وعده‌های عمل نشده و مستاجران مستاصل در بازار

وعده‌های عمل نشده و مستاجران مستاصل در بازار

http://www.bananews.ir/سومین ماه فصل نقل و انتقالات هم فرا رسید و یک ماه به پایان فصلی که با پایان آن، شمارش معکوس مستاجران برای زمان سررسید قراردادشان آغاز می‌شود، باقی‌ مانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، طی ماه‌های گذشته و به ویژه با آغاز فصل تابستان مستاجران با افزایش قیمت‌هایی روبرو شدند که به زعم برخی دست‌اندرکاران این بخش طی سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

اگرچه مسوولان و دست‌اندرکاران این بخش از ابتدای سال وعده مدیریت بازار اجاره را داده‌اند اما مراجعه به دفاتر مشاور املاک در مناطق مختلف تهران نشان از کنترل اجاره‌بها ندارد. اما آمار رسمی که چندی پیش اعلام شد نیز نشان از افزایش ۲۴ درصدی اجاره بها در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد و ظاهرا نشان می‌دهد که یا اعمال برخی سیاست‌ها و افزایش نرخ تورم موجب این امر شده است یا سودجویان توانستند مسوولان را دور بزنند. سودجویانی که بنا به اعلام وزیر راه و شهرسازی از ابتدای سال بر طبل بالا رفتن قیمت‌ها کوبیدند.

این میزان افزایش مربوط به فصلی‌ است که بنا به گفته نیکزاد زمان جابه‌جایی‌ها نیست. بنابراین اگرچه برخی قیمت‌های تعیین شده توسط مالکان تعجب‌آور است و موجب اندوه و ناراحتی مستاجرانی می‌شود که با چند فرزند باید به دنبال تامین سرپناهی متناسب با بودجه‌شان باشند، اما باید منتظر ماند تا آمار رسمی میزان افزایش اجاره بها در فصل تابستان اعلام شود که بیشترین‌ حجم جابه‌جایی‌ها در آن صوت می‌گیرد.

برخی قیمت‌های اعلام شده به حدی بالا ‌است که شاید تا چندسال گذشته مستاجران با پرداخت آن می‌توانستند صاحب یک واحد مسکونی شوند.

و قیمت‌هایی هم که کمی معقول و منطقی به نظر می‌رسد مربوط به واحدهای مسکونی با قدمت بیش از ۱۵ سال است که کمترین امکانات را دارا هستند.

در این راستا یک واحد مسکونی ۶۰ متری در منطقه یوسف آباد ۳۵ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود در حالی که یک واحد مسکونی با همین متراژ در محدوده نازی‌آباد با ۳۰ میلیون ودیعه و ۱۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه عرضه می‌شود.

در محدوده تهرانپارس یک واحد آپارتمان ۹۰ متری ۶۵ میلیون رهن کامل داده می‌شود. در غرب تهران در منطقه بلوار فردوس یک واحد ۸۵ متری ۶۰ میلیون رهن کامل داده می‌شود.

جالب این‌که یک سوئیت با متراژ پایین در میدان محسنی تهران به یک نفر دانشجو با قیمتی معادل ۱۰ میلیون ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان ماهانه اجاره داده می‌شود.

در پاسداران هزینه اجاره یک واحد ۶۰ متری ۵۰ میلیون ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

در فاز یک شهرک اکباتان یک واحد ۷۸ متری با ۱۰ میلیون ودیعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه عرضه می‌شود.

در محدوده پیروزی یک آپارتمان ۷۰ متری با قیمتی معادل ۱۵ میلیون تومان ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه عرضه می‌شود.

هزینه اجاره یک واحد ۸۰ متری در منطقه هفت تیر معادل ۲۷ میلیون تومان ودیعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است.

در منطقه شریعتی خیابان معلم یک واحد ۹۰ متری ۳۰ میلیون رهن داه می‌شود.

یک واحد ۴۰ متری در منطقه امیریه با قیمتی معادل ۱۰ میلیون ودیعه و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه به یک زوج جوان اجاره داده می‌شود.

در منطقه مختاری یک واحد ۵۰ متری با قیمت هفت میلیون ودیعه و ۲۸۰ هزار تومان اجاره ماهانه عرضه می‌شود.

این در‌حالی است که مصطفی قلی خسروی - رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک- چندی پیش در گفت و گو با ایسنا از آرامش این بازار و رکود آن در ماه رمضان خبر داده بود.

در مقابل یک مشاور املاک در شهرک اکباتان با بیان این‌که نرخ اجاره بها با آغاز ماه رمضان نه تنها از رکود برخوردار نشده است، ادامه داد: مستاجران در این منطقه باید برای ملک مورد نظر خود مدتی صبر کنند چرا که تقاضا بسیار زیاد است.

در منطقه یوسف آباد نیز یک مشاور املاک با بیان اینکه وضعیت بازار اجاره در ماه رمضان تغییر چندانی نکرده است، افزود: قانون کنترل تعزیراتی بازار اجاره مربوط به واحد‌هایی است که قراردادشان را تمدید می‌کنند.

در منطقه جمهوری یک مشاور املاک اظهار کرد: قیمت‌ها نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است.

از سوی دیگر بیت‌الله ستاریان- کارشناس مسکن درباره کنترل تعزیراتی بازار اجاره تصریح کرد: بخشنامه‌های صادر شده اجرایی نیستند و تنها بازار را ملتهب می‌کنند و باعث می‌شوند قراردادها حاشیه‌ای و خارج از بنگاه معاملات ملکی میان مالک و مستاجر بسته شود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تنها راهکار، تولید مسکن است، خاطرنشان کرد: ما با مشکل کمبود مسکن مواجه هستیم و تفاوت‌ زیادی میان عرضه و تقاضا وجود دارد به طوری‌که در حال حاضر حدود پنج میلیون واحد مسکونی کسر داریم.

به هر حال به نظر می‌رسد ابزارهای به کار گرفته شده برای کنترل بازار و وعده داده شده نه تنها موثر واقع نشدند بلکه موجب افزایش قیمت هم شدند بنابراین با توجه به این‌که بعید است مسوولان امر بتوانند طی یک ماه باقی مانده از فصل نقل و انتقالات اقدام اساسی دیگری انجام دهد، بهتر است از هم اکنون تمهیداتی را برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی در سال آینده اتخاذ کند.

 

 

    نظرات