همکاری در زمینه استمهال پرداخت بهاي انرژي مشتركان/ ارسال محموله كمك‌هاي بهداشتي قطر به ايران با هماهنگی وزارت نیرو

همکاری در زمینه استمهال پرداخت بهاي انرژي مشتركان/ ارسال محموله كمك‌هاي بهداشتي قطر به ايران با هماهنگی وزارت نیرو

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در حاشيه آيين بهره‌برداري همزمان از 41 پروژه آب و برق در 6 استان كشور كه به‌صورت ويدئو كنفرانسي برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرايط خاص اين روزها و تاثيري كه رعايت ملاحظات بهداشتي روي كسب و كار مردم گذاشته و حتي در بخش‌هايي ممكن است منجر به تغييراتي شود كه بعد از كنترل شرايط و دوران پساكرونا هم نتوانند به كسب و كار قبلي برگردند، این مشکلات جزو دغدغه‌هاي وزارت نیرو به عنوان عضوي از مجموعه دولت مطرح است .
وي تصريح كرد: با وجود اينكه در سبد هزينه‌هاي خانوار سرجمع بهايي كه براي آب و برق پرداخت مي‌شود، درصد بسيار ناچيزي است و حتي زير يك درصد است، اما به همكارانم توصيه كرده‌ام اگر چنانچه با تاخير در پرداخت بهای آب و برق مواجه مي‌شوند حداكثر همراهي را با مشتركان داشته باشند و سعي كنيم از اين طريق دوران نسبتا پرفشار را براي بخشي از مشتركان كمي سهل كنيم .
اردكانيان گفت: با توجه به اتكاي قابل ملاحظه منابع درآمدي آب و برق به وصولي مشتركان و اتكاي بسيار كم آن به بودجه عمومي كشور، فشار هر نقصان قابل ملاحظه‌اي در دريافت اين وصولي‌ها به مردم و مشتركان وارد مي‌شود. چرخ صنعت آب و برق با اتكاي به اين منابع درآمدي مي‌چرخد و آب و برق فراهم مي‌شود.
وي افزود: سعي كرديم از ظرفيت هاي ديگر در اختيار از جمله مسئوليت وزارت نيرو به عنوان رييس ايراني كميسيون همكاري هاي اقتصادي اوراسيا استفاده كنيم .

ارسال محموله كمك هاي بهداشتي قطر به ايران
اردكانيان گفت: اين روزها به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در تماس نزديك و مستمر با مقامات كشورهايی اعم از روسيه، قطر، ارمنستان و ديگر كشورها براي تدارك تجهيزات مورد نياز هستيم. امروز اولين فروند هواپيماي حامل كمك هاي بهداشتي از سوي دولت قطر عازم ايران است .
وي در عين حال گفت: در ارتباط با بخش هاي توليدي كشور بويژه نياز آنها به انرژي هم از مديرعامل توانير مي خواهم حداكثر انعطاف، همراهي و استمهال را در ارتباط با دريافت مطالبات آنها داشته باشند تا در شرايط مناسب تر مشتركان به تعهدات خود  عمل كنند .

آمادگي وزارت نيرو براي مو اجهه با سيلاب هاي  احتمالي آتي
اردكانيان همچنين درباره آمادگي وزارت نيرو براي مواجهه با سيلاب هاي احتمالي آتي خاطرنشان كرد: تا دهم اسفند امسال مجموع بارش هاي كشور از ابتداي سال آبي (اول مهر)، افزون بر 184 ميليمتر بوده كه به نسبت متوسط دراز مدت بيش از 23 درصد افزايش دارد و نسبت به سال گذشته هم به عنوان يكي از پربارش ترين سال ها در نيم قرن اخير كمي كاهش دارد كه اين كاهش هم جبران خواهد شد .
وي گفت: با توجه به شرايط ابتداي سال جاري، تمهيدات مورد نياز براي مديريت مخازن سدهاي كشور كه ظرفيت كلي آن ها حدود 50ميليارد متر مكعب است به عمل آمده است. ستاد ملي مديريت سيلاب در شركت مديريت منابع آب كار خود را شروع كرده و ستادهاي استاني هم فعال هستند .

حدود 40 درصد مخازن سدها خالي است
وزير نيرو افزود: حدود 40 درصد مخازن سدهاي ما خالي است و اميدواريم با سيلاب هاي محتمل ابتداي سال آتي هم كه در اثر افزايش دما و ذوب شدن سطح وسيعي از پوشش برف موجود به وقوع مي پيوندد بتوانيم در مخازن موجود كشور آنها را به نحو مناسبي تسكين دهيم .
وي ادامه داد: در همه جاي كشور مخازن كافي نداريم و بايد به اين فكر باشيم كه ساختن سد فقط براي توليد انرژي، تنظيم آب بخش كشاورزي و مصرف شرب نيست بلكه نقش آن در كنترل سيلاب تعيين كننده است؛ چه بسا در مناطقي اصلي ترين هدف از احداث سدهاي مخزني كنترل سيلاب بوده و ساير هدف ها در پس آن قرار گيرد .

ضرورت لايروبي رودخانه ها
اردكانيان همچنين با تاكيد بر ضرورت لايروبي و مهندسي رودخانه ها و رفع تصرفات حريم و بستر آنها گفت: از محل اعتبارات سال 98 كه در اختيار ما قرار گرفته اعم از عمراني و يا جبران خسارات سيل قبلي، علاوه بر انجام 1570 كيلومتر لايروبي جديد،  98 كيلومتر ساماندهي رودخانه ها به نتيجه رسيده و 5هزار كيلومتر نقشه حدود بستر تهيه شده كه با اين ميزان، در مجموع هم اينك 56هزار كيلومتر از رودخانه هاي كشور داراي نقشه حد بستر هستند .
وي گفت: تقريبا 50درصد اعتبارات به استان هاي خوزستان، لرستان و گلستان و بقيه به 15 استان خسارات ديده كشور داده شده است .

اعتبارات سال 99 چهار برابر سال جاري
اردكانيان افزود: با اعتباراتي كه دولت در بودجه 99پيش بيني كرده و اميد است اين روزها با تمهيدات انديشيده شده با كمك نمايندگان قبل از پايان سال بودجه مصوب سال آينده را داشته باشيم اعتبارات ما حدود 4 برابر سال 98 خواهد بود .

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات