مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در چهارمحال و بختیاری

مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، شهرام احمدی گفت: جوامع محلی دوستدار محیط زیست پس از مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده جنگلی هلن، اقدام به تصویربرداری از این گونه کمیاب و در معرض انقراض کردند.
وی افزود: این طبیعت دوستان، پس از مشاهده پلنگ‌ها در ارتفاعات حاشیه منطقه حفاظت شده، تصاویر و فیلم‌های تهیه شده را به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق مشاهده در اختیار مسئولان این اداره کل قرار دادند.
احمدی ضمن تقدیر از این دوستداران محیط زیست اظهار کرد: مناطق حفاظت شده هلن و سبزکوه در جوار هم قراردارند و زیستگاه مناسبی برای این گربه سان هستند.
شهرام احمدی تصریح کرد: این مناطق به عنوان مناطق بینابین برای عبور گونه هایی از حیات وحش و پلنگ بین سایر مناطق این استان و استان های همجوار مطرح هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه مشاهده پلنگ در طبیعت خیلی به ندرت رخ می دهد و این جانور مرموز و مخفی کار، اجازه مشاهده شدن را به کمتر کسی می دهد گفت: گزارش های مستمر مردمی و ماموران اجرایی مبنی بر مشاهده حیات وحش و گونه های با ارزش و کمیاب، با امنیت در این مناطق و مناسب بودن زیستگاه برای این‌گونه های ارزشمند در ارتباط است.
وی در ادامه یادآور شد: اکولوژی منحصر به فرد، تنوع پوشش گیاهی، وجود دره‌های عمیق و صعب العبور در این منطقه بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، خرس قهوه‌ای، بزکوهی و سایر جانداران فراهم کرده است که به جرات می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر است.
پلنگ ها جانورانی ساکت و بی سر و صدا هستند و مخفی کارانه زندگی می کنند. این جانور بطور شگفت انگیزی در مناطقی که بعید به نظر می رسد جانوری با چنین جثه ای بتواند مخفی شود، می تواند خود را به سادگی ازنظرها پنهان کند.
پلنگ‌ها به نسبت سایر گربه‌سانان دارای قدرت شکارگری بالایی هستند. آن‌ها به علت قدرت بینایی بسیار خوبی که دارند، برخلاف سگ‌سانان کمتر شکار را از روی بو تعقیب می‌کنند.
آن‌ها با  کمین کردن در مسیر طعمه، همراه با دویدن و پرش ناگهانی آن را شکار می‌کنند. علاوه بر بینایی بسیار قوی خصوصیت‌های منحصر به فردی نیز دارد. مثلا قسمت زیرین و بخش داخلی پاهای پلنگ از موهای نرمی پوشیده شده است که موجب می‌شود صدای پای او به هنگام گام برداشتن کاملا خفه شود و به راحتی, بدون اینکه طعمه متوجه شود، به آن نزدیک شود.
پلنگها از گستره وسیعی از طعمه ها با اندازه های متفاوت شکار می کنند و نسبت به سایر گربه سانان، رژیم غذایی متنوع تری دارند.
پلنگ ایرانی با نام انگلیسی  Persian Leopard و نام علمی Panthera pardus saxicolor بزرگترین زیرگونه پلنگ در دنیا محسوب می شود که در طبقه «در معرض خطر» قرار دارد. گستره انتشار آن کشورهای غرب آسیا (به استنثای شبه جزیره عربستان) است و در حال حاضر، بیش از دو سوم جمعیت آن در طبیعت در داخل مرزهای ایران زیست می کند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات