رهاسازی ماسک، دستمال الکلی و دستکش ها در سطح شهر تهدید زیست محیطی است

رهاسازی ماسک، دستمال الکلی و دستکش ها در سطح شهر تهدید زیست محیطی است

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ، فاطمه اکبرپور رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  گفت : رهاسازی این اقلام در فضای باز سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و یکی از عوامل انتشار در انتقال ویروس کرونا است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: کارشناسان وزارت بهداشت و درمان بارها تاکید کرده اند که افراد نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند از این رو باید جلوی هر عامل و کانون انتشار دهنده این ویروس را گرفت.

وی با اشاره به اینکه حتما باید ماسک ها و دستکش ها و سایر اقلام مورد استفاده شده در پلاستیک قرارگیرد گفت: باید در پلاستیک های جداگانه ها گره کرده آنها را به داخل مخازن زباله انداخت.

اکبرپور اضافه  کرد: آنقدر انتقال این ویروس سریع و خطرناک است که اگر جدی گرفته نشود به چرخه انتقال باز می گردد از این رو ما از مسئولان شهرداری تهران درخواست کرده ایم تفکیک زباله را متوقف کنند و به سرعت پسماندهای خانگی و بیمارستانی را دفن کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید مراقب افراد جامعه بود چرا که بیشترین افرادی که در معرض آسیب به ویروس کرونا در سطح شهر هستند پاکبان های زحمت کش برای انجام وظیفه و خدمتگذاری و همچنین زباله گرد ها که از این طریق امرار معاش می کنند.

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به مردم توصیه می کند: برای سلامت خویش و سایر شهروندان به ویژه پاکبان ها خدوم شهرمان، از رهاسازی ماسک و دستکش ها در سطح شهر و جوی های آب خودداری کنید.

پیش از این نیز زنگ خطر رهاسازی دستکش و ماسک آلوده به ویروس کرونا در فضاهای عمومی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صدا در آمده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رها شده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان جدا کردن آن ها از بدن تاکید کرده بود.

دکتر مجید مرجانی در این باره گفته است: افرادی که علائم شبیه سرماخوردگی دارند، بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس از جمله ماسک و دستکش استفاده کنند، البته استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان های عمومی برای تمام افراد لازم است.

وی که متخصص بیماری های عفونی است، تاکید کرده است: از طرفی ممکن است ویروس ها روی سطوح این وسایل بنشینند و تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند؛ در نتیجه ماسک ها و دستکش ها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به گونه ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد.

وی ادامه داد : پوشش خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید. سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیاندازید.

همچنین عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا یکی از راه های گسترش کرونا را  رها کردن ماسک و دستکش در معابر می داند.

مسعود مردانی در این باره گفت : با توجه به اینکه مردم از دستکش و ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده می کنند، نباید آنها را پس از مصرف در معابر و خیابانها رها کنند، زیرا این زباله ها قدرت آلوده کننده بالایی دارند.

وی بر انداختن ماسک و دستکش های استفاده شده در نایلکس ها و گره زدن آنها تاکید دارد تا از این طریق بتوان جلوی شیوع این ویروس را در سطح شهر گرفت.

امروز با شیوع این ویروس در کشورمان، متخصصان بیماری های عفونی و کارشناسان بهداشت و درمان بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و شست و شوی دست ها با آب و صابون پرداخته اند اگر هر کسی به سهم خود در این زمینه قدم بردارد شهری عاری از هر گونه ویروسی را خواهیم داشت.

سهل انگاری در رهاسازی ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی در خیابان های شهر اگر کسی را به این ویروس مبتلا کند، دردناک خواهد بود.

طبق آخرین آمار، مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به دو هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسیده است. ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.




لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات