یک سوم جمعیت مشهد در 12 درصد مساحت شهر سکونت دارند

یک سوم جمعیت مشهد در 12 درصد مساحت شهر سکونت دارند

یک سوم جمعیت شهر در 12 درصد مساحت شهر سکونت دارند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، رمضانعلی فیضی، امشب و در برنامه تلویزیونی «بهار فیروزه‌ای» ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و اعیاد شعبانیه پیش‌رو، اظهارکرد: توسعه متوازن و عدالت‌محور یکی از شاخص‌ترین سیاست‌های شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری برآمده از آن بوده است و سعی کرده‌ایم تا واژه به اشتباه مصطلح «حاشیه شهر» شهر را برای مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی بکار نبریم.

وی در ادامه افزود: در همین راستا پیوسته سعی بر ارتقاء و افزایش سرانه‌های خدماتی به منظور تحقق عدالت اجتماعی در این مناطق داشته‌ایم؛ در کنار مدیریت شهری، سایر دستگاه‌های دخیل و صاحب ماموریت نیز باید در این جهت نقش‌آفرینی داشته باشند.

فیضی با بیان اینکه مناطق کم‌برخوردار مشهد دارای مختصات اجتماعی، انسانی و جمعیتی خاصی هستند، گفت: یک سوم جمعیت این شهر در مناطق پیرامونی سکونت دارند؛ یعنی جمعیتی حدود 1.3 میلیون نفر در 12 درصد مساحت شهر ساکن هستند و همین موضوع موجب ریزدانگی و انبوه و تراکم جمعیت شده است.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: به طور متوسط، در هر هکتار شهر مشهد 86 نفر سکونت دارند ولی این عدد در مناطق کم‌برخوردار به 301 نفر می‌رسد؛ بعنوان مثال منطقه 4 شهرداری مشهد، 3.5 برابر متوسط تراکم جمعیت، سکنه دارد.

فیضی همچنین با بیان اینکه 70 درصد سکونتگاه‌ها و محل کسب‌وکار مردم در منطقه 6 هم شامل بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری می‌شوند، گفت: تمامی این موضوعات ما را مجاب می‌کند تا نسبت به این مناطق نگاه ویژه‌تری داشته باشیم؛ جمعیت ساکن در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر مشهد از جمعیت 62 کشور جهان و نیز 9 استان کشورمان بیشتر است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و شهر مشهد و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق کم‌برخوردار، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از نقاط این مناطق، به دلیل عرض کم معابر، امکان دسترسی ماشین‌آلات آتش‎‌نشانی و مه‌پاشی به منظور ضدعفونی معابر وجود ندارد و لذا میتوان از طریق پمپ‌های دوشی و وسایل سبکتر عملیات ضدعفونی را انجام داد.

فیضی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های شوراهای اجتماعی محلات، تشکل‌های مردم‌نهاد و ... به منظور ضدعفونی گسترده‌تر در این نقاط، گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده که میتواند تقویت شود؛ کارگاه‌های تهیه و توزیع رایگان ماسک و مایع‌های ضدعفونی نیز با قوت درحال خدمات‌رسانی هستند.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد اظهارکرد: در این روزها که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم، نوع‌دوستی و عشق و مهربانی در این مناطق موج می‌زند که قابل تحسین و تقدیر است.

فیضی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاکید جدی شورای شهر مشهد به شهرداری برای ارتقاء سرانه‌های خدماتی سخن گفت و افزود: از حیث زیرساخت‌های شهری اعم از پروژه‌‌های عمرانی، فضای سبز شهری، سالن ورزشی، فضاهای فرهنگی، فراغتی و ... اقدامات مختلفی در جهت تسهیل شرایط ساکنان و دسترسی عمومی انجام شده که در همین راستا، پروژه‌های مختلفی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تقاطع غیرهمسطح مصلی، 45 متری محمدآباد به طرق، امتداد 75 متری مفتح شرقی به شهرک رضوی، گود کشتی باچوخه شهید بابانظر و ... اشاره کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات