تعامل معاونان خدمات شهری شهرداری‌های سراسر کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

معاون خدمات شهری شهردار کرمان با اشاره به برگزاری نشست ویدیوکنفرانس خبر داد:

تعامل معاونان خدمات شهری شهرداری‌های سراسر کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

معاون خدمات شهری شهردار کرمان گفت: صبح امروز معاونان خدمات شهری شهرداری‌های سراسر کشور، با دکتر جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از طریق ویدیوکنفرانس، اقدامات شهرداری‌ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند.

مهدی نیکویی در حاشیۀ این نشست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: در این نشست ویدیوکنفرانس که دکتر نصرتی، جانشین ریيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، دکتر رجب‌صلاحی، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، دکتر بلندیان، بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری‌ها و هم‌چنین معاونان خدمات شهری و مدیران عامل سازمان‌های زیرمجموعۀ خدمات شهری شهرداری‌های کل کشور، حضور داشتند، اقدامات شهرداری‌های کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا، مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی با بیان این‌که گندزدایی و ضدعفونی اماکن شهری و تغسیل و تدوین اموات آلوده به ویروس کرونا، براساس پروتکل‌های اجرایی، ازجمله شرح وظایف شهرداری‌ها در مقابله با شیوع ویروس کروناست، گفت: در این رابطه شهرداری‌های مناطق، با ضدعفونی و گندزدایی اماکن عمومی، سازمان‌های پسماند شهرداری، با جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی، سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، با در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات خود برای گندزدایی و ضدعفونی اماکن شهرها و سازمان‌های آرامستان‌ها، با تغسیل و تدوین اموات آلوده به ویروس کرونا، به جلوگیری از شیوع این ویروس کمک می‌کنند و همانند کادر درمانی، در جبهۀ اول مقابله با این ویروس قرار دارند.

کارکنان خدماتی فوت‌شده در مقابله با شیوع ویروس کرونا، «شهید خدمت» محسوب شوند

معاون خدمات شهری شهردار کرمان با بیان این‌که به همین دلیل مطرح شد کارکنان خدمات شهری که در اثر آلوده‌شدن به ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کوید 19 فوت کنند، به‌عنوان «شهید خدمت» محسوب ‌شوند، گفت: در این نشست این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

نیکویی ادامه داد: در این نشست معاونان خدمات شهری شهرداری‌های کشور نیز، موارد و مشکلات مختلفی ارایه کردند؛ ضمن این‌که ما هم دوسه مشکل ازجمله در رابطه با نوع ماده ضدعفونی که برای گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی استفاده می‌شود، مطرح کردیم.

وی بیان کرد: هم‌چنین تأکید شد مواد ضدعفونی‌کننده، در جاهایی استفاده شود که سطوح، بیشترین تماس را با دست افراد دارد و قرار نباشد تمام معابر را شست‌وشو کنیم؛ بلکه مبلمان شهری، بوستان‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی ازجمله بازار بزرگ، به‌صورت مکرر و روزانه و شبانه ضدعفونی ‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان افزود: هم‌چنین درخواست کردیم یک‌سری امکانات و تجهیزاتی در اختیار تمام شهرداری‌های کشور قرار گیرد؛ ضمن این‌که مصوب شد سوخت مورد نیاز به شهرداری‌های کشور ازجمله شهرداری کرمان ارسال شود.

تستِ کارگران فعال در مقابله با شیوع ویروس کرونا

نیکویی با بیان این‌که پزشک‌ها و کادر درمانی که در مقابله با ویروس کرونا قرار دارند، قرنطینه می‌شوند، اما کارگران خدمات شهری هر روز در مواجهه با این ویروس هستند، گفت: این افراد بدون این‌که تست و کنترل شوند، به خانه می‌روند که ممکن است انتقال ویروس از طریق همکاران ما بیشتر باشد؛ بنابراین، مقرر شد کارکنان حوزۀ خدمات شهری که در جبهۀ اول مقابله باشیوع این ویروس هستند، از طریق مرکز بهداشت، تست‌ و کنترل شوند.

وی افزود: در این نشست هر کدام از استان‌ها نقطه‌نظرات خود را ارایه کردند و اقداماتی را که تاکنون انجام شده، مرور کردیم تا کارها در زمینۀ مقابله با شیوع ویروس کرونا، براساس پروتکل و به‌صورت هماهنگ انجام شود.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان ادامه داد: برای جمع‌آوری متکدیان هم مقرر شد دستورالعمل ویژه در نظر گرفته و ابلاغ شود.

حضور در پارک‌ها ممنوع است؛ هیچ‌گونه خدماتی ارایه نمی‌کنیم

نیکویی بیان کرد: هم‌چنین در این جلسه اعلام شد شهرداری کرمان اطلاع‌رسانی کرده تا اطلاع بعدی، شهروندان به هیچ‌وجه در بوستان‌ها و پارک‌های شهر حضور پیدا نکنند؛ ضمن این‌که هیچ‌گونه خدماتی در بوستان‌ها ارایه نمی‌کنیم و سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها هم مسدود شده است.

وی گفت: در این نشست مقرر شد موارد مطرح‌شده، در وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد و به‌عنوان دستورالعمل، به شهرداری‌های کل کشور ابلاغ شود.

نیکویی افزود: هم‌چنین مقرر شد با توجه به شیوع ویروس کرونا، این جلسات به‌صورت مکرر برگزار شود و در هر جلسه، هر کدام از سازمان‌های زیرمجموعۀ خدمات شهری شهرداری‌ها، ارتباط مستقیم داشته باشند و تجربیات یک‌دیگر را به اشتراک بگذارند.

ضدعفونی اماکن عمومی توسط شهرداری با همکاری نیروهای جهادی

معاون خدمات شهری شهردار کرمان در رابطه با اقدامات شهرداری برای ضدعفونی و گندزدایی اماکن عمومی شهر در مقابله با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: علاوه بر نیروهای شهرداری که در شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه و سازمان‌های پسماند، فضای سبز و شرکت‌های خدماتی زیرمجموعۀ سازمان پسماند، کار ضدعفونی را انجام می‌دهند، با توجه به وسعت شهر کرمان، برخی از نیروهای جهادی هم به کمک شهرداری کرمان آمده‌اند که ضدعفونی نقاط حاشیه و حومۀ شهر و قسمت‌هایی از شهر را بر عهده دارند.

در اختیار گذاشتن مواد ضدعفونی‌کننده به اتحادیه‌های اصناف

نیکویی هم‌چنین به تولید مواد ضدعفونی‌‌کننده با همکاری شهرداری، بسیج مردمی و سپاه اشاره کرد و گفت: تمام ادارات و ارگان‌ها نیز می‌توانند هر روز مواد ضدعفونی‌کنندۀ مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

وی از در اختیار گذاشتن مواد ضدعفونی‌کننده به اصناف مختلف خبر داد و گفت: هم‌چنین از اصناف مختلف درخواست می‌کنم محدودۀ کار خودشان، ازجمله سطح تماس مغازه‌ها، شامل ویترین‌ها، دستگیره‌های درها وغیره را ضدعفونی کنند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان افزود: در صورت نیاز بیشتر به مواد ضدعفونی‌کننده، این مواد از طریق اتحادیه‌های اصناف، در اختیار اصناف مختلف قرار می‌گیرد؛ بنابراین، اتحادیه‌ها می‌توانند مواد ضدعفونی‌کنندۀ مورد نیاز برای ضدعفونی اصناف را تحویل گرفته و به مغازه‌دارها تحویل دهند.

تحویل ماسک و دستکش به کارگران حوزۀ تنظیف و جمع‌آوری زباله

نیکویی در خصوص تحویل ماسک و دستکش به کارگران حوزۀ تنظیف، جمع‌آوری زباله و ضدعفونی‌کنندۀ اماکن عمومی گفت: شرکت‌های زیرمجموعۀ خدمات شهری که در حوزۀ جمع‌آوری زباله و تنظیف و هم‌چنین ضدعفونی اماکن فعالیت می‌کنند، موظف هستند ماسک و دستکش مورد نیاز کارکنان این حوزه را تأمین کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ ضمن این‌که با توجه به ضرورت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، حوزۀ خدمات شهری شهرداری هم، تعدادی ماسک و دستکش تهیه کرده و از طریق مناطق پنج‌گانه، در اختیار کارکنان این حوزه قرار داده است.

وی افزود: نظارت لازم هم وجود دارد تا نیروهای خدماتی حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان افزود: دو خودروی سازمان پسماند نیز به مه‌پاش مجهز شده تا در اماکنی که ضرورت دارد، از مه‌پاش استفاده کنیم، اما تأکید بر ضدعفونی سطوحی است که بیشترین تماس را با دست شهروندان دارد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات