یادداشت اقتصادی وزیر راه و شهرسازی

یادداشت اقتصادی وزیر راه و شهرسازی

www.BanaNews.irبخش مسکن نه تنها به عنوان حلقه واسط صنایع کشور، بلکه اشتغال و اقتصاد را به حرکت در آورده است و به همراه بخش حمل ونقل موجبات توسعه اجتماعی و بهبود مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای دیگر را هم فراهم می‌سازد.

امروزه در جهان میزان توسعه‌یافتگی در بخش زیرساخت‌ها یکی از معیارهای ارزیابی سطح توسعه کشورها محسوب می‌شود. علاوه بر آن سهم حمل‌ونقل در اقتصاد ملی نیز انکار‌ناپذیر است و تجربیات در دنیا ثابت کرده هر واحد رشد اقتصادی در کشورها، مستلزم ۲ واحد رشد در بخش حمل‌و‌نقل ‌است، از این رو مقوله حمل‌ونقل‌ با توجه به موقعیت ویژه کشورمان، از دیرباز تاکنون به عنوان یک فرصت ویژه و موقعیت برتر استراتژیک در قلب آسیا و اتصال دهنده شرق قاره کهن به اروپا به شمار می‌رفته که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این نقش‌ پررنگ‌تر و فعال‌تر به کسب دستاوردهای عظیمی در امر جابه‌جایی بار و مسافر داخلی، ترانزیت و ترانشیب کالا‌ بین کشورهای مشترک المنافع، آسیای مرکزی، خلیج‌فارس و اروپا منجر شده است.

بخش مسکن نیز نه تنها به عنوان حلقه واسط صنایع کشور، بلکه اشتغال و اقتصاد را به حرکت در آورده است و به همراه بخش حمل ونقل موجبات توسعه اجتماعی و بهبود مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای دیگر را هم فراهم می‌سازد.

واقعیت این است که بخش راه‌ و شهرسازی نه تنها به واسطه نقش مهم و استراتژیک خود در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت بلکه به لحاظ تاثیر مستقیم آن در اقتصاد کلان کشور، اقتصاد خانوار و تحت‌الشعاع قرار دادن بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور از مهم‌ترین حوزه‌های توسعه‌ای برنامه‌های پنج ساله و سند چشم‌انداز کشور به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی ایران به دلیل همجواری با کشورهایی که به آب‌های آزاد ‌‌راهی ندارند و از طرفی قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جاده ابریشم به عنوان مهم‌ترین حلقه اتصال کشورهای آسیایی میانه تا اروپا و همچنین برقرار‌کننده ارتباط کشورهای مشترک المنافع با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با افزایش ظرفیت نسبی در زمینه ترانزیت، افزایش درآمد ارزی کشورمان را تا ۲۰ میلیون دلار در سال از طریق ترانزیت میسر خواهد کرد.

۳۵ درصد اقتصاد کشور در حوزه راه و شهرسازی

باید توجه داشت که نزدیک به ۳۵ درصد اقتصاد کشورمان در حوزه راه و شهرسازی رقم می‌خورد و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی همواره به دنبال رکود امور در این بخش بوده‌اند.

با تشریح اهمیت حوزه راه و شهرسازی در توسعه کشور می توان به دلیل توجه دشمن به گسترش تحریم‌ها در این حوزه پی برد. تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب از بخش حمل ونقل به ویژه هوایی آغاز شد و در سال‌های بعد به سایر زیر بخش‌ها از جمله دریایی، ریلی، تجهیزات فرودگاهی، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های رایانه‌های در بخش سوپر کامپیوترها و حتی جزئی ترین موارد کشیده شد؛ اما عکس العمل جمهوری اسلامی ایران در این زیر بخش‌ها چه بوده است؟

ساخت پروژه‌های بزرگ در حوزه مسکن و بی اثری تحریم

نگاهی گذرا به روند پیشرفت کشور و ساخت پروژه‌های بزرگ در حوزه مسکن و حمل ونقل نشان می‌دهد؛ نه تنها تحریم‌ها بی اثر بوده، بلکه موجب پیشرفت کشور نیز شده است به طوری که نخستین کارخانه لکوموتیو سازی بعد از ۷۰ سال از ورود نخستین لکوموتیو در ایران، شروع به کار کرد و با انتقال تکنولوژی در سال‌های نه چندان دور شاهد ساخت کامل آن خواهیم بود. ساخت نخستین دیزل سنگین و استفاده از آن در لکوموتیو‌های مانوری نویدی دیگر از اثرات تحریم‌ها بود، این امر هر چند دیر محقق شد اما بدون کمک‌ دیگران به این تکنولوژی برتر جهان دست‌ یافتیم.

ساخت دو دستگاه ابر رایانه در بخش هواشناسی با همکاری دانشگاه‌ها نیز نویدی دیگر برای تاثیرگذاری تحریم‌ها برای پیشرفت ایران است.

روزی آلمانی‌ها تنها سازندگان پل در ایران بودند اما با وجود تحریم‌ها مهندسان ایرانی با باور ملی خود توانستند پل شهید کلانتری در دریاچه ارومیه را با شرایط استثنایی بنا کند و ساخت پل‌ها کابلی با دهانه‌های قابل توجه نیز دلیل بر این مدعاست. همچنین در کنار تک پل اهواز که ساخت آلمانی هاست، پل‌های متعدد و البته بدون ستون در درون رودخانه بسازند.

در بخش راهسازی امروز پیمانکاران ایرانی رکورد حفر تونل در جهان را با حفر ۱۰۰۰ متر در یک ماه ارتقا داده‌اند.

همچنین در بخش ریلی علاوه بر تولید واگن و لکوموتیو در آینده نزدیک کارخانه فولاد اصفهان موفق به تولید ریل ملی شد که این موارد صرفه جویی قابل توجهی را در بر دارد.

در بخش اورهال (تعمیرات اساسی) انواع مختلف هواپیما‌ها، نیز که با اعلام اخبار آن تعجب و حیرت دشمنان را بر‌می انگیخت؛ مهندسان ایرانی توانستند افتخار آفرینی کنند.

امروزه سازمان هواپیمایی کشوری بنابر تائید ایکائو (سازمان هواپیمایی جهانی) گواهینامه‌هایی برای خلبانان صادر می‌کند که در سراسر جهان قابل استفاده است؛ بازرسی‌های سافا (کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا) و ایکائو در سال گذشته از سازمان هواپیمایی کشوری بر توانمندی نیروی انسانی متخصص و رعایت استاندارهای بین‌المللی صحه گذاشت و در برخی از موارد بازرسی، جزو کشور‌های برتر جهان شناخته ‌شدیم.

ساخت دستگاه اکتشاف در زیر آب که مورد استفاده در ساخت تجهیزات دریایی است نیز ما را جزو کشورهای انگشت ‌شمار دارنده این تجهیزات قرار داد.

تجهیز بنادر کشور به جدید ترین امکانات بندری و پهلوگیری بزرگترین کشتی کانتینر جهان در سواحل خلیج همیشه فارس نیز نمونه دیگری بر شکست تحریم‌ها دارد.

امروز پیمانکاران و مشاوران توانمند ایرانی در پنج قاره جهان آماده ارائه خدمات هستند و ساخت پروژه‌های عظیم در تاجیکستان، قزاقستان و کشورهای دیگر توسط مهندسان ایرانی در حوزه حمل ونقل برآورده شد. و ایرانی‌‌ها در حوزه راهسازی توانستند آرزوی مردم تاجیکستان را در ارتباط دایمی دو منطقه کوهستانی این کشور، برآورده کنند.

*رکورد ساخت مسکن

در بخش مسکن نیز با صنعتی سازی ساختمان‌ها پیمانکاران ایرانی رکورد ساخت مسکن را با آغاز ساخت مسکن مهر در نوردیدند به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۲ دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و به مردم عزیزمان تحویل داده می‌شود. به یقین بعد از انقلاب این رکوردی در ساخت و ساز بوده است که دشمنان انقلاب به بهانه آن بارها و بارها جریان سازی می‌کردند.

تحریم‌ها اگر چه حرکت صعودی ایران اسلامی را کند کرد؛ اما موجب شد با تدبیر و درایت راه را به سوی خودکفایی بجوییم و اختراعات و اکتشافات ایرانی‌ها را در زمان تنگنا قرار گرفتن را به جهانیان بنمایانیم، دقیقا استکبار جهانی هم با دیدن پیشرفت‌‌ها دایره تحریم‌ها را تنگ تر کرد تا نفسی تازه نشود اما با مجاهدت و مراقبت نیروهای مخلص و انقلابی قسمت عمده‌ای از تحریم‌ها در حوزه راه و شهرسازی بی‌اثر شده و ادامه این روند به روند تکاملی ما کمک خواهد کرد.

امید اینکه با تلاش و مواظبت بتوانیم قله‌های رفیع را با باور به خود کسب نماییم.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی

 

 

    نظرات