ایستگاه های تبریز، مرند و جلفا خط برق ۱۳۲ کیلوولت به برق ۲۵ کیلوولت تبدیل می‌گردد.

به منظور توسعه راه آهن برقی در سال ۱۳۸۶ قراردادی برای برقی کردن مسیر تبریز - آذرشهر به طول ۴۷ کیلومتر با راه آهن روسیه منعقد گردید.

** قطارهای برقی مقدمه قطارهای سریع السیر

برقی کردن راه آهن بعنوان گام مقدماتی احداث راه آهن سریع السیر محسوب می‌گردد بدین ترتیب که در خطوط برقی راه آهن معمولی میزان سرعت قطارها به ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و قطار سریع‌السیر در شبکه راه آهن سریع السیر به حداکثر سرعت ممکن یعنی تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

 

    نظرات