سیزده را در خانه به‌در کنیم

سیزده را در خانه به‌در کنیم

شهریار تبریز - جهانبخش احمدیان: شیوع کرونا در کشور بسیاری از تجمعات فرهنگی، ادبی، علمی، مذهبی و ملی را کشور به تعطیلی کشاند. شاید هیچ کس در جامعه فکر این را نمی‌کرد که یک بیماری موجب چنین رکودی در محافل و مجالس کشور شود.
دولت بنا بر صلاحدید مسئولین بهداشت و درمان، بسیاری از ادارات، و محل تجمعات عمومی مردم را تعطیل کرد و حتی مسابقات ورزشی که در فضای آزاد برگزار می‌شد، تا اطلاع ثانوی لغو گردید.
بسیاری از مردم خانه‌نشین شدند تا این ویروس نحس در کشور ریشه‌کن شود، ولی برخی بی اعتنا به هشدارهای بهداشتی، عرض خود می برند و زحمت کادر درمانی می‌افزایند.
از سفر و گردش درون شهری و برون شهری باز نمی‌مانند و متأسفانه در اثر ابتلا به کرونا، علاوه بر خود نگرانی‌های عمومی در افزایش آمار مبتلایان را نیز شدت می‌بخشند.
کار به جایی رسیده که مدیریت شهری تصمیم به تعطیلی کلیه پارک‌ها، و مراکز تفریحی در شهر کرده است ولی باز هم این افراد دست بردار خیابان‌ها نیستند.
مسئله مهمی که این روزها، بر شدت نگرانی مسئولین بهداشت و درمان افزوده است، نزدیکی به روز طبیعت یا همان سیزده به در است.
آیینی ملی که امسال می‌تواند به محلی برای انتقال بیماری کرونا باشد.
البته مدیریت شهری تبریز در اقدامی مطلوب، اعلام کرده است که به هیچ عنوان اجازه اطراق در پارک‌های تبریز را نخواهد داد، و از شهروندان درخواست کرده است که برنامه‌ای برای گردش و یا پیک‌نیک در پارک‌های تبریز نداشته باشند، ولی بر اساس تجربه یک ماه اخیر و بی توجهی عده‌ای به هشدارهای بهداشتی، ضرورت دارد که مسئولین امر پا را از حد هشدار فراتر نهاده و متوسل به قوه قهریه شوند.
بایستی واقع‌بین باشیم، با خواهش و تمنا نتوانستیم شهروندان را مجاب به خانه‌نشینی کنیم، و هر روز شاهد ترافیک شهری هستیم، در این مورد خاص نیز به نظر بایستی با همکاری نیروهای انتظامی از تجمع مردم در پارک‌ها و فضای سبز شهری ممانعت به عمل آوریم.
بسیاری از پارک‌های ما فاقد درب ورود و خروج هستند و این یعنی نمی‌توان کنترل مؤثری بر این امر داشت؛ ولی با حضور نیروهای انتظامی همانند هر سال که در سطح شهر و فضاهای سبزی شهری حضور دارند، می‌توان مانع از تجمع افراد شد.
البته اقدامات دیگری نیز می‌توان در این راستا انجام داد، مثل تعطیلی تمامی پارک‌ها، خیس نمودن چمن، مقررات منع رفت و آمد، و حتی جریمه افرادی که قصد برپایی این آیین ملی را دارند.
می‌توانیم امسال، سیزده و روز طبیعت را در خانه به در کنیم تا با تنی سالم، سال‌های آینده تمامی خانواده را در کنار خود داشته باشیم. نه طبیعت فرار می‌کند، و نه مناسبت ملی تمامی دارد، تنها امسال را در خانه مانده و اجازه دهیم تا ریشه‌کنی ویروس کرونا در شهر، سرعت یابد.
عید ما، نوروز ما، روز طبیعت ما، آن روزی است که این بیماری نحس از جامعه رخت بسته و سلامت عمومی شهروندان تأمین شده باشد. آن هنگام که این بیماری روند کاهشی یافته و از بین رفت، روزمان را نو خواهیم کرد و به ازای تمام روزهایی که در خانه بودیم، جشن و سرور خواهیم گرفت.
کافیست اندکی صبر کنیم تا سحر راهی نمانده است

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات