ارتقا استاندارد براي خودروسازان هزينه‌ي بالايي ندارد

ارتقا استاندارد براي خودروسازان هزينه‌ي بالايي ندارد

رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست درخواست جديد خودرو سازان براي تعويق اجراي استاندارد يورو 5 به دليل وجود شرايط تحريم را يك بهانه جديد دانست.
به گزارش«پارما» سيد محمد مهدي ميرزايي قمي رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري ميزان، درباره درخواست جديد خودرو سازان براي تعويق ارتقاي استاندارد خودرو‌ها از يورو 4 به يورو 5 و درخواست وزير صمت به معاون اول رئيس جمهور در اين باره گفت: يك هفته پيش نامه‌اي از سوي دو خودرو سازي بزرگ در كشور به سازمان محيط زيست ارجاع شد مبني بر اينكه ارتقا استاندارد يورو 5 يك سال ديگر به تعويق بيفتد كه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اين موضوع مخالفت كردند و اعلام كردند كه سلامت مردم از رقم‌هايي كه خودرو سازان محاسبه مي‌كنند بسيار بالاتر است.

بر اجراي ارتقاي استاندارد يورو 4 به 5 در سال 99 بسيار مصمم هستيم

ميرزايي قمي افزود: سازمان محيط زيست بر اجراي ارتقاي استاندارد يورو 4 به 5 در سال 99 بسيار مصمم است. به اين دليل كه اين ارتقاي استاندارد مقرر بود كه در سال 98 اجرايي شود كه متاسفانه به دليل درخواست وزارت صمت از دولت براي تعويق اجرايي شدن اين قانون، باز هم ارتقا استاندارد خودرو‌ها به يورو 5 به تعويق افتاد و مقرر شد كه از سال 99 اجرايي شود كه باز دوباره درخواست تعويق داده اند، ولي ازمان محيط زيست به صورت كامل جدي مخالف اين تعويق است.

رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان محيط زيست گفت: سلامتي مردم و هزينه‌هايي كه براي درمان صورت مي‌گيرد به واسطه اين عدم اجرايي شدن ارتقا استاندارد براي سازمان محيط زيست بسيار مهم‌تر است.

مخالفتمان را به دولت اعلام كرده ايم

ميرزايي قمي افزود: با درخواست دو شركت بزرگ خودرو سازي مبني بر تعويق يك ساله اجرايي شدن استاندارد يورو 5 اعلام كرديم و اين مخالفت را به دولت نيز انعكاس داده ايم.

بحث تحريم بهانه‌اي براي خودروسازان است

وي در ادامه بيان كرد: از اواسط دهه 90 ارتقاي استاندارد خودرو‌ها مقرر شد و در آن سال‌ها با مشكل تحريم مواجه نبوديم. خودروسازان چرا از همان زمان براي ارتقاي كيفيت خودرو‌ها از يورو 4 به يورو 5 اقدام نكردند. اين خوروسازان مي‌توانستند برنامه ريزي‌هاي خود براي ارتقا استاندارد را انجام دهند. بحث تحريم بهانه‌اي براي خودروسازان است.

وي در ادامه گفت: حتي اگر هم اين محدوديت‌ها وجود داشته باشد بايد يك جا براي سلامتي مردم و هزينه‌هايي كه بابت آلودگي هوا مي‌شود ديده شود. نمي‌شود اين قانون بدون هيچ برنامه ريزي مشخصي مدام به تعويق بيفتد.

خودرو سازان اصلا اجراي اين قانون را جدي نگرفته بودند

ميرزايي قمي تاكيد كرد: اين مسئله نشان مي‌دهد كه خودرو سازان اصلا اجراي اين قانون را جدي نگرفته بودند و براي آن برنامه ريزي خاصي انجام نداده اند.

وي در ادامه واكنش به اين موضوع كه در آذر ماه امسال خودروسازان اقدام به پيش فروش خودرو‌هايي با استاندارد يورو 4 كردند و وقتي با مخالفت جدي سازمان محيط زيست مواجه شدند اعلام كردند كه ارتقا به يورو 5 صورت مي‌گيرد و مگر آن زمان تحريم‌ها وجود نداشت گفت: دقيقا اين موضوع درست است.

مجوز يورو 5 براي هيچ خودروسازي صادر نكرده ايم

رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم در ادامه درباره اين موضوع ماجراي اين كه خودرو سازان چندي پيش با برگزاري مراسمي از خودرو‌هاي يورو 5 رونمايي كردند و اعلام كردند كه از محيط زيست مجوز گرفته اند به كجا ختم شد گفت: ما مجوز يورو 5 براي هيچ خودروسازي صادر نكرده ايم و در آن مراسم يك خودرو ساز از خودروي يورو 5 رونمايي كرد كه نماينده سازمان استاندارد هم در آن مراسم حضور داشته، ولي هيچ نماينده‌اي از سازمان محيط زيست در اين مراسم حضور نداشت، ولي هنوز مداركي از سمت خودرو ساز براي سازمان محيط زيست ارسال نشده است و آن‌ها بايد مدارك خود را براي ما ارسال كنند تا تست‌هاي آلايندگي روي آن‌ها انجام شود. اگر براي سازمان محرز شود كه آلايندگي خودرو در حد استاندارد يورو 5 است مجوز‌ها و تائيده‌هاي لازم را براي آن‌ها صادر مي‌كنيم.

ارتقا استاندارد براي خودرو سازان با توجه به افزايش قيمت خودرو‌هاي داخلي رقم بالايي نيست

ميرزايي قمي در پاسخ به اين سوال كه ارتقا استاندارد براي خودرو سازان چقدر هزينه بر است؟ گفت: اين هزينه نسبت به افزايش قيمت خودرو‌هاي داخلي كه الان با آن مواجه هستيم واقعا رقم بالايي نيست. براي مصرف كننده نهايي اين افزايش قيمت كه به واسطه‌ي ارتقا استاندارد صورت مي‌گيرد واقعا ناچيز است. بحثي كه خودرو سازان مطرح مي‌كنند كاتاليست است و با توجه به موضوع تحريم امكان واردات آن وجود ندارد در صورتي كه اين خودروسازان مي‌توانستند از قبل براي آن برنامه ريزي كنند و امكان توليد داخلي آن نيز وجود دارد و چيز غير ممكني نيست.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات