پیام وزیر نیرو به‌مناسبت سوم فروردین، روز جهانی آب

پیام وزیر نیرو به‌مناسبت سوم فروردین، روز جهانی آب

به اتکای تجربه‌ها تلاش می‌کنیم جامعه‌ای تاب‌آور در مقابله با تغییرات اقلیم باشیم/ در موضوع سیلاب با رفتار معقول می‌توانیم سازگاری را افزایش دهیم

وزیر نیرو با اشاره به شعار روز جهانی آب در سال میلادی جاری گفت: کشور ما تجربه طولانی در مدیریت سیلاب و سازگاری با خشکسالی داشته و به اتکای تجارب پدران و گذشتگان خود تلاش می‌کنیم شرایط پیش رو را به نحو مناسب‌تری طی کرده و جامعه‌ای تاب‌آور در مقابله با تغییرات اقلیم باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» در پیامی به مناسبت سوم فروردین ماه روز جهانی آب اظهار داشت: هر سال 22 مارچ مصادف با روز جهانی آب است و همه آژانس های سازمان ملل متحد و برنامه های بین المللی آب در سراسر جهان، این روز را گرامی می دارند و برنامه هایی برای طول سال که آغازش این روز است، تدارک می بینند.
وی افزود: هر سال روز جهانی آب عنوان و شعاری دارد که مجموعه 30 برنامه و آژانس ملل متحد روی انتخاب آن توافق می کنند.
اردکانیان گفت: شعار روز جهانی آب در سال 2020 میلادی که مصادف با سوم فروردین است، «آب و تغییر اقلیم است». زیبندگی روز جهانی آب برای ما ایرانیان در سال 99 این است که این روز مصادف با روز شریف مبعث پیامبر اکرم (ص) است و در آغازین روزهای سال نو برای ما عید در عید به شمار می‌رود.
وی با اشاره به شعار انتخاب نام تغییر اقلیم برای روز جهانی آب در سال 2020 ادامه داد: این انتخاب به این معنا که در یک سال پیش رو در جای جای جهان برنامه های مختلفی برای توجه بیشتر به موضوع تغییر اقلیم و نقش آب و تاثیر آن از تغییر اقلیم تدارک دیده خواهد شد.
وزیر نیرو گفت: برای ما در ایران که در اقلیم خشک و نیمه خشک به سر می بریم تغییر اقلیم از جمله به معنای سیلاب و خشکسالی است. سیلاب‌های پی در پی و همچنین خشکسالی‌های شدید. البته ما کشور با تجربه ای در مدیریت سیلاب و سازگاری با خشکسالی بوده ایم و به اتکای تجارب پدرانمان سعی خواهیم کرد شرایط پیش رو را به نحو مناسبی طی کرده و جامعه ای تاب آور در مقابله با تغییرات اقلیم باشیم.
اردکانیان اظهار داشت: در موضوع سیلاب با رفتار معقول اعم از عدم تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها، تدارک لازم برای لایروبی و مهندسی رودخانه ها و توجه جدی تر به طراحی و ساخت مخازن مورد نیاز در نقاط مورد نظر با رعایت همه ملاحظات فنی، اقتصادی و زیست محیطی برای تسکین سیلاب های پیش رو می‌توانیم سازگاری را افزایش دهیم.
وی افزود: در موضوع خشکسالی هم که برای ما به معنای سازگارزی با کم آبی است قطعا رفتار مصرف معتدل می تواند چاره اصلی کار باشد. با کمک هم و اتخاذ شیوه های مناسب تر در مصرف آب می توانیم با هر نوع خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم هم به نحو مناسبی سازگار باشیم.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به نقش تعیین کننده آب در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: امید است همه هموطنان با رعایت ملاحظات و دستورات بهداشتی خود را ایمن نگه دارند و البته در عین رعایت در مصرف آب هم صرفه جویی و دقت لازم را داشته باشند.
اردکانیان افزود: به طور طبیعی مصرف آب شرب و باکیفیت بالا رفته است، در برخی شهرها طبق گزارش ها، تا 40 درصد در مقایسه با مدت مشابه مصرف بیشتری داشتیم.
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات