بی‌مهری به صنعت حمل و نقل هوایی

بی‌مهری به صنعت حمل و نقل هوایی

http://www.bananews.ir/اقتصادی نبودن ایرلاین‌ها از مشکلات عمده صنعت هوایی ایران است. اکنون شرکت‌های هواپیمایی ایران با مشکل اقتصادی و ناهماهنگی درآمد و هزینه روبه رو هستند، زیرا هزینه‌هایشان براساس نرخ بین‌المللی دریافت می‌شود، اما درآمدهایشان تکلیفی و ثابت است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، پس از گذشت حدود هفت‌ماه از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی بر اثر تورم و افزایش هزینه سوخت، نرخ بلیت هواپیما ۱۴ درصد افزایش یافت اما این میزان افزایش نارضایتی دست‌اندرکاران این بخش را در پی داشت زیرا این شرکت‌ها خواهان افزایش حداقل ۳۰ درصدی نرخ بلیت بودند.

این در حالی‌ است که علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی- دراین باره اظهار کرده بود که این میزان افزایش پیشنهاد ایرلاین‌ها بوده و اگر خواهان افزایش بیشتر هم بودند موافقت نمی‌کردیم.

از سوی دیگر به‌رغم افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما و انتظار مسافران از شرکت‌ها مبنی بر ارتقا کیفیت خدمات و کاهش تاخیر‌ها و همچنین تاکید وزیر راه و شهرسازی بر این مسئله، طی هفته‌های اخیر شاهد تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی برخی شرکت‌های هواپیمایی و به ویژه شرکت‌هایی که حجم عمده جابه‌جایی‌ها را برعهده دارند، بوده‌ایم.

در این‌باره شهریار افندی‌زاده - نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمندسازی یارانه‌ها- با تاکید بر این‌که مجددا افزایش قیمت نخواهیم داشت و افزایش صورت گرفته به دلیل جبران مابه‌التفاوت نرخ سوخت و تورم بود، تصریح کرد: بنا شده شرکت‌های هواپیمایی پس از افزایش قیمت ارائه خدمات را در سطح مطلوب داشته باشند و اکنون افزایش قیمت دیگری در دستور کار ستاد هدفمندسازی نیست.

وی ادامه داد: هرگونه پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار ابتدا باید از طرف شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌ قطارهای مسافری مطرح و در ستاد هدفمندسازی تایید شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی هچنین چندی پیش اعلام کرده بود: نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال ۹۲ باید آزاد ‌شود و در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند بسته‌های خدماتی خود را متنوع کنند به این صورت که مسیرهای مختلف ساعات اوج پرواز، فصول سال، و تقاضای سفر تعیین‌کننده قیمت باشد.

همچنین رضا نخجوانی- رییس سازمان هواپیماای کشوری - در این‌باره اظهار کرد: با توجه به بالا رفتن نرخ سوخت هواپیما از صد به ۴۰۰ تومان، نرخ بلیت هواپیما به‌منظور جبران این هزینه افزایش یافت، اما انتظار ما از شرکت‌های هواپیمایی همواره این است که نسبت به ارتقا کیفیت خدمات خود عنایت بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که تا جایی که اطلاع داریم شرکت‌ها برنامه‌ای برای ارتقا خدمات دارند که باید از خودشان پرسیده شود، خاطرنشان کرد: شرط ادامه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی تامین رضایت مردم است. در حال حاضر هم شرکت‌های هواپیمایی در برخورد با مردم نواقصی دارند که سعی داریم با تذکر و ارشاد آن‌ها را هدایت کنیم و اگر کار به جایی برسد که شرکتی تمکین نکند با ابزارهایی که در اختیار داریم با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: بسته حمایتی شرکتهای هواپیمایی در شرف بررسی بوده و هنوز به تصویب نرسیده است.

به هر حال بنا به قانون قیمت بلیت هواپیما باید تا سال سوم برنامه پنجم به صورت تدریجی آزاد شود و دست‌اندر کاران صنعت نیز تاکید دارند که تنها با آزادسازی حمل و نقل هوایی و تقویت ایرلاین‌ها، رقابت افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث ارتقای ایمنی، کیفیت خدمات و افزایش بهره‌وری ‌شود.

در عین حال در حالی کمتر از ۵ درصد حمل و نقل از طریق هواپیما انجام می‌شود که بنا به اعلام کارشناسان مسافران بالقوه‌ای داریم که می‌توانند با هواپیما جابه‌جا شوند اما چون ناوگان ضعیف است و مشکلاتی در بردارد، نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق باشیم.

بنابراین قیمت بلیت هواپیما اگر هم تکلیفی تعیین می‌شود باید براساس هزینه تمام شده باشد؛ در غیر این‌صورت با ادامه روند موجود علاوه بر این‌که احتمال تعطیلی شرکت‌های هواپیمایی می‌رود، به نظر می‌رسد روز به روز از تعداد مسافران حمل و نقل هوایی نیز کاسته و در نتیجه سهم حمل و نقل هوایی در جابه‌جایی‌ها ناچیزتر از اکنون شود در حالی‌که بارها از سوی کارشناسان اعلام شده حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل هوایی نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی دارد به طوری که برخی از آن به عنوان ستون فقرات طرح‌های توسعه اقتصادی و ااجتماعی یاد می‌کنند که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

 

 

 

    نظرات