هشدار در مورد آلودگی آب رودخانه نهارخوران

هشدار در مورد آلودگی آب رودخانه نهارخوران

http://www.bananews.irیک کارشناس محیط زیست اعلام کرد: با وجود ظاهر شفاف و زلال، آب رودخانه عبوری از منطقه تفریحی نهارخوران در شهر گرگان کاملاً آلوده است و مسافران نباید از آن استفاده کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی شریف موسوی دبیر شبکه تشکلهای زیست محیطی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در مسیر این رودخانه که ازدره زیارت سرچشمه می گیرد تمامی پسابها و فاضلاب های اماکنی مانند مرده شور خانه، حمام و رستورانها قرار دارند که بدون هیچگونه تصفیه ای وارد این نهر می شوند.

وی افزود: به دلیل انعکاس نور چراغ های مراکز تجاری اطراف این رودخانه به داخل آن، ظاهراً آبی که در رودخانه جریان دارد بسیار زلال و شفاف به نظر می رسد در حالی که حاوی انواع میکروبها و کانون آلودگی و بیماری است.

شریف موسوی با اظهار تأسف از بی توجهی مسئولان در نصب تابلوهای هشدار مبنی برغیر قابل استعمال بودن آب این رودخانه برای گردشگران تصریح کرد: روزانه هزاران نفر از مردم که بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند در کنار این نهر مستقر می شوند و بارها دیده شده که از آب آن برای شستشوی وسایل نقلیه و دیگر وسایل همراهشان استفاده می کنند.

به گفته وی، بسیاری از گردشگران که از وضعیت آلودگی آب این رودخانه بی اطلاع هستند حتی ممکن است برای مصارف خوراکی از آب این رودخانه استفاده کنند.

به اعتقاد شریف موسوی اگرچه هدایت آب به این رودخانه با هزینه بسیارانجام شده ولی به خاطر جهت شیب و همچنین عدم مدیریت پساب ها و فاضلاب های موجود در مسیر این منطقه به طرحی ناکارآمد و حتی به خاطر سوء مدیریت، مضر تبدیل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بایستی هرچه سریعتر نسبت به خنثی کردن آلودگی های موجود در این رودخانه در مسیرنهارخوران که یکی از مهمترین و پر ترددترین مناطق گردشگری گلستان و حتی شمال شرق ایران است اقدام شود و تا زمانی که چنین اقداماتی صورت نگرفته تابلوهای هشدار عدم استعمال را برای گردشگران نصب کنند.

شریف موسوی با بیان اینکه این موضوع با اعضای شورای شهر گرگان و دیگر مسئولان مطرح شده اضافه کرد:اگر بهانه تعلل در زمینه تصفیه فاضلاب های مسیر رودخانه پر هزینه بودن عملیات است نصب تابلو که هزینه ای در بر ندارد وبا سلامت مردم مرتبط است بایستی سریعاً انجام شود.

وی یادآور شد: ناهارخوران از قدیم به عنوان یک منطقه جنگلی تفریحی شناخته می شد ولی در دهه های اخیر به دلایل مختلف از جمله استفاده نادرست از منابع طبیعی ، جنگل زدایی و توسعه بی برنامه و بی رویه شهر گرگان، بافت آن تغییر کرده به طوری که مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن اضافه شده است.

نهارخوران قدیمى ترین تفرجگاه استان گلستان در گرگان است که بسیارى از ایرانیان با آن آشنایى دارند. نهارخوران در ۴ کیلومترى جنوب شهر گرگان واقع شده است. این پارک مجموعه اى از فضاهاى جنگلى در اطراف جاده و همچنین حاشیه رودخانه و محدوده هاى تاسیسات شهردارى و جهانگردى را شامل می شود که از سال ۱۳۳۸ توسط سازمان جنگلها و مراتع کشور به منظور تامین تفرجگاه اهالى گرگان در اختیار شهردارى گرگان قرار داده شده است.این مجموعه بدلیل موقعیت خاص جغرافیایى و واقع شدن در دو دامنه پر شیب، داراى آب و هواى مناسبى است و همواره پذیراى گردشگران بسیارى است.

 

 

    نظرات