طرح ۲ فوریتی برای برداشت از صندوق‌توسعه ملی

طرح ۲ فوریتی برای برداشت از صندوق‌توسعه ملی

http://www.bananews.ir/طرح استفاده ۱۰ درصدی از منابع صندوق جایگزین تزریق ۷ میلیارد دلاری به ساخت‌وساز

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصوبه تیرماه شورای عالی مسکن برای استفاده ۷ میلیارد دلاری انبوه‌سازان از صندوق توسعه ملی، مقرر شده در قالب طرح ۲فوریتی، اما با شرایط متفاوت، به رای نمایندگان گذاشته شود.

تصمیم دولت برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار ساخت‌وساز اگر چه از نگاه برخی مسوولان دولتی نیاز به اخذ مجوز ندارد و با مقررات فعلی صندوق، برداشت از آن ممکن است، اما تاخیر در اجرای دستوری که یک‌ماه‌ونیم پیش در این خصوص داده شد از یک‌سو و روشن شدن چراغ قرمز پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در بانک‌ها از سوی دیگر، اکنون پای نمایندگان مجلس را به ماجرای پرداخت وام ساخت از صندوق توسعه، باز کرده است.

در کمیسیون عمران مجلس هفته‌گذشته بعد از گزارشی که علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی درباره وضعیت ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر و منابع ناچیز بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به این پروژه‌ها، ارائه کرد اهمیت برداشت از صندوق توسعه ملی برای ساخت‌وسازهای مسکونی به عنوان تاکید وزیر، در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت و یک عضو این کمیسیون تقبل کرد نسبت به جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای تصویب ۲ فوریت طرح برداشت از صندوق اقدام کند.

در طرحی که توسط اعضای کمیسیون عمران مجلس برای صدور مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در تامین اعتبار ساخت‌وساز تنظیم شده برخلاف خواسته اول دولت مبنی بر برداشت ۷ میلیارد دلار از صندوق برای پرداخت وام ساخت مسکن، آمده است: «از منابع صندوق توسعه ملی حداکثر ۱۰ درصد برای تامین اعتبار بانک‌ها در پرداخت وام ساخت‌وساز برداشت شود.»

کمیسیون عمران با این پیش‌بینی که نمایندگان مجلس به برداشت ۱۰ درصدی از صندوق به نفع مسکن همچون مجوزی که برای بخش کشاورزی با همین سهم ۱۰ درصدی صادر شد، راحت‌تر رای می‌دهند، چنین طرحی را تنظیم کرده‌اند.

پیش‌بینی اعضای این کمیسیون درباره موجودی صندوق توسعه حاکی است: موجودی آن تا انتهای سال به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که سهم ۱۰ درصدی معادل اختصاص حداقل ۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای پرداخت تسهیلات ساخت‌وساز خواهد بود.

گزارشی که وزیر راه‌وشهرسازی هفته گذشته به کمیسیون عمران ارائه کرده نشان می‌دهد اخیرا حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط دو بانک برای تامین وام پروژه‌های مسکن‌مهر اختصاص داده شده که اگر منابع جدیدتر تامین نشود، از اوایل پاییز احتمال توقف پرداخت تسهیلات به وجود خواهد آمد.

شورای عالی مسکن ۱۹ تیرماه سال جاری به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل جلسه داد و در آن جلسه مصوب شد ۳ میلیارد دلار از صندوق توسعه ظرف دو هفته به حساب بانک مسکن برای پشتیبانی مسکن‌مهر واریز شود و ۴ میلیارد دلار

نیز در نوبت‌های بعد اختصاص یابد. این در حالی است که تاکنون این مصوبه به اجرا درنیامده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علی نیکزاد که برای نخستین بار پس از ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری سه‌شنبه گذشته در کمیسیون عمران حضور یافته بود، پس از تشریح جزئیات صورت گرفته، برنامه‌های آتی وزارتخانه و معرفی معاونان جدید خود، به طرح چالش‌های فراروی مسکن مهر و نیازمندی‌های موجود در آستانه تحویل این واحدها پرداخت.

به اذعان نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران به دلیل ماهیت خاص و اهداف تعریف شده برای صندوق توسعه ملی مبنی بر برداشت ارزی تسهیلات به منظور انجام فعالیت‌هایی همچون خرید تجهیزات و کالاهای خارجی، فراهم‌آوری زمینه‌های ‌ایجاد اشتغال و کلیه فعالیت‌های زاینده اقتصادی و دارای توجیه فنی و اقتصادی، منابع‌این صندوق به صورت ارزی به‌این بخش‌ها اختصاص می‌یابد؛ به گونه‌ای که براساس قانون دولت مجاز به برداشت از آن به منظور پرداخت تسهیلات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی داخلی به صورت ریالی نخواهد بود.

همچنین ‌این نمایندگان معتقدند که با توجه به ‌اینکه مسکن مهر پروژه‌ای ملی و داخلی است و براساس قانون باید تسهیلات آن از محل اعتبارات ریالی اختصاص یابد، برداشت از‌این صندوق به منظور روان سازی وضعیت پرداخت تسهیلات به آن با برخی موانع مواجه است، به همین خاطر لازم است در قالب طرح فوریت‌دار، اجازه استفاده از صندوق توسعه برای ساخت مسکن صادر شود.

۱۵ امضا برای طرح جمع شد

به گزارش بنانیوز ،مهرداد بائوج لاهوتی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در‌این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به مسدود شدن روند اعطای تسهیلات و فراز و نشیب‌های موجود در‌این مسیر که به تازگی باعث بروز نگرانی‌هایی برای برخی سازندگان و مسوولان شده بود، روان‌سازی و تسهیل شرایط موجود برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور ادامه روند ساخت مسکن مهر در کشور از سوی وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان کمیسیون عمران مورد توجه قرار گرفت.

لاهوتی با اشاره به درخواست نیکزاد برای اقدام هرچه سریعتر اعضای ‌این کمیسیون جهت ارائه طرحی یک یا دو فوریتی به منظور دریافت مجوز برداشت ریالی از صندوق توسعه گفت: بنابر‌این درخواست وزیر راه‌ و شهرسازی که برای اولین بار پس از ادغام دو وزارتخانه در کمیسیون حاضر شده بود، مقرر شد اعضای‌این کمیسیون با ارائه طرحی نسبت به دریافت رای موافق از مجلس برای برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی اقدام کنند.

وی با بیان ‌اینکه جمع آوری امضا از نمایندگان ‌این کمیسیون و سایر نمایندگان مجلس از همان دقایق اولیه پس از پایان جلسه کمیسیون آغاز شده است، اذعان کرد: تاکنون در حدود ۱۵ امضا از نمایندگان جمع آوری شده است و همزمان به دنبال جلب نظر آنان به منظور ارائه رای موافق پس از مطرح شدن‌این طرح در صحن مجلس هستیم.

لاهوتی افزود: تاکنون هیچ گونه اعتباری از محل‌این صندوق به مسکن مهر پرداخت نشده است و دلیل‌این امر ماهیت ارزی بودن موجودی صندوق و منع قانونی آن برای اختصاص اعتبار از‌این محل به مخارج جاری و داخلی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه موفق مجلس در تصویب طرح برداشت از صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی، تکرار ‌این تجربه در بخش مسکن نیز امری امکان‌پذیر و منطقی است.

این عضو کمیسیون عمران در پاسخ به‌این سوال که اگر‌این طرح در مجلس به تصویب نرسد آیا باز هم وزارت راه و شهرسازی قادر به برداشت از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود، گفت:‌ این امکان برای وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که برای برخی نیازمندی‌های ارزی خود جهت تامین هزینه‌های خارجی و واردات بعضی تجهیزات از سایر کشورها، اقدام به برداشت ارزی از محل صندوق نماید و در ‌این زمینه محدودیتی برای آن وجود ندارد، اما تنها محدودیت موجود در برداشت ریالی جهت تامین هزینه‌های داخلی همچون اعطای تسهیلات به مسکن مهر است.

۴۰۰۰ میلیارد تسهیلات در راه است

نماینده مردم لنگرود در مجلس در خصوص میزان سهم در نظر گرفته شده در طرح تهیه شده از سوی اعضای کمیسیون عمران برای برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: به‌رغم موافقت اعضای کمیسیون با نظر احمدی‌نژاد برای اختصاص ۷ میلیارد دلار، معادل ۷ هزار میلیارد تومان، از محل صندوق، رقم پیشنهاد شده در متن طرح معادل ۱۰ درصد کل موجودی صندوق در نظر گرفته شده به ازای هر سال است. وی در خصوص دلایل ‌این تصمیم نمایندگان اظهار کرد: از آنجا که براساس مصوبه برداشت ۱۰ درصدی بخش کشاورزی از صندوق، رقم ۱۰ درصد برای تخصیص به بخش‌های داخلی رقمی‌شناخته شده در میان نمایندگان است، مقرر شد، ‌این میزان در بخش مسکن نیز همان رقم ۱۰ درصدی باشد.

لاهوتی افزود: با توجه به ‌اینکه درآمدهای صندوق توسعه ملی کشور هرسال در حال افزایش است، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال‌این رقم به ۴۰ میلیارد دلار برسد که ۱۰ درصد آن رقمی‌در حدود ۴ هزار میلیارد تومان است. وی با بیان ‌اینکه هیچ محدودیتی برای تعیین سقف برداشت در طول زمان از محل صندوق وجود ندارد، گفت: با تصویب ‌این طرح دولت می‌تواند هر سال از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیل در فرآیند ساخت مسکن مهر در کشور بهره‌مند شود.

لاهوتی در خصوص سایر راهکارهای موجود برای روان سازی اعطای تسهیلات به مسکن مهر گفت: روند جاری نیازمند تدابیری بلند مدت و ثابت است که در صورت تصویب‌این طرح، برداشت از صندوق توسعه ملی در کنار اعطای تسهیلات بانکی راهگشای کلیه مشکلات موجود در مسیر پرداخت تسهیلات است.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت برای ساخت مسکن مهر اعلام کرد: از هفته گذشته، دولت با اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سازندگان که از طریق بانک‌هایی همچون مسکن و ملت پرداخت می‌شود، نسبت به رفع برخی از کمبودهای موجود در مسیر اعطای تسهیلات به سازندگان اقدام کرده است.

اتمام تسهیلات در مهرماه

محمدرضا ملکشاهی راد از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس با بیان ‌اینکه در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با نیکزاد، برخی گله‌مندی‌های اعضای‌این کمیسیون در خصوص تخصیص دیرهنگام اعتبارات، مورد طرح و بررسی قرار گرفت گفت: وزیر راه و شهرسازی با بیان برخی آمارهای موجود در زمینه قراردادهای ساخت مسکن مهر برای رفع مشکل پرداخت تسهیلات، از نمایندگان درخواست همکاری کرد.

وی افزود: نیکزاد با ابراز نگرانی از اتمام تسهیلات کنونی مسکن مهر تا مهرماه سال جاری، از نمایندگان درخواست کرد تا با تدوین راهکاری برای تسریع در روند اعطای مجوز برای برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی به رفع‌این مشکل فراروی مسکن مهر بپردازند.

ملکشاهی راد با اشاره به امکان عدم تصویب‌این طرح در مجلس، به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به مشکلات موجود در مسیر اعطای تسهیلات به سازندگان، برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی، تنها راه حل نهایی خروج از‌این وضعیت است.

دو سوم رای لازم است

ابوالقاسم رحمانی، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تعارض طرح پیشنهادی با اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: با توجه به ‌اینکه ‌این طرح خارج از برنامه پنجم مطرح شده است، برای تصویب به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد.

رحمانی افزود: تاکنون مشکلی در خصوص تامین اعتبار مسکن مهر وجود نداشته است.

وی گفت: از ابتدای اجرای پروژه مسکن مهر در کشور تا کنون ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که برای تقویت‌این اعتبارات، برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی راهکار مناسبی به نظر می‌رسد.

رحمانی با تاکید بر ضرورت ادامه روند ساخت مسکن مهر در کشور و جلوگیری از توقف آن خاطرنشان کرد: در صورت عدم تصویب‌این طرح در مجلس دولت می‌تواند با استفاده از راهکارهای مناسبی همچون جذب حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی یا فروش اوراق مشارکت، نسبت به تقویت تسهیلات مسکن مهر در کنار تخصیص‌های بانکی، اقدام کند.

 

 

    نظرات