بهره‌برداري از 202 پروژه در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تاکنون / تداوم پويش در سال آينده با محوریت اصلاح مصرف در فرصت تحريم

بهره‌برداري از 202 پروژه در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تاکنون / تداوم پويش در سال آينده با محوریت اصلاح مصرف در فرصت تحريم

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آيين بهره‌برداري همزمان از 41 پروژه صنعت آب و برق در استان‌هاي اصفهان، كرمان، لرستان، آذربايجان غربي، زنجان و قزوين كه در قالب نوزدهمين هفته از پويش به صورت ويدئو كنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: با اين پروژه‌ها كه با سرمايه‌گذاري سه هزار و 7 ميليارد تومان به ثمر رسيده‌اند، مجموع پروژه‌هايي كه در قالب اين پويش در استان‌هاي مختلف كشور به بهره‌برداري رسيده افزون بر 202 پروژه بوده كه اميد است تا روزهاي پاياني سال هم 25 پروژه ديگر به بهره‌برداري برسد.
وي مجموع سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي پروژه‌هاي بهره‌برداري شده در قالب پويش را 26 هزار و 374 ميليارد تومان اعلام و پيش‌بيني كرد: بهره‌برداري از 227 پروژه در پايان اين پويش نيم ساله افزون بر 33 هزار ميليارد تومان مجموع سرمايه‌گذاري‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.
اردكانيان با اشاره به بهره‌برداري حدود سه هزار مگاوات نيروگاه‌هاي جديد حرارتي در استان‌هاي مختلف كشور در چارچوب اين پويش گفت: نقش مهم انرژي امروز بر همه ما روشن است؛ نه فقط در مصارف صرفا خانگي و تجاري بلكه نقش عمده‌اي در افزايش سطح رفاه و آسايش خاطر و امنيت جامعه و عرصه‌هاي توليد و بخش‌هاي معدن، صنعت و كشاورزي و خدمات درماني و عرصه‌هاي علمي و پژوهشي دارد و يكي از شاخصه‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها، دسترسي آنها به زيرساخت‌هاي انرژي است.
وي ادامه داد: با حدود يك هزار مگاواتي كه تا پايان سال وارد مدار مي‌شود، ظرفيت كل نيروگاهي كشور به افزون بر 83 هزار و 600 مگاوات مي‌رسد كه با توجه به جمعيت حدود 83 ميليوني كشور، توان نصب شده در سطح كشور به ازاي هر نفر نزديك به يك كيلووات (هزار وات) است كه شاخص خوبي در سطح جهان از نظر رفاه و آسايش عمومي و فراهم بودن زيرساخت لازم براي توسعه و اجراي طرح هاست.
اردكانيان اظهار داشت: با دسترسي مناسبي كه ايران به همه كشورهاي همسايه با مرز زميني از نظر تبادل انرژي دارد در صدد تبديل شدن به يك نقطه ارتباطي تبادل انرژي خواهيم بود.
وي همچنين با بيان اينكه تصفيه‌خانه‌هاي آب و فاضلاب نقش تعيين كننده‌اي در موضوع دسترسي جامعه به آب با كيفيت و پايدار و ارتقاي سطح بهداشت عمومي دارند، افزود: امروز فاضلاب ديگر فقط يك محصول يا كالايي نیست كه بايد به نحو سالم دفع شود، بلكه در ادبيات جهاني به عنوان يكي از انواع آب در نظر گرفته مي‌شود و با فناوري موجود امكان تصفيه آن با كيفيت‌هاي درجه‌بندي شده وجود دارد تا از فاضلاب تصفيه شده در صنعت و با ملاحظاتي در  زراعت و باغداري استفاده كنيم.
وزير نيرو با اشاره به بهره‌برداري دويست و سي و چهارمين تصفيه‌خانه كشور در روز سه‌شنبه گفت:  هر 45 روز يك تصفيه‌خانه فاضلاب وارد مدار مي‌شود.
اردكانيان در عين حال با تاكيد بر اهميت تصفيه‌خانه‌هاي آب اظهار داشت: در مواجهه با سيلاب‌هاي آخر سال و بهاري طبيعتا" كدورت آب ورودي به تصفيه‌خانه‌ها افزايش مي‌يابد و اين بر عملكرد آنها كمي تاثير خواهد گذاشت.
وي با درخواست از مردم برای استفاده صحيح از آب سالم و با كيفيت تاكيد كرد: اين روزها به درستي مصرف آب براي حفظ بهداشت عمومي افزايش يافته است، اما بايد سعي شود در مصرف آب در ديگر عرصه‌ها صرفه‌جويي لازم صورت گيرد تا با كمبودي از اين حيث مواجه نباشيم .
وي همچنين با اشاره به پويش #هرهفته_الف_ب_ايران گفت: اصلي‌ترين هدف پويش را مي‌خواهيم با كمك رسانه‌ها از سال آينده با عنوان پيشنهادي و آزمايشي «اصلاح مصرف در فرصت تحريم» آغاز كنيم كه در نظر داريم به اين مصرف مفهوم عام داده و تنها محدود به آب و انرژي نباشد و ديگر عرصه‌ها اعم از منابع و تجهيزات را در بر گيرد.
وي تصريح كرد: اصلاح شيوه‌هاي مصرف اصلي‌ترين تضمين تاب آوري جامعه و پايداري آن است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات