خانه ای فسیلی در ایلام

خانه ای فسیلی در ایلام

http://www.bananews.ir/وقتی از کوچه پس کوچه شهرستان آبدانان عبور کنی در انتهای کوچه ای تنگ، خانه ای کوچک با نمایی خاص توجهت را به خود جلب می کند. خانه ای که با سنگهای رنگارنگ به شکل خاصی تزئین شده که البته در میان این سنگها فسیلهایی نیز به چشم می خورد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دامنه های دینار کوه را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتم که به قول راننده بیش از ۱۵۰ پیچ دارد و مسافران همیشه با سرگیجه مواجه می شوند اما با همه این سختی ها به شهرستان آبدانان رسیدم که بین کوه اسیر شده است.

در شهرستان آبدانان که سرزمین تاریخی و علمی است عکس شهید داریوش رضایی نژاد همان نخبه کشوری که چند وقت پیش ترور شد، خودنمایی می کرد.

کوچه پس کوچه های شهر آبدانان را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتم و به خانه ای رسیدم که توجهم را به خود جلب کرد زیرا این خانه با همه خانه هایی که تاکنون دیده بودم متفاوت بود.

کنجکاو شدم و زنگ خانه را زدم. گفتم خبرنگار هستم و اگر اجازه بدهید می خواهم خانه شما را از نزدیک ببینم.

صاحبخانه با همان رسم مهمان نوازی همیشگی مردم استان ایلام از ورود من استقبال کرد. وارد خانه که شدم با نمایی جالب به دور از تجملات امروز برخوردا، نمایی که سنگهای رنگارنگ و توسط خود صاحب خانه ایجاد شده بود.

ماشاالله عبداللهی، صاحب خانه است که ۵۷ سال سن دارد و از سال ۱۳۸۱ این خانه را به این شکل طراحی کرده است.

وی گفت: من زمان ساخت خانه تصمیم گرفتم که خانه خود را به دور از تجملات امروزی و با فضایی متفاوت درست کنم.

وی می گوید: از همان آغاز ساخت نمای خانه با سنگهای رنگارنگ با مخالفت بستگان و خانواده مواجه شدم اما پس از ساخت، همه از نمای خانه خوششان آمد.

البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از این سنگها، فسیل هستند.

نکات جالب توجه در این سنگواره ها و فسیلها وجود دارد که طبق گفته عبداللهی اول اینکه این فسیلها در دامنه های دینارکوه پیدا شده است که نشان می دهد این کوه عظیم و بزرگ در زمانهای بسیار قدیم در زیر آب بوده است.

تمام نام "یاعلی" با فسیل صدف طراحی شده است

عبداللهی درباره هدف خود از این کار می افزاید: من علاقه بسیار زیادی به ائمه اطهار و تاریخ دارم و سعی کرده ام با در کنار هم گذاشتن این فسیلها و سنگها، فضایی معنوی و تاریخی در خانه خود به وجود بیاورم.

اما در داخل حیاط خانه چیزهای دیگری نیز به چشم می خورد که آقای عبداللهی با فسیلها و سنگها درست کرده است که از جمله آن، منقل و گلدان است و حوض و ورودی خانه نیز با سنگهای رنگارنگ ساخته شده است.

عکس عقاب، آرش کمانگیر، اسم ائمه اطهار که با هنر در حیات خانه نقش بسته است، جلوه ای خاص به این خانه داده است.

اما عبداللهی به قول خودش، نقاشی هم بلد نیست و می گوید: همه این اشکال را بر اساس تخیل و ذهنی به وجود آورده است.

در زندگی تجملاتی امروزی همه مردم علاقه دارند بهترین و گرانقیمت ترین سنگها را برای طراحی فضای خانه خود استفاده کنند اما ماشاالله عبداللهی با تنها با هزینه ۳۰۰ هزار تومان، کل حیاط خانه را به شکلی کاملا خاص و منحصر به فرد طراحی کرده است.

نمای این خانه نکات پنهانی را به جامعه نشان می دهد که زندگی فقط با پول و تجملات زیبا نمی شود بلکه می شود با همین سنگهای معمولی نیز فضایی جالب به وجود آورد.

گرچه استفاده از این تعداد فسیل در طراحی حیاط خانه که بی شک در مواجهه با باد و خاک و باران امکان از بین رفتنشان هست کمی سئوال برانگیز است اما به گفته صاحب خانه، در سالهای گذشته دانش آموزان با بازدید از این فسیلها، از آنها بهره علمی برده اند.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، فسیلهای به کار رفته در این طرحها به وضوح مشخص است

طبق گفته عبداللهی برای ساخت این نماها و نمای خانه بیش از ۱۰۰ نوع فسیل و سنگواره و سنگهای رنگارنگ استفاده شده است که این سنگها از همه جای ایران جمع آوری شده است.

 

 

    نظرات