زنگ خطر بحران كم‌آبي؛ اين عيد متفاوت است

زنگ خطر بحران كم‌آبي؛ اين عيد متفاوت است

عضو هيات علمي دانشكده عمران و منابع آب دانشگاه خواجه نصير طوسي گفت: با مصرف زياد آب آشاميدني براي شست و شوي دست‌ها و خانه تكاني شب عيد، زنگ خطر مصرف در روزهاي آينده به صدا در مي‌آيد.

به گزارش«پارما» از ايرنا، اين روزها كه به دليل مقابله با شيوع بيماري كرونا يكي از راه حل ها شست و شوي زياد دست ها است بايد يادمان باشد كه ايران در يك منطقه گرمسيري قرار دارد و در دراز مدت با مصرف بي رويه آب با بحران كم آبي مواجه خواهيم شد چه بسا كه در اين شرايط بحراني برخي از خانواده ها هنوز معتقدند بايد براي ايام نوروز خانه تكاني كرد كه مصرف آب را به صورت سرسام آوري بالا مي برد؛ بايد به خاطر داشته باشيم كه نوروز 99 متفاوت است و بايد حواسمان به بسياري از موضوعات مثل ماندن در خانه و مديريت مصرف آب براي «مهار بحران كرونا» باشد.

افزايش 2.5 برابري مصرف آب

عليرضا برهاني داريان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ايرنا اظهار داشت: مصرف بالاي آب در ماه اسفند به دليل مقابله با شيوع بيماري كرونا و ايام عيد و خانه تكاني ها است و مردم با توجه به تمامي توصيه ها هنوز شست و شوهاي زيادي براي نوروز انجام مي دهند.

وي ادامه داد: اما نسبت به سال گذشته مصرف آب به دليل مقابله با شيوع بيماري كرونا حدود 40 درصد و حتي در برخي مناطق 2.5 برابر افزايش داشته ايم.

عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصير خاطرنشان كرد: در پايتخت نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزايش مصرف آب را شاهديم. افزايش مصرف آب تا پايان فروردين و حتي در صورت بهبود نيافتن شرايط تا تابستان نيز ادامه خواهد داشت. اگر روند مصرف آب ادامه پيدا كند سيستم آبرساني شهرها نيز با مشكل مواجه خواهد شد.

برهاني داريان تصريح كرد: نكته حائز اهميت اين است كه مردم براي رعايت بهداشت فردي و شست و شوي دست ها بيشتر از جايگزين آب مثل الكل و ژل هاي شست و شو استفاده كنند تا وضعيت آب بحراني نشود اما بشتر مردم به دليل كمياب بودن و قيمت زياد ژل هاي شست و شو از آب استفاده مي كنند.

وي ادامه داد: اگر شيوع ويروس كرونا تا خرداد ماه نيز ادامه داشته باشد مصرف آب تا اين ميزان براي محيط زيست و منابع آب كشور نگران كننده خواهد بود.

تصفيه خانه‌ها با محدوديت رو به رو هستند

عضو هيات علمي دانشكده عمران و منابع آب دانشگاه خواجه نصير همچنين اظهار داشت: امسال بارندگي در كشور مناسب بود و حتي در هفته اول فروردين 99 نيز بارندگي هاي فراواني پيش بيني شده است و سپس بارندگي هاي بهاره را شاهد خواهيم بود اما براي تصفيه آب شرب هزينه بسيار زيادي صرف مي شود و از طرف ديگر نيز محدوديت تصفيه خانه ها در شهرها وجود دارد و براي وضعيتي كه ميزان مصرف 50 درصد افزايش پيدا كند و در فصل گرما كه به او كمصرف مي رسيم پيش بيني نشده است.

برهاني داريان خاطرنشان كرد: طبق پيش بيني هاي هواشناسي براي ماه فروردين بارندگي ها زياد است اما  پيش بيني هاي هواشناسي براي يك ماه آينده كلي بوده و همراه با احتمالات است.

شست و شو دست‌ها به صورت الگو در نيايد

وي تصريح كرد: زماني كه مصرف آب بالا مي رود، در مناطق شهري وارد سيستم فاضلاب مي شود و حجم زيادي از آب برگشتي را به وجود مي آورد كه هزينه بسيار زيادي براي تصفيه آب آشاميدني و فاضلاب صرف مي شود كه محدوديت هاي زياي دارد. در نتيجه زماني كه آب وارد سيستم برگشتي و فاضلاب مي شود مشكلاتي را براي پايين دست شهرها به همراه دارد.

عضو هيات علمي دانشكده عمران و منابع آب دانشگاه خواجه نصير ادامه داد: اگر شست و شوي زياد دست ها و وسواس در دراز مدت به صورت الگو در بيايد دچار مشكل مي شويم و مردم به مصرف زياد آب عادت مي كنند و اصلاح اين موضوع كار بسيار دشواري است.

مصرف آب در كرونا غيرقابل پيش بيني بود

برهاني در خصوص سيستم هاي تصفيه آب كشور، اظهار داشت: سيستم هاي تصفيه آب براي مواقع بحراني نيز در نظر گرفته شده است اما كرونا موضوع غير قابل پيش بيني بود و با توجه به مساله امنيت آب نياز بررسي و پايش بيشتر وجود دارد زيرا موضوع تروريسم و امنيت مطرح مي شود و در حال حاضر نيز از منابع بارندگي كه ذخيره شده است استفاده مي شود.

وي ادامه داد: ذخيره آب (بارندگي) تا چند روز پاسخگو است و در دراز مدت كه اپيدمي مي شود با مشكلاتي رو به رو خواهيم بود.  اين موضوعات بايد توسط سازمان پدافندغيرعامل مطالعه و طرحي در اين زمينه ارائه شود و نياز بود از پيش برنامه ريزي هاي لازم انجام مي شد.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات