یک کارشناس:  تـولـیـد، مهمترین راه از بین بردن نوسانات بازار مسکن است

یک کارشناس: تـولـیـد، مهمترین راه از بین بردن نوسانات بازار مسکن است

www.BanaNews.irیک کارشناس مسکن گفت: در بازار مسکن، نوسانات سینوسی است. قیمتها بالا می‌آید، به اوج می‌رسد، راکد می‌شود و در همان بالا خود را تثبیت می‌کند. این اتفاق معمولا هر سه چهار سال یکبار تکرار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) باقر میلانی در گفت‌وگو با ایسنااظهار کرد: بسیاری از کشور‌ها که از آرامش اقتصادی برخوردارند، به مسکن با دید استیجاری نگاه می‌کنند، اما برای ایرانی‌ها خرید مسکن پشتوانه‌ی امنیت خاطر است و فکر می‌کنند اگر ملک داشته باشند، آینده‌شان تضمین می‌شود.

وی افزود: هر سال حدود ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار ازدواج انجام می‌شود؛ بنابراین به همین تعداد مسکن لازم است. نیاز به مسکن همیشه در ایران وجود دارد و این نیاز به مردم فشار می‌آورد، اما متاسفانه عرضه متناسب با این نیاز نیست.

این کارشناس ادامه داد: در دهه‌های اخیر بعد از انقلاب، در دوره‌های۵-۴ ساله و ۱۰ ساله طبق آمارهای رسمی هیچ‌وقت نتوانسته‌ایم به اندازه تقاضا تولید داشته باشیم. طبق این آمار همواره مقدار عرضه و تولید زیر مقدار تقاضا بوده است.

این کارشناس ادامه داد: مهمترین راهکار تولید و برخورد با تورم همراه با رکود است. فائق‌ آمدن به این نوع تورم در کشور شاخص‌های کلان دارد و باید با آن برخورد ساختاری و ریشه‌ای شود.

میلانی در پایان گفت: باید شرکت‌هایی به‌منظور تولید مسکن استیجاری وجود داشته باشد. در ایران شرکتهای تولید برای استیجار نداریم؛ این شرکتها مسکن را صرفا برای اجاره و بصورت انبوه تولید می‌کنند. اگر این بصورت فرهنگ در بیاید چنین شرکتهایی می‌توانند جلوی نوسانات بازار مسکن و تورم را بگیرند.

 

 

    نظرات