ساخت دستگاهی برای تولید برق از فاضلاب

ساخت دستگاهی برای تولید برق از فاضلاب

محققان دانشگاه «جائوتونگ» شانگهای موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که قادر به تصفیه فاضلاب و تولید برق از آن است.http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این تیم تحقیقاتی با استفاده از نور به عنوان منبع انرژی، یک پیل سوختی کاتالیستی را ساخته‌اند که از الکترود مثبت آرایش نانولوله دی‌اکسید تیتانیوم و الکترود منفی مبتنی بر پلاتین استفاده می‌کند.

این انرژی نور، مواد آلی یافت شده در فاضلاب را کاهش داده و در این فرآیند الکترونهایی را تولید کرده که با گذر از کاتد، تبدیل به برق می‌شوند.

به گفته‌ این محققان،‌ فاضلاب که منبع بزرگی از آلودگی محیطی محسوب می‌شود، از اهمیت بسزایی برخودار بوده و غالبا یک منبع انرژی نادیده گرفته شده به شمار می‌رود که متاسفانه به طور کلی جمع‌آوری و استفاده نمی‌شود.

فاضلاب علاوه بر مواد آلی، غالبا حاوی مواد دیگری است که باید به منظور استفاده مجدد از آب برای اهداف دیگر از بین بروند.

محققان قابلیت پیل سوختی خود را در جداسازی آروماتیک‌ها ‌(عطرها)، رنگ‌های آزو‌، مواد دارویی، محصولات مراقبت شخصی و ترکیبات مختلف کننده غدد درون ریز( مواد شیمیایی قرص‌های ضد بارداری موجود در ادرار) از نمونه‌های فاضلاب، مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که قادر به جداسازی آنها به طور کامل از مواد آلی بوده و به این طریق آ‌ب تمیز تولید می‌شود.

این تیم تحقیقاتی برای فراهم کردن امکان استفاده این سیستم از نور خورشید قابل رویت و منظم به جای اشعه‌ی UV، الکترودها همراه با نیمه هادی‌ها (مانند ds) که در صورت صنعتی شدن می‌توانند به عنوان یک افزودنی برای دستگاه‌های تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار گیرد را تغییر دادند.

استفاده از این دستگاه منجر به پاک‌سازی جوی و رودخانه‌ها از فاضلاب و همچنین تولید برق از آ‌ن می‌شود.

یافته‌های این تحقیقات در water science & technology انتشار یافته است.

 

 

    نظرات