انسان‌ها تقريباً چند گرم پلاستيك در هر ماه مي‌نوشند!

انسان‌ها تقريباً چند گرم پلاستيك در هر ماه مي‌نوشند!

استفاده گسترده و رهاسازي پلاستيك‌ها در طبيعت سبب نگراني تمام افراد جهان شده است چرا كه اين كار تاثير مخربي بر سلامت عمومي و محيط زيست دارد. در حالي كه تحقيقات زيادي در مورد پلاستيك‌هاي در مقياس بزرگ و كوچك انجام شده است اما سرنوشت پلاستيك‌هاي نانو مقياس تاكنون ناشناخته مانده است.

به گزارش «پارما» از ايسنا و به نقل از تك اكسپلوريست ، پژوهشگران "دانشگاه ايالتي واشنگتن"(Washington State University) در مطالعه اخيرشان دريافته‌اند كه ذرات نانو تشكيل شده توسط متداول‌ترين پلاستيك‌ها تمايل دارند از طريق منابع آب به درون منابع آب شيرين نفوذ كنند يا در فاضلاب مستقر شوند و در نهايت نيز سرنوشت آنها يا نفود به منابع آب خواهد بود يا به گورستان ضايعات و به كود تبديل شدن، ختم خواهد شد.

"ايندرانيل پادهري"(Indranil Chowdhury) استاديار دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه ايالتي واشنگتن گفت: ما تقريباً چند گرم پلاستيك در هر ماه مي‌نوشيم. اين موضوعي نگران كننده است زيرا شما نمي‌دانيد كه بعد از 20 سال چه اتفاقي خواهد افتاد.

دانشمندان طي مطالعه اخيرشان قصد داشتند دريابند چه اتفاقي براي پلاستيك‌هاي در مقياس نانو كه در حال ورود به محيط آبزيان هستند، رخ مي‌دهد. آنها به همين منظور سرنوشت نانوذرات پلي اتيلن و پلي استايرن كه در تعداد زيادي از محصولات استفاده مي‌شود را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. آنها چگونگي رفتار ذرات پلاستيكي هنگامي كه در مجاورت مواد شيميايي مختلف اعم از آب شور تا آب حاوي مواد آلي هستند را مورد بررسي قرار دادند.

دانشمندان دريافتند كه در حالي كه اسيديته آب تأثير كمي بر روي آنچه در مورد پلاستيك نانو رخ مي‌دهد، دارد اما نمك و مواد آلي طبيعي نقش مهمي در تعيين نحوه جابجايي يا قرار گرفتن پلاستيك‌ها ايفا مي‌كنند. آنچه واضح است اين مطلب است كه پلاستيك‌هاي ريز با تاثيرات مخربي كه دارند در محيط زيست مي‌مانند و اين موضوع نيز با پيامدهاي منفي بهداشتي و زيست محيطي زيادي مرتبط است.

دانشمندان اكنون تمام تمركز خود را براي توسعه روش‌هايي براي از بين بردن پلاستيك از آب گذاشته‌اند. آنها اخيراً براي انجام اين كار كمك هزينه‌اي نيز از "مركز تحقيقات آب ايالت واشنگتن"(State of Washington Water Research Center) دريافت كرده‌اند.

يافته‌هاي اين مطالعه در مجله "Water Research" منتشر شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات