قانون کار دلیل کاهش جذب نیرو در ساخت‌وساز

قانون کار دلیل کاهش جذب نیرو در ساخت‌وساز

http://www.bananews.ir/رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه قانون کار رنگ و بویی از اسلام ندارد گفت: قانون کار موجود در کشور موجب کاهش جذب نیرو در ساخت و ساز و ایجاد مشکل در فضای کسب و کار شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از مهمترین شاخصهای جهاد اقتصادی، بهبود شرایط فضای کسب و کار است و هر چه فضای کسب و کار در رکود به سر برد تحقق رشد اقتصادی دشوارتر می شود. طبق معیارهای جهانی شاخص های استاندارد تعیین سطح فضای کسب و کار ۱۰ معیار است. بخش مسکن از جمله بخشهایی است که با رونق آن تقریبا کل اقتصاد کشور نیز رو به جلو حرکت می کند و تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد.

مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در خصوص فضای کسب و کار در گفت و گو با فارس می گوید:با کمال تأسف باید بگویم در ابتدای پیروزی انقلاب به خاطر فضای سوسیالیسم اداری بر تفکر یک سری از مسئولان چنبره انداخته بود که در زمان فتنه دست این‌ها رو شد.

وی افزود:آنها آمدند در آن زمان قانونی را به نام قانون کار جمهوری اسلامی به تصویب رساندند که این قانون مشابهت بسیار زیادی با المان‌ها و محتوای آئین‌نامه‌ای کشورهای سوسیالیسم و کمونیسم دارد.

*قانون کار رنگ و بویی از اسلام ندارد

بیگدلی با بیان اینکه قسمتهایی از این قانون کار رنگ و بویی از اسلام ندارد اما نقاط حساس آن را شامل می‌شود گفت: این یک قانون دستوری به شدت بی‌رحمانه است و آثاری از کارآفرینی را نمی‌گذارد بماند و آنرا قلع و قمع می‌کند. وی اضافه کرد:کسی تاکنون جرأت این را نداشته است که این قانون کار را اصلاح کند و بارها و بارها این مسئله مطرح شده است و ما کارفرمایان و انبوه‌سازان طبق قانون کار یک دزد را نمی‌توانیم از کارگاه اخراج کنیم.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کشور تاکید کرد: متأسفانه این مقررات بی‌رحم و منقبض قانون کار که به قوانین تأمین اجتماعی هم تسری پیدا کرده باعث شده است که کارفرما و کارآفرین به شدت برای جذب نیرو محدود باشد.

وی ادامه داد: برای افزایش نیرو و جذب نیرو این یک معضل برای کشور شده است چرا که در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور اشتغال و مسکن است.

*قانون کار در سال جهاد اقتصادی اصلاح شود

وی تصریح کرد:حال که بحث جهاد اقتصادی مطرح است و رئیس جمهور هم به شدت جسارت داشتند در اصلاح یک سری از قوانین و به میدان آوردن یک سری فضاهای جدید اقتصادی مثل بحث تحول اقتصادی و پرداخت یارانه‌ها با توجه به دوره‌ جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ما امیدوار هستیم این بحث اصلاح قانون کار در سال جهاد اقتصادی درست شود چرا که این قانون کار رنگ و بویی از اسلام نبرده است.

بیگدلی خاطر نشان کرد:ما آمدیم کار را به دو قسمت تقسیم کردیم یکی کارفرما و یکی کارگر که در مفاهیم ایدئولوژیک اسلام اصلا این مسئله تعریفی ندارد اگر اسلام به کارفرما یا کارگر بها می‌دهد به خاطر ارزش ریشه‌ای کار و کارآفرینی است.

وی ادامه داد:در جایگاه اسلامی کارآفرین ارزش دارد اما آمدند مثل جوامع کمونیسم و لیبرال آن سوی را به یک فضای استکبار تقسیم کردند مثل کارفرما که یک سرمایه‌دار زالو صفت است که همه باید او را قلع و قمع کنند و از آن سوی هم کارگر را با یک سری قوانین سوسیالیسم و کمونیستی یک چیزهایی را تصویب کردند که اصلا در شأن کارگر نیست.

بیگدلی اضافه کرد:ریشه اصلی مشکلات و گشایشی که باید در فضای کسب و کار و اقتصاد کشور ایجاد شود اصلاح قانون کار است.

وی گفت:متأسفانه هیچ کس جسارت این را ندارد که اقدام به اصلاح قانون کار کند پس ما از رئیس جمهور که جسارت‌های زیادی نشان داده و تابوهای زیادی را شکستند که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده

تعارف را کنار گذاشته و قانون کار را که به هیچ وجه اسلامی نیست را اصلاح کند.

بیگدلی گفت: قابل قبول نیست برای یک اقتصاد اسلامی که قانون کار آن اسلامی نباشد پس باید این قانون کار اصلاح شود اما هیچ کس شهامت این را ندارد که نیروی جدید به مجموعه تولیدی خود بیاورد و همین موضوع به شدت در جذب نیروی کار جدید مشکل ایجاد می‌کند و فضای کسب و کار کشور قفل شده است.

*قانون کار موجود مربوط به قرون وسطی

وی با بیان اینکه قانون کار موجود مربوط به قرون وسطی است افزود: این قانون کار باعث شده تا دست کارفرما باز نباشد که نیروی جدید استخدام و سرویس بیشتر به کارگر بدهد.

وی اضافه کرد:افکار پوسیده‌ای که در اوایل انقلاب در ذهن برخی وجود داشت این افکار را به رشته تحریر درآورند و به خاطر یک سری هیجانات اوایل انقلاب این قوانین تصویب شد و حال می‌بینید که هیچ مشکلی از کار و اشتغال باز نمی‌کند، پس باید این قانون کار حتما بازبینی و اصلاح شود چرا که فضای اقتصادی کشور را این قانون کار قفل کرده است.

*کارمندسالاری شاه‌کلید اصلی فضای کسب و کار

بیگدلی در پاسخ به این سؤال که یکی از شاه‌کلیدهای اصلی و مشکلات اصلی فضای کسب و کار و اقتصاد چیست گفت: یکی از شاه کلیدهای اصلی و مشکلات فضای کسب و کار کارمندی سالاری است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت:تمام کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند فضای آنها کارآفرین سالار بوده است یعنی فضای اقتصادی آنها به شدت متأثر از کارآفرینی است.

وی افزود:متأسفانه یک مسئول در جایگاه اقتصادی فعالیت خود را آغاز می‌کند که تازه می‌آید آن فضا را کارآموزی ‌کند اما سه سال که می‌گذرد و کار‌ را یاد می‌گیرد جای خود را به فرد جدیدی که او هم کارآموز است می‌دهد.

وی ادامه داد:مشکل اصلی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور این است که ما سیستم مسئولیتی و تصمیم‌سازی را به مشتی کارمند سپرده‌ایم، و البته این‌ها هم گناهی ندارند.

به گفته وی،متأسفانه اجازه داده نمی‌شود کارفرمایان و بازرگانان بیایند مسئولیت برعهده بگیرند.

بیگدلی گفت:پس وقتی رهبر معظم انقلاب می‌آیند و می‌گویند جهاد اقتصادی در این فضا دیگر نباید عنان اقتصاد کشور را به کارمندان بسپاریم که هیچ اطلاعی از ارقام ندارند و آن فعل و انفعال پیچیده اقتصاد را نمی‌دانند در نهایت هم تصمیمی می‌گیرند که به شدت مشکل ساز و فرصت‌سوز می‌شود.

 

 

    نظرات