آسیب پذیری منطقه ۱۲ تهران در مقابل زلزله

آسیب پذیری منطقه ۱۲ تهران در مقابل زلزله

http://www.bananews.ir/معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی تربیت معلم از اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه آسیب پذیری منطقه ۱۲ تهران در برابر زلزله خبر داد و گفت: طبق این تحقیقات ناحیه ۳منطقه ۱۲ که شامل بازار سنتی تهران می شود از آسیب پذیرترین نقاط این منطقه در برابر زلزله است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر مهشید منزوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی های منطقه ۱۲ افزود: منطقه ۱۲ هسته اصلی شهر تهران است که به دلیل وجود بازار سنتی تهران فعالیت اقتصادی وسیع در این منطقه انجام می شود.

وی وجود وزارتخانه ها و ادارات بسیار در این منطقه را از دیگر ویژگی های منطقه ۱۲ خواند و اظهار داشت: این امر سبب می شود که جمعیت روز این منطقه یک میلیون نفر باشد در حالی که تعداد جمعیت ثابت و ساکن منطقه ۲۰۰ هزار نفر است که این امر در صورت وقوع زلزله مسائل بغرنجی را ایجاد خواهد کرد.

منزوی وجود بیشترین بافت فرسوده و تاریخی را از دیگر ویژگیهای منطقه ذکر کرد و یادآور شد: در این منطقه به دلیل مهاجرت افراد از شهرهای دیگر و اقامت در سکونتگاههای موقت باعث شده است تا نسبت به ارتقاء سکونتگاهها اقدام نشود که این امر فرسودگی بیشتری را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از غرب به خیابان حافظ منتهی می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم به بیان جزئیات اجرای این پروژه پرداخت و ادامه داد: در این پژوهش ۷ معیار تراکم جمعیت، سال احداث بنا، نوع سازه، کابری سازه ها، ریزدانگی بافت، عرض معابر و نوع مصالح مورد بررسی قرار گرفت که با مطالعه این ۷ عامل نقشه آسیب پذیری نقاط مختلف منطقه ۱۲ ترسیم شد.

وی با تاکید بر اینکه این نقشه آسیب پذیرترین نقاط این منطقه در برابر زلزله نشان می دهد تاکید کرد: طبق برآوردهای انجام شده ناحیه ۳ منطقه ۱۲ که جنوب غرب این منطقه را شامل می شود و مناطق بازار سنتی تهران را دربر می گیرد از آسیب پذیرترین نقاط منطقه ۱۲ محسوب می شود.

مجری طرح همچنین با اشاره به گسل های این منطقه یادآور شد: از نکات قابل توجه در منطقه ۱۲ این است که این منطقه با هیچ کدام از گسل های اصلی تهران در ارتباط نبوده است ولی به دلیل سال احداث بنا و نوع مصالح به کار برده شده در سازه ها به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق در برابر زلزله معرفی شده است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم به ارائه راهکارهای کاهش خطرات زلزله در این منطقه اشاره و اضافه کرد: در منطقه ۱۲ ریزدانگی و تراکم ساختمان ها بسیار زیاد است ضمن آنکه فضای باز محدود است از این رو تجمیع ساختمان ها و احداث چندین سازه در مساحت بیشتر می تواند به کاهش خطرات زلزله کمک کند.

وی همچنین عریض بودن معابر را از دیگر موانع امدادرسانی در زمان وقوع زلزله ذکر کرد و گفت: تعریض معابرها نیاز به کار حوزه شهرسازی دارد.

 

 

    نظرات