وضعیت بی ثبات مسکن در اردبیل

وضعیت بی ثبات مسکن در اردبیل

http://www.bananews.irوضعیت مسکن که به علت مهاجرت گسترده در چند سال اخیر از روستاها به شهر به ویژه در اردبیل، از ثبات و نظم خارج شده و با افزایش جمعیت شهری و تورم روز افزون، مشکلات بسیاری را برای زندگی شهروندان به وجود آورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، با وجود ساخت و سازهای گسترده مسکن در استان اردبیل کمبود مسکن با قیمت مناسب و ساخت اصولی همچنان در این استان همچنان احساس می شود. هم اکنون ساخت ۲۶ هزار واحد مسکن در قالب مسکن مهر، ساخت و سازهای انبوه سازان و تعاونیهای و نوسازی بافتهای شهری نتوانسته است نیاز مسکن استان را حتی در حد متوسط تامین کند.

علاوه بر کمبود تعداد مسکن بی قاعده گی در قیمت فروش و اجاره بها باعث شده است مسکن در اردبیل به آرزویی دور از دست تبدیل شود.

قیمتها با قدرت خرید تناسب ندارد

طبق اظهارات یکی از شهروندان علاوه بر نوساناتی که قیمت مسکن دارد در اردبیل تناسب قابل قبولی نیز بین مسکن و قیمت آن احساس نمی شود.

ستاره احدزاده افزود: با توجه به این که قیمت مسکن با معیار موقعیت جغرافیایی آن برآورد می شود گاها بین قیمت فروش و امکانات و متراژ مسکن تناسبی وجود ندارد.

احدزاده متوسط درآمد شهروندان اردبیلی را ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با هزینه های خوراک و پوشاک و هزینه های جنبی خریدن مسکنی که به عنوان مثال ۶۰ میلیون تومان باشد بیش از ۱۰ سال طول می کشد.

وی با تاکید به گرانی مسکن که از تورم اقتصادی موجود نیز متاثر شده است اضافه کرد: مسکنی که ۶۰ میلیون تومان قیمت آن است یک واحد آپارتمان ۷۰ متری در مناطق شهرک نشین شهر است و خرید خانه در مناطق نزدیک به مرکز شهر با درآمدهای موجود در استان امکانپذیر نیست و شهروندان قدرت خرید مسکن را ندارند.

این شهروند یادآور شد: در شهرهایی مثل تهران مسکن به نسبت اردبیل بسیار گرانتر است اما درآمد شهروندان نیز تفاوت زیادی دارد و در شهرستانها به نسبت درآمد موجود خرید خانه مشکل شده است.

احدزاده با اشاره به اهمیت توجه بیشتر ارگانهای نظارتی در بحث فروش ابراز داشت: پیش از اینها وقتی مهاجرت از روستاها به شهرها انجام می شد اولین اتفاقی که می افتاد خرید مسکن توسط روستاییان بود اما امروزه به خاطر گرانی و کنترل کمرنگ قیمتها شهروندان بیشتر اجاره نشینند تا مالک.

سیر صعودی اجاره بها در اردبیل

طبق اظهارات یکی دیگر از شهروندان گرانی خرید خانه بسیاری را اجاره نشین کرده است؛ پدیده ای که بیش از این در اردبیل وجود نداشت و شهروندان نمی شنیدند کسی اجاره نشین باشد و هر شهروندی به سادگی می توانست مالک خانه شود.

مریم احدپور گفت: در اردبیل هیچ تناسبی بین اجاره بها و مسکن مورد نظر وجود ندارد و هیچ قاعده ای در این کار نیست و مبلغ اجاره بها صرفا طبق نظر و خواست مالک مسکن تعیین می شود.

احدپور عنوان کرد: در مناطق مختلف اردبیل خانه هایی با مبالغ متفاوت برای اجاره دیده می شود به طوری که مثلا با ۳۰۰ هزار تومان در ماه در مناطقی مثل شهرک کارشناسان، شهرک آزادی، شهرک فلسطین و حتی شهرستانها می توان خانه پیدا کرد و این نشان می دهد که حتی موقعیت جغرافیایی و امکانات یک خانه خاص تناسبی با اجاره بها ندارد.

وی افزود: ایجاد چنین نظمی از ارگانهای نظارتی مانند سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری، و سازمان نظام مهندسی انتظار می رود که با نظارت بر بنگاههای معاملاتی املاک مستاجر و مالک را ملزم به رعایت قوانین کنند.

وی متذکر شد: در بسیاری از مواقع در هنگام فروش یا اجاره مسکن به علت نبود نظارتهای دقیق تبانیهایی بین بنگاه معاملات و مالک صورت می گیرد که کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی است و شهروندان را متضرر می کند.

احدپور با اشاره به رشد روز افزون جمعیت شهری و گسترش شهر از چهار جهت تصریح کرد: با وجود این که اردبیل مدت زیادی است مرکز استان است اما حداقلهای زندگی شهری هنوز در آن نهادینه نشده است و به عنوان مثال زندگی آپارتمان نشینی بدون آن که فرهنگ سازی شود توسط شهروندان تجربه می شود.

قیمت بالای مصالح عامل گرانی

به گفته یکی از انبوه سازان مسکن در اردبیل به غیر از نظارت در فروش مسکن قیمت تمام شده آن نیزبه علت افزایش قیمت مصالح، دریافت تسهیلات و نبود رشد صنعتی سازی در اردبیل بالاست.

یعقوب مختاری با اشاره به رشد قیمت مصالح ساختمانی در چند سال گذشته افزود: گران شدن مصالح ساخت و ساز و دریافتی کارگران که به علت تورم در چند سال گذشته در برخی موارد حتی رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشته است باعث شده است مسکن در سال های اخیر بسیار گران شود.

وی ابراز داشت: قدرت خرید شهروندان به حدی افت داشته که شهرکهای اطراف اردبیل در ۱۰ سال گذشته به شدت گسترش یافته است و شهروندان برای پیدا کردن خانه ای با قیمت کمتر حتی حاضر به زندگی در مسافتهای دور نسبت به مرکز شهر شده اند. به طوریکه به عنوان مثال فاز سوم شهرک کارشناسان مدتی است بهره برداری شده است.

مختاری افزود: مشکلات مسکن صرفا در قیمت خرید و اجاره بها خلاصه نمی شود و پروسه ساخت مسکن نیز در اردبیل مشکلات بسیاری در بطن خود دارد.

ساختمانهای اردبیل ایمن نیست / ضرورت افزایش نظارتها

وی با تاکید به تخلفات گسترده در ساخت و سازهای موجود در سطح استان عنوان کرد: مهندسان مشاور و اداره کل استاندارد و دفتر فنی استانداری وزارت بازرگانی و سازمان نظام مهندسی می توانند با دقت و توجه بیشتر به یاری شهروندان بیایند تا شهروندان خانه های امنی داشته باشند.

مختاری بیان داشت: اردبیل به علت ویژگیهای ذاتی جغرافیایی خود منطقه ای سردسیر، دارای بارشهای پی در پی برف و باران و منطقه ای زلزله خیز است، اما به نظر می آید تا حادثه و فاجعه ای جان چند شهروندان را به خطر نینداخته مسئولان به فکر چاره نمی افتند.

این انبوه ساز مسکن تاکید کرد: مقاومت هر سازه در برابر زلزه به دو عامل اساسی بستگی دارد. یکی نوع ساخت و ساز و اصول و قوانین مهندسی در طراحی و اجرای آن است و دیگری در بزرگی و قدرت زلزله.

وی افزود: زلزله چند سال پیش اردبیل می بایست برای ما درس عبرت می شد تا جلوی ساخت و سازهای غیر اصولی را بگیریم اما عملا ساختمانهای ایمن در اردبیل بسیار کم است و زلزله ای مشابه زلزله ی چند سال پیش می تواند به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آن خرابی بوجود بیاورد.

مختاری تاکید کرد: سردسیر بودن و کوهستانی بودن این استان از مسائل مهم دیگری است که در ساخت و ساز توجه مشاوران، مهندسان و معماران را با نظارت ارگان های مربوطه می طلبد.

همچنین طبق اظهارات یکی از شهروندان با توجه به تغییرات سریع و ناگهانی آب و هوا در اردبیل وجود خانه ای که بتواند متناسب با این نوع آب و هوا باشد در سلامت و بهداشت زندگی شهری بسیار اهمیت دارد.

امین سرداری با اشاره به خانه هایی که سقفشان در اولین بارش سالانه برف چکه می کند، یادآور شد: در خانه های موجود در سطح شهر نفوذ سریع سرما و باد، کم توان بودن سقفها در مقابل بارش برف و باران، نفوذ سرو صدای خیابان به داخل خانه و مشکلات مربوط در لوله کشیها، فاضلابها و نورگیری ساختمان بسیار به چشم می خورد.

وی عنوان کرد: منظره خانه ای با بافت فرسوده در کنار ساختمان چند طبقه که به شکل ناموزونی در کنار هم همسایه شده اند تصویری است که شهروندان هر روزه در همه جای شهر شاهد آنند.

وی با تاکید به اهمیت توجه به فرهنگها در ساخت و ساز شهری اظهار داشت: در گذشته ساخت و ساز طوری انجام می شد که هم آسایش و راحتی اهل خانه را تامین کند و هم آسایش همسایگان را مخدوش نکند. امروزه دیده می شود که در ساختمان سازی این مسائل دیگر اهمیتی ندارد و حتی بسیاری از ساختمانها طوری معماری شده است که همسایگان به خانه های همدیگر دید دارند.

ساخت و ساز شهری در اردبیل کودک نوپا است

یکی از مهندسان معمار در استان اردبیل نیز با بیان اینکه امروزه صنعتی سازی در مسکن در کل دنیا به عنوان یکی از علل پیشرفت شهری محسوب می شود، گفت: در اردبیل هنوز در بسیاری از مواقع ساخت و ساز سنتی را شاهدیم و این امر باعث شده در بسیاری از موارد مسکن برای خریدار گران تمام شود.

نگار صدر عنوان کرد: در صنعتی سازی قطعات و اجزای ساختمان تحت نظام صنعتی در کارخانه تولید و از جنبه های مختلف از نظر کیفیت آزمایش می شود و سپس به محل کارگاه حمل می شود. با این روش حجم عملیات ساختمان در محل کارگاه کاهش یافته و میزان تولید افزایش می یابد.

وی افزود: این محصولات باید دارای ویژگیهای استاندارد از نظر کیفی، تخصص گرایی، توجه به مسائل تولید، فروش و بازار بطور همزمان و به کارگیری روشهای اتوماتیک و مکانیزه در روند تولید باشد. علاوه بر آن به لحاظ تولید انبوه قیمتها در مقایسه با تولید سنتی پایین بوده و محصولات دارای کیفیت ثابت و قابل پیس بینی است.

این شهروند عنوان کرد: در این روش از برخی سلیقه های فردی در ساخت و ساز چشم پوشی می شود و ممکن است یکنواختی ظاهری این گونه ساختمانها مطبوع طبع همگان نباشد اما در کل به صرفه تر است.

صدر همچنین با اشاره به تبانی های گسترده در طول مدت ساخت گفت: در بسیاری از مواقع ساختمان سازی در اردبیل بسیار بیش از حد و زمان واقعی لازم برای ساخت طول می کشد که در بسیاری از موارد به کوتاهی پیمان کار یا معمار بر می گردد.

وی متذکر شد: در مواردی حتی بازسازی منازل یا آثار باستانی نیز دچار این معضل است که همه به علت نبود نظارتهای جامع در این حوزه است.

بیش از این نیز مدیر کل مسکن و شهرسازی استان اردبیل از وضعیت غیر قابل قبول مسکن اردبیل در خصوص صنعتی سازی خبر داده و از اجرای تفاهمنامه سه جانبه ساخت مسکن که از سال آینده اجرایی می شود، خبر داده بود.

به گفته شهرام بابازاده طبق این تفاهم نامه ۱۰ درصد واحد های مسکونی به صورت صنعتی احداث خواهد که هم اکنون این رقم در استان اردبیل ۸ درصد است.

با همه این تفاسیر باید اذعان داشت که با شرایط فعلی در استان اردبیل، باید برای داشتن یک وجب خانه یک عمر دوید و تقلا کرد. خریدن خانه یا احداث خانه در اردبیل آنقدر حاشیه و دردسر دارد که هر شهروندی را منصرف می کند و خانه دار شدن را یک یک رویا. اما چه باید کرد که چهاردیواری که سقف بالای سر باشد بی شک از واجبات است.

 

 

 

    نظرات