راه‌اندازی رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور شیراز

راه‌اندازی رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور شیراز

http://www.bananews.ir/رییس دانشگاه پیام نور استان فارس گفت: شرایط لازم برای آغاز فعالیت ۲۳ رشته جدید فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور شیراز فراهم شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا موغلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اخذ مجوز توسعه رشته‌ها به سمت رشته‌های مورد نیاز بازار کار یکی از اقدامات شایسته دانشگاه پیام نور بوده است، افزود: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته از اول مهرماه قریب به ۱۵۰۰دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی و هنر در دانشگاه پیام نور مرکز شیراز تحصیل خود را آغاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور زیر نظر وزارت علوم است و مدرک آن نیز همانند سایر دانشگاه‌های دولتی علاوه بر داخل کشور برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز از اعتبار لازم برخوردار است و هیچ‌گاه اظهار نظرهای شخصی نمی‌تواند مدرک معتبر آن را زیر سئوال ببرد.

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس یاد آورشد: ملاک تصمیم‌گیری درباره مدرک دانشگاه‌ها، وزارت علوم و شورای گسترش است که دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه دولتی قبل از راه‌اندازی هر رشته جدید از مراجع ذیربط مجوزهای لازم را اخذ می‌کند.

وی افزود: رویکرد جدید دانشگاه در توسعه رشته‌های فنی و مهندسی با هدف توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان، فصل نوینی از درهم آمیختن علم و مهارت در جامعه علمی کشور گشود که به اعتقاد صاحب‌نظران در آینده فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها با ورود به بازار کار به اقتصاد کشور، فرصت‌های نوینی را در توسعه ایران فراهم خواهد ساخت.

موغلی تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود به وسایل مورد نیاز رشته‌های جدید را یکی از اولین اقدامات صورت گرفته در مرکز شیراز عنوان و خاطر نشان کرد: عملیات احداث ۲ سوله بزرگ کارگاهی هرکدام به مساحت ۱۳۰۰ متر نیز آغاز شده که درمرحله فنداسیون است که تا مهرماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: آزمایشگاه‌های فیزیک پایه و شیمی عمومی و کارگاه عمومی مشترک بین همه رشته‌های مهندسی آماده است که کلیه آزمایشگاه‌های ۲ ترم اول همه رشته‌ها را پوشش می دهد. همچنین کلیه آزمایشگاه‌های رشته‌های عمران برای ۴ ترم و مهندسی برق برای ۳ ترم در حال حاضر آماده است.

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس از اتمام طراحی ساختمان آزمایشگاه اختصاصی رشته‌های مهندسی به متراژ ۴۵۰۰ متر مربع در شیراز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که عملیات احداث این آزمایشگاه نیز در روزهای آینده آغاز شود.

موغلی در پاسخ به این سئوال که برای جذب اساتید مورد نیاز رشته‌های جدید چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهارکرد: خوشبختانه با پیگیری‌های به‌عمل آمده چند عضو هیأت علمی با مدرک دکترا در رشته‌های مرتبط با رشته‌های فنی و مهندسی استخدام شده که از ۱۵شهریورماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: همچنین از طریق سایت جذب وزارت علوم نیز برای بکارگیری اساتید مورد نیاز در مرکز شیراز اقدامات لازم صورت گرفته است که پیش بینی می‌کنیم قبل از آغاز سال تحصیلی و شروع کلاس‌های دانشجویان، همه استادان مورد نیاز استخدام شوند.

موغلی تصریح کرد: طبق سرفصل‌های آموزشی هر رشته، دروس عملی مورد نیاز به کارگاه یا آزمایشگاه را می‌توان درسالهای دوم به بعد ارائه کرد؛ اما تفاهم نامه اخیر بین دانشگاه پیام نور و دانشگاه فنی وحرفه‌ای، نشان داد که دانشگاه پیام نور قبل از راه‌اندازی رشته‌ها، زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کرده است.

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس یادآور شد: ۲۳ رشته جدید مهندسی شامل مهندسی صنایع، مهندسی برق قدرت، مهندسی برق کنترل، مهندسی برق مخابرات، مهندسی برق الکترونیک مهندسی برق، مهندسی پزشکی،بیوالکتریک، مهندسی پزشکی بالینی، مهندسی پزشکی بیومکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو، مهندسی متالوژی صنعتی، مهندسی نفت صنایع گاز، مهندسی نفت طراحی فرایندهای صنایع نفت، مهندسی هوا فضا، مهندسی رباتیک، مهندسی شهرسازی، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی و مهندسی مدیریت پروژه است.

وی ادامه داد: همچنین در رشته هنرهای اسلامی با گرایش های نگارگری، سفال، هنر و صنایع چوب، هنر و صنایع فلز، شیشه و رشته کتابت و نگارگری نیز شامل گرایش‌های طراحی سنتی، خیالی‌نگاری، خوشنویسی در دانشگاه پیام نور شیراز دانشجو پذیرفته خواهد شد.

موغلی با بیان اینکه راه اندازی رشته و اعمال ظرفیت پذیرش در دانشگاه پیام نور بر اساس نیاز سنجی جامعه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: باید دید گرایش جامعه به سمت چه رشته‌هایی است زیرا رشته‌های فنی و مهندسی پیام نور کاربردی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای داوطلبان و نیاز امروز جامعه تعداد ۲۳رشته جدید که رشته‌های مهارتی و فنی می باشند به رشته‌های مرکز شیراز اضافه شده که با این افزایش، شمار رشته‌های دانشگاه پیام نور شیراز به ۸۳ رشته رسید.

وی افزود: با توجه به امکانات مناسب موجود در شیراز، رشته‌های جدید شامل رشته‌های فنی و مهندسی و هنر فقط در مرکز استان راه اندازی شده که انتظار داریم بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در این رشته‌ها جذب شوند.

رییس دانشگاه پیام نور استان فارس همچنین خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود علاوه بر رشته‌های جدید، ۴۵۰۰ دانشجو نیز در سایررشته‌های مرکز شیراز پذیرفته شوند. همچنین قریب به ۶هزار دانشجو نیز در سایر مراکز و واحدهای شهرستان‌های فارس از ابتدای مهرماه تحصیل خود را آغاز می‌کنند.

 

 

    نظرات