برآورد اعتبار و زمان افتتاح آزادراه تهران - شمال

برآورد اعتبار و زمان افتتاح آزادراه تهران - شمال

http://www.bananews.ir/تازه‌ترین گزارش‌ها از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین پروژه آزادراهی کشور که قرار است پایتخت را به شهرهای شمالی متصل کند، حاکی است: تاکنون فقط ۱۰ درصد از عملیات ساخت آزادراه تهران- شمال انجام شده و در عین حال وزارت راه‌وشهرسازی امیدوار است ۹۰ درصد مابقی حداکثر ظرف ۲ سال آینده تکمیل شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) همچنین برآورد ریالی از میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این آزادراه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. علی نیکزاد در گزارشی که هفته گذشته به کمیسیون عمران ارائه کرده تاکید کرده است دو قطعه از آزادراه تهران-شمال تا تیر ماه سال آینده، تکمیل خواهد شد. با شدت گرفتن انتقادها در خصوص کند بودن روند تکمیل آزادراه تهران_شمال، علی نیکزاد، وزیر راه‌وشهرسازی با حضور در کمیسیون عمران از تصمیم جدید دولت در واگذاری ۷۵ درصد مسوولیت ساخت آزادراه به بخش خصوصی خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، به اذعان نمایندگان کمیسیون عمران مجلس، وزیر راه و شهرسازی در حالی از تصمیم جدید این وزارتخانه برای واگذاری حجم عظیمی‌از قرارداد ساخت آزادراه تهران-شمال به بخش خصوصی سخن می‌گوید که با گذشت ۱۳ سال از آغاز رسمی‌روند ساخت این پروژه، پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی مورد نظر تنها رقمی‌در حدود ۱۰ درصد بوده است. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر اتمام عملیات ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان دولت دهم، گمانه‌زنی‌های جدیدی را در میان نمایندگان مجلس در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت تکمیل نهایی این آزادراه تا سال ۹۲ ایجاد کرده است. این نمایندگان با تاکید بر ارتباط مستقیم منابع مالی با پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران-شمال، از عدم تناسب حجم عظیم پروژه با اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده به عنوان مهم‌ترین مانع پیش‌روی اتمام روند ساخت و تکمیل این آزادراه سخن می‌گویند.

تکمیل دو قطعه آزادراه در تیرماه ۹۱

شاپور پولادی، عضو کمیسیون عمران و رییس کمیته راه‌وترابری مجلس با انتقاد از عدم تخصیص مالی مناسب برای تکمیل آزادراه تهران-شمال، اختلافات به وجود آمده میان دولت و یک شرکت چینی که اقدام به انعقاد قرار داد برای اعطای رقمی‌در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت فاینانس برای تکمیل آزادراه کرده است را یکی دیگر از علت‌های تاخیر در عملیات ساخت این آزادراه عنوان کرد. پولادی افزود: براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال مالی ۹۰ مصادف با تیرماه سال آینده دو قطعه دیگر از این آزادراه تکمیل می‌شود.

افتتاح آزادراه تا پنج سال آینده؟

مهرداد بائوج لاهوتی از دیگر اعضای کمیسیون عمران تنها راه تکمیل آزادراه تهران-شمال را اختصاص بخش عظیمی‌از ساخت این آزادراه به بخش خصوصی عنوان کرد. لاهوتی افزود: برآورد ریالی این پروژه از ابتدا تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که با پیشرفت پروژه در طول زمان به طور قطع افزایش می‌یابد. لاهوتی با مثبت ارزیابی کردن نگاه نیکزاد برای واگذاری ۷۵ درصد عملیات اجرایی به بخش خصوصی گفت: با اجرای این تصمیم و استفاده مناسب از منابع صندوق توسعه ملی، می‌توان تا ۵ سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال بود.

 

 

    نظرات