تبدیل پسماندهای بیمارستانی به پسماندهای بی خطر قبل از دفع آن ها

تبدیل پسماندهای بیمارستانی به پسماندهای بی خطر قبل از دفع آن ها

برنامه «شو پنجره بگشا» رادیو گفت و گو مهندس حسن پسندیده مدیرکل دفتر مدیریت پسماند محیط زیست به صورت تلفنی گفتگو کرد.
حسن پسندیده با اشاره به مصرف دستکش وماسک توسط مردم در محیط های خارج از خانه گفت: در حال حاضر بعضی از افراد هستند که برای تامین مایحتاجشان به بیرون از منازل مراجعه می کنند و به مراکز خرید می روند و یا اینکه شغل شان جزو خدمات شبانه روزی است و تعطیلی بردار نیست و به محیط های بیرونی مراجعه می کنند. این افراد در زمان خارج از خانه از دستکش و ماس استفاده می کنند. ولی تاکید ما بر این است که ماسک و دستکش ها بعد از انجام خرید و فعالیت، در محیط رها نکنند.
وی با اشاره به افزایش مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی در میان مردم، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی خوبی که از طریق مجاری مختلف صدا و سیما و فضای مجازی انجام شده، شاهد هستیم که مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی بالاتر رفته است.
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند محیط زیست خاطر نشان کرد: در مراکز پر تردد مخازنی تعبیه شده که افراد پس از حضور در آنجا ماسک و دستکش های خود را داخل این مخازن قرار می دهند و کمتر شاهد هستیم که اقلام پس از مصرف در محیط رها شود.
وی تاکید کرد: این موضوع مهمی است از طرفی این یک مسئولیت اجتماعی است در کنار تلاش های شبانه روزی که انصافا فعالین و زحمتکشان عرصه مدافعین سلامت، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی دارند می کشند ما هم باید این مشارکت اجتماعی مان را به اجرا بگذاریم و از انتشار و شیوع هر کالایی که ممکن است عامل و ناقل برای این بیماری باشد، جلوگیری کنیم.
پسندیده در خصوص نحوه دفع پسماندهایی همچون دستکش و ماسک گفت: توصیه ما این است که افراد بعد از مصرف این وسایل در نایلن هایی در بسته و در مخازن سطل زباله بیندازند که درب دار باشد و از انتشار آن ها در محیط های پیرامونی و معابر اکیدا خودداری شود.
وی افزود: شهرداری ها هم در این زمینه زحمات زیادی می کشند اگر ما هر ماسک یا دستکشی را در سطح معابر رها کنیم زحمتش بر دوش عزیزان ما در سیستم خدمات شهری می افتد و هم ممکن است آن ها مبتلا به بیماری شوند و یا هر شهروندی که از آن مسیر عبور می کند و یا به هر دلیلی باعث انتشار آن بیماری می شود. بنابراین بیاییم بر این قضیه دقتمان را بیشتر کنیم و مسئولانه عمل کنیم.
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند محیط زیست با اظهار به اینکه این شهرداری ها پسماندها را به صورت یکپارچه جمع آوری می کنند، تصریح کرد: اولا عوامل شهرداری آموزش هایی را دیده اند که در شرایط فعلی پسماندها را چگونه جمع آوری کنند. از طرفی مخازن سطل هایی که اختصاصی برای شهرداری ها است را به صورت مستمر ضدعفونی می کنند و یا ماشین آلاتی که اختصاص پیدا کرده برای جمع آوری پسماندها دائما کنترل می شود.
وی در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز گفت: خوشبختانه غالب بیمارستان های ما در سراسر کشور مجهز به سیستم های بی خطرساز پسماند هستند. سیستم های بی خطر ساز قادر هستند پسماندهای عفونی و پسماندهایی را که حتی حاوی ویروس کرونا باشند، بی خطر کنند.
پسندیده افزود: این پسماندها در محل خود بیمارستان ها و مراکز درمانی بی خطر می شوند و سپس با سیستم های حمل و نقل جداگانه ای از محل بیمارستان ها جمع آوری می شود و به سایت های دفن زباله می رود و در آنجا باز مجددا به صورت جداگانه با خاک و آهک پوشش داده می شود. بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشاتی که ما از ادارات کل حفاظت از محیط زیست در ۳۱ استان گرفتیم خوشبختانه این روند با نظارت بیشتر و با دقت کاملتری دارد صورت می گیرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات