زندگی زیر سقفهای لرزان بافت فرسوده بجنورد

زندگی زیر سقفهای لرزان بافت فرسوده بجنورد

http://www.bananews.ir/وضعیت خانه های خشت و گلی "ساربان محله" بجنورد ۵۰ سال قبل را در ذهنها تداعی می کند و خانه هایی که زمانی مملو از هیاهوی زندگی بود امروز به محله ای تبدیل شده اند که به عنوان یکی از چالشهای بجنورد مطرح می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ریزدانگی قطعات محله هایی مانند ساربان محله بجنورد و بخشهایی از خیابان ۱۷ شهریور شمالی، خیابانهای شهید امامی و حصاری و همچنین نفوذ ناپذیر و فرسودگی که در این محله ها به چشم می خورد، موجب شده است تا به این محدوده ها بافت فرسوده اطلاق شود.

احیای بافت فرسوده خراسان شمالی از سال ۸۴ در دستور کار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قرار گرفت و سپس شناسایی و مطالعه بافت فرسوده استان نیز توسط سازمان مسکن شهرسازی اجرا شد.

نه می توانم بسازم و نه می توانم بفروشم

احمد سلیمانی یکی از ساکنان بافت فرسوده بجنورد که در کوچه شهید منصور حصاری ساکن است به خبرنگار مهر گفت: پس از اینکه خانه پدری به من و دیگر خواهر و برادرانم به ارث رسید، آن را بر اساس سهم الارث خود تفکیک کردیم.

وی اظهار داشت: پس از تاسیس استان خراسان شمالی محله ای که منزل پدری ام در آن قرار داشت جزو مناطقی اعلام شد که طرح مصوب بافت فرسوده بجنورد را شامل می شد و با گذشت شش سال از آن هنگام، شرکت عمران مسکن سازان نه منزلم را خریداری می کند و نه اینکه می توانم آنرا تخریب کنم، دوباره بسازم و یا بفروشم.

یکی دیگر از ساکنان بافت فرسوده نیز گفت: احیای بافت فرسوده بسیار کند پیش می رود ساکنان این محله ها در منازلی زندگی می کنند که اگر با بلایا طبیعی همچون سیل، زلزله و یا آتش سوزی مواجه شوند، فاجعه ای انسانی در این محلات اتفاق می افتد.

بهمن کردی تاکید کرد: کوچه هایی که در این محله ها شکل گرفته باریک و کم عرض است و امکان هرگونه کمک رسانی در صورت وقوع حوادث را از امدادگران سلب می کند.

این شهروند بافت فرسوده افزود: از سویی حتی خدمات شهری نیز در این مناطق به سختی انجام می شود، و دلیل آن نیز این است که به علت عرض کم معابر، خودروهایی مثل خودروهای جمع آوری زباله نمی توانند تردد کنند و حتی آمبولانس نیز نمی تواند از عرض کم برخی از معابر مرکزی بافت عبور کند.

یکی دیگر از ساکنان این بافت به خبرنگار مهر گفت: املاک قرار گرفته در این محله ها به علت کوچکی، قابل ساخت نیستند و مسئولان شهرداری می گویند؛‌ باید قطعات زمین تجمیع شوند، اما چگونه می توان با مالکان دیگر کنار آمد و چند قطعه ۵۰ یا ۸۰ و یا ۱۵۰ متری را تجمیع کرد و نوسازی کرد.

یکی دیگر دیگر از ساکنان این بافت اظهار داشت: کسانی که در خارج از محدوده بافت مصوب فرسوده قرار دارند حداقل می توانند اقدام به فروش املاک کنند اما کسانی که مانند ما در محدوده مصوب بافت فرسوده پروژه ارمغان زندگی می کنیم نمی توانیم املاک خود را به جز از شرکت عمران و مسکن سازان به دیگران بفروشیم و این شرکت نیز به علت نداشتن منابع مالی لازم نمی تواند همه املاک را تملک کند.

مهمترین مشکل طرح، یکپارچه بودن بافت فرسوده است

یک کارشناس عمران و شهرسازی در این مورد به خبرنگار مهر گفت: نوسازی بافت فرسوده بدون جلب مشارکت مردم به علت هزینه بالایی که دارد کاری سخت و توان فرسا است.

غلامرضا آصف اظهارداشت: در طراحی های بافت فرسوده شهرها، یکی از مشکلات یکپارچه بودن طرحها است در صورتیکه اگر طرحها به قطعات کوچکتر تقسیم می شد و با مشارکت مردم ساکن در بافت ساخته می شد سرعت بیشتری به خود می گرفت.

وی در مورد پروژه ارمغان بافت فرسوده بجنورد تصریح کرد: اجرای این پروژه در هشت هکتار، نیازمند میلیاردها ریال‌ سرمایه گذاری و صرف هزینه است.

وی بیان کرد: در این طرح یک پارچه همه جوانب امر مطالعه شده است و اگر به اتمام برسد می تواند طرحی نمونه به لحاظ معماری و شهرسازی است، ولی مهم ترین مشکل تملک همه قطعات و نبود اعتبار لازم برای به پایان بردن طرح است و این مسئله ای است این طرح را ساله به کندی پیش می برد.

اراضی فریز شده است

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز از راکد ماندن طرح و اعتبارات قطره چکانی که به آن اختصاص داده می شود ناراضی است.

به گزارش بنانیوز، سید محمد لنگری به خبرنگار مهر گفت: پروژه احیای بافت فرسوده بجنورد از سال ۱۳۸۴ آغاز شد ولی تنها دو هکتار آن و در واقع به لحاظ ریالی ۲۰ درصد پروژه اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: اعتبار این پروژه قبل از این با انتشار اوراق مشارکت و اعتبارات اختصاص یافته از سوی شرکت عمران و مسکن سازان کشور پیش می رفت اما انتشار اوراق مشارکت بافت فرسوده به شهرداریها سپرده شده است.

لنگری ادامه داد: شهرداری بجنورد به دلیل نداشتن منابع مالی لازم و تضمین برای برگشت سود سرمایه گذاری، اوراق مشارکت منتشر نمی کند و نمی تواند هم به این ریسک دست بزند و تنها راه حل این است که پروژه به همین دو هکتاری که از ۸٫۱ ساخته شده خلاصه شود و بقیه اراضی را خود مردم احیا کنند.

واگذاری طرح به مردم، بافت فرسوده دیگری را برای سالهای آینده رقم می زند

مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: احیای بافت فرسوده در همه جای کشور به شرکت عمران و مسکن سازان ایران سپرده شده است و برابر همین پروژه تملک و نوسازی ارمغان بجنورد هم درمحدوده ای به وسعت هشت هکتار در بافت میانی شهر بجنورد در حال ساخت است.

عبدالرضا وفایی اظهار داشت: تملک اراضی از سال ۸۵ آغاز شده است و تا هنگامی که انتشار اوراق مشارکت به شهرداری ها واگذار نشده بود اجرای پروژه از سرعت خوبی برخوردار بود ولی اکنون با خودداری شهرداری در انتشار اوراق مشارکت طرح سرعت لازم را از دست داده است.

وی بیان کرد: هم اکنون یک تیم تخصصی که توسط مشاور اجتماعی پروژه ارمغان تشکیل شده است، همه مالکان یکی یکی،‌ مراجع می کند تا از مردم در اجرای طرح مشارکت بخواهد.

وفایی افزود: سرمایه گذاران نیز درخواست ورود به این پروژه را دارند که چگونگی همکاری آنها در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: بخش بزرگ اراضی پروژه تملک شده است و با تدابیر اتخاذ شده از جمله ورود مردم به این طرح، پروژه سرعت خواهد گرفت.

وفایی گفت: پروژه حکیم شیروان که احیای بافت فرسوده شیروان را در ... دارد بدون کمترین مشکل در حال اجرا است و شهر قدیم شیروان یا کهنه شهر که ۸۰ هکتار دارد بخش اعظم بافت فرسوده این شهر را به خود اختصاص داده است.

وی ساخت بافت فرسوده شیروان را ۱۲۰ هکتار بیان کرد و افزود: این ۱۲۰ هکتار به تصویب کمیسیون پنج شهرداری رسیده است.

وی مساحت پروژه حکیم را ۷٫۳ هکتار بیان کرد و ادامه داد: هزینه های مربوط به تملک زمین در این پروژه از محل مشارکتهای مردمی تامین شده است و فاز یک آن نیز به پایان رسیده و به بهره برداران تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان شمالی گفت: اگر به مردم اجازه داده شود که در قطعات ۱۵۰ متری در بافت فرسوده ساخت و ساز کنند، نه مشکل ریزدانگی این قطعات حل می شود و نه معابر می توانند توسعه پیدا کنند و بافت همچنان نفوذ ناپذیر می ماند در صورتیکه با تامین منابع لازم برای پروژه ارمغان می توان مشکل بافت فرسوده بجنورد را یکبار برای همیشه حل کرد و از به وجود آمدن بافت فرسوده چند دهه دیگر نیز جلوگیری کرد.

مشکلات ساکنان بافت فرسوده حل می شود

معاون معماری و شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی خراسان شمالی نیز به مهر گفت: با انعکاس مشکلات مردم به دولت، و به ویژه این مشکل احیای بافت فرسوده تقریبا در سراسر کشور همگانی است، مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای بخش بزرگ مشکلات بافت فرسوده به ویژه تملک، خرید و فروش اراضی این بافت را تعیین تکلیف کرده است.

روزبه دادجو اظهار داشت: پس از ابلاغ و با اجرای این مصوبه مشکلات مردم ساکن در بافت فرسوده حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر احیای بافت فرسوده استان به شرکت عمران و مسکن سازان خراسان شمالی واگذار شده است و تملک اراضی درمحدوده مصوب بافت فرسوده نیز با این شرکت است.

دادجو افزود: چگونگی خرید و فروش و قیمت کارشناسی املاک نیز با توجه به مصوبه مجلس توسط کارشناسان دادگستری و با ۱۵ درصد بیش از قیمت کارشناسی تعیین می شود.

معاون معماری و شهرسازی مسکن و شهرسازی خراسان شمالی گفت: جزئیات بیشتر این مصوبه پس از ابلاغ اعلام خواهد شد.

 

    نظرات