109 میلیون مترمکعب؛ آورد رودخانه‌های بوشهر در سامانه بارشی اخیر

109 میلیون مترمکعب؛ آورد رودخانه‌های بوشهر در سامانه بارشی اخیر

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی محمدی" در این رابطه افزود: میانگین بارش در استان بوشهر 249 میلی‌متر است که در سال آبی جاری طبق اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی تا پنجم فروردین ماه 344 میلیمتر بارندگی ثبت شده است.
وی ادامه داد: این رقم 47 درصد افزایش نسبت به بارندگی میانگین بلندمدت مشابه و 24 درصد افزایش نسبت به بارندگی تاریخ مشابه سال گذشته (5 فروردین 98) را نشان می‌دهد.
محمدی اظهار داشت: میانگین بارش کل استان طی سامانه بارشی اخیر از دوم تا چهارم فروردین برابر با 31.4 میلی‌متر معادل 13.5 درصد متوسط بارش سالانه بوده است.
وی افزود: بیشترین میزان بارندگی استان مربوط به ایستگاه کنگان با 104 میلی‌متر بوده که معادل 51 درصد از کل بارش سالانه این ایستگاه است.
محمدی تصریح کرد: حجم زیاد بارش در بازه زمانی بسیار کوتاه یک ساعت، باعث ایجاد سیلابی به حجم 234 مترمکعب در ثانیه و روانابی حدود 4 میلیون مترمکعب شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: حجم آورد رودخانه‌های استان در محل ایستگاه های هیدرومتری، طی سامانه بارشی اخیر 109 میلیون مترمکعب برآورد شده است.
وی اضافه کرد: بیشترین حجم آورد مربوط به رودخانه مند در محل ایستگاه هیدرومتری قنطره به میزان 78 میلیون مترمکعب ثبت شده است.
محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این حجم از رواناب بدون بهره برداری به دریا تخلیه می‌شود اما با ساخت و بهره برداری سدهای باغان، دشت پلنگ و کاردنه در این حوضه، حجمی حدود 185 میلیون مترمکعب از رواناب‌ها قابل کنترل خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: در واقعه سیلابی اخیر فرازبند سد در حال ساخت باغان با عملکردی موفق موجب تاخیر و کنترل جریان سیلاب شد.
وی افزود: با توجه به شدت بارندگی در بازه زمانی بسیار کوتاه و تولید رواناب زیاد در این حوزه، ارتفاع آب پشت فرازبند سد باغان به 18 متر رسید که خوشبختانه این سازه از نظر فنی به خوبی باعث کنترل جریان سیلاب و تخلیه ایمن آن از طریق دو دهنه کالورت به حجم 30 متر مکعب بر ثانیه به سمت پایین دست (شهرستان دشتی) شد.
وی خاطرنشان کرد: سد باغان یکی از پروژه های شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در جنوب استان می باشد که با پیشرفت فیزیکی 33 درصد بر رودخانه باغان در حال ساخت است.
محمدی با اشاره به مهار بخشی از رواناب‌های بارندگی شمال استان گفت: تمامی طرح‌های تغذیه مصنوعی در شهرستان‌های کنگان، جم، دیر و دشتی آبگیری شده‌اند.
وی افزود: با توجه به ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن دشت‌های استان، این آبگیری موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: در شمال استان نیز سد رییسعلی دلواری در شهرستان دشتستان 7 میلیون مترمکعب آبگیری شده است.
محمدی اضافه کرد: سد تنگ ارم که تامین آب شرب بخش ارم شهرستان دشتستان را بر عهده دارد نیز با حجم مخزن 4 میلیون متر مکعب به حداکثر ظرفیت خود رسیده و در حال سرریز ایمن است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات