چرا پسماندهای کرونایی را نمی‌سوزانند؟

چرا پسماندهای کرونایی را نمی‌سوزانند؟

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ، فاطمه اکبرپور، رئیس اداره کل محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران،   در گفتگو با خبرگزاری برنا؛  در رابطه با وجود پروتکل خاص برای سوزاندن پسماندهای عفونی و آلوده به کرونا گفت: پروتکل ضوابط و روش‌های پسماند پزشکی مصوب هیات دولت است که قابلیت اجرا دارد همچنین در مراکز درمانی بخشی از زباله‌های عفونی سوزانده می‌شود اما همه این‌ها برای شرایط عادی است.

او افزود: در حال حاضر گندزدایی و سترون سازی در داخل بیمارستان‌ها انجام می‌شود و همچنین پسماند عفونی و تیز را به صورتی گندزدایی می‌کنند که بخشی از بار عفونی آن کاهش پیدا کند.

اکبرپور خاطرنشان کرد: همچنین پسماند شیمیایی و دارویی از طریق واگذاری به اشخاص حقوقی و حقیقی دفن می شوند.

وزارت بهداشت باید ضوابط پسماند پزشکی را ابلاغ کند

رئیس اداره کل محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به برخی شرایط که در آن اپیدمی وجود دارد بیان کرد: در مورد شرایط اپیدمی طبق ماده ۶۹ ضوابط پزشکی در بند «ر» تکلیفی بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده که وزارت بهداشت مکلف است در شرایط خاص و اپیدمی معیارها را تا شرایط عادی تهیه و ابلاغ کند.

اکبرپور ادامه داد: این موضوع در دست پیگیری است بدین ترتیب وزارت بهداشت باید پروتکل خود را ابلاغ کند اما در حال حاضر وزارت بهداشت به شدت درگیر امور است و نمی‌توان انتظار داشت. بر همین اساس جلسه‌ای سه جانبه با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان پسماند شهرداری تهران برگزار کردیم.

او افزود: از این رو سعی شد تا زمانی که پروتکل مشخص داده نشده است دست روی دست نگذاریم.

دستگاه زباله سوز با درجه حرارت بالا در تهران نداریم

اکبرپور در پاسخ به این سوال که چرا زباله‌های کرونایی سوزانده نمی‌شود؟ گفت: در حال حاضر امکانات زباله سوزی نداریم چراکه حجم این پسماندها بسیار زیاد است. باید زباله سوزی با درجه حرارت خیلی بالا وجود داشته باشد تا همه عفونت‌ها را از بین ببرد.

رئیس اداره کل محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه زباله سوز با درجه حرارت بالا در تهران موجود نیست گفت: تنها در آرادکوه زباله‌سوز ۲۰۰ تنی در دمای بالا موجود است. از این رو شهرداری تهران قول داده بررسی کند و مشخص شود می‌توان از این ظرفیت استفاده کند یا نه.

او با اشاره به اینکه با توجه به امکانات موجود گزینه زباله سوزی حذف می‌شود، اظهار کرد: بناست کلیه مراکز درمانی پروتکل پسماندهای پزشکی را به طور دقیق رعایت کنند. از این رو با محوریت بیمارستان‌های معین در حوزه کرونا بنا شد ضوابط فعلی را با دقت رعایت کنند.

بسته‌بندی چند لایه زباله‌های بیمارستانی

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست ادامه داد: بیمارستان‌ها بناست پسماندها را به صورت دو لایه و سه لایه بسته‌بندی کنند. در گذشته این زباله‌ها به صورت یک لایه بسته‌بندی می‌شد.

اکبرپور گفت: همچنین در شرایط حاضر مقرر شد هر پسماندی که از بیمارستان‌ها خارج می‌شود حکم پسماند عفونی را داشته باشد به علاوه ناوگانی که این زباله‌ها را منتقل می‌کند باید ویژه باشد و زباله‌ها در همان محل آرادکوه دفن شوند.

دفن پسماند کرونایی در آراد کوه

به گفته رئیس اداره کل محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران پسماندهای کرونایی در سایتی جداگانه از سایر پسماندهای پزشکی دفن خواهند شد همچنین در چند مرحله آهک پاشی صورت می گیرد تا عفونت‌ها از بین برود.

او اظهار کرد: ان‌شاءالله تا زمانی که پروتکل وزارت بهداشت بیاید این موارد رعایت خواهد شد گرچه این پروتکل با شرایط موجود ابلاغ خواهد شد و ما در این مرحله بیشترین سخت‌گیری را انجام داده‌ایم.

اکبرپور در پایان اظهار کرد: مشخص نیست که این پروتکل چه زمانی ابلاغ شود ولی از روز چهارشنبه مورخ ۷ اسفند ماه این موارد رعایت شده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات