اسکان مدیران شهرهای جدید

اسکان مدیران شهرهای جدید

مطالعه برای حذف تعدادی از شهرهای جدید کشور آغاز شده است چراکه در عمل به رسالتشان موفق نبوده‌اند و مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.http://www.bananews.ir/

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، تحولات جمعیتی کشور از چهار دهه گذشته تاکنون بیانگر رشد سریع جمعیت و تسریع روند شهرنشینی بوده است به طوری‌که افزایش جمعیت شهرها موجب شده تامین مسکن اقشار شهرنشین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های دولت باشد.

شهرهای جدید با اهدافی مانند جلوگیری از توسعه بی رویه و کلان شدن شهر مادر، جذب جمعیت سرریز شهر مادر از طریق ایجاد کانونهای اشتغال در شهر جدید، جلوگیری از بالا رفتن بی‌رویه قیمت زمین در شهر مادر، جلوگیری از ایجاد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، کاهش ایاب و ذهاب از شهر مادر به مناطق صنعتی اطراف شهرهای بزرگ حذف زمان تلف شده این رفت و آمدها وهمچنین تقلیل بار ترافیک در داخل شهر مادربه وجود آمدند.

بر اساس این گزارش، اولین مصوبه دولت برای ایجاد شهرهای جدید مربوط به سال ۶۸ است که هم‌زمان ایجاد ۱۲ شهر جدید در دستور کار قرار گرفت اما مصوبه مجلس مربوط به سال ۸۰ است.

۲۲ سال از ایجاد شرکت عمران شهرها جدید گذشته و اکنون ۱۷ شهر جدید در کل کشور وجود دارند و حدود ۵۰۰ هزار نفر در آنها ساکن هستند این در حالی است که ظرفیت شهرهای جدید ۵ میلیون نفر است و اعلام شده با ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر دو میلیون نفر در این شهرها ساکن می‌شوند.

همچنین بنا به آمار اعلام شده ۳۰ درصد واحدهای مسکونی موجود در شهرهای جدید، خالی از سکنه هستند و وجود مشکل برای دسترسی به امکانات، نبود خدمات زیربنایی و حمل و نقل از دلایل وجود خانه‌های خالی در شهرهای جدید به شمار می‌روند این در حالی‌است که بنا به اذعان مسوولان مرتبط شهرهای جدید با اجرای طرح مسکن مهر مورد توجه قرار گرفتند و به رغم این توجه و ساخت بخشی از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید چندی پیش نورصالحی- معاون وزیر راه و شهرسازی- از حذف برخی شهرهای جدید به دلیل عدم استقبال و مثبت نبودن روند جذب جمعیت در آنها خبر داد.

وی دلیل عدم استقبال از این شهرها را بعد مسافت، عدم تامین امکانات مانند آب و برق و گاز و خدمات و روبنایی دانست و اعلام کرد: جانمایی‌ برخی شهرهای جدید با هدف جلوگیری از تراکم جمعیت در شهر مادر بوده است، اما مورد استقبال قرار نگرفتند.

پیش‌تر نیز اعلام شده بود در شهرهای جدید به افرادی که زمین تحویل گرفته و اقدام به ساخت نکرده‌اند یا افرادی که واحدهای آن‌ها نیمه کاره مانده است از خط اعتباری مسکن مهر تسهیلات پرداخت می‌شود تا خانه‌های خود را زودتر تکمیل کرده و ساکن شوند.

به هر حال به نظر می‌رسد به رغم این اقدامات، به دلیل فقدان امکانات لازم در شهر‌های جدید اکنون پس از ۲۲ سال از گذشت عمر آنها، با توجه به استقبال کم مردم از تعدادی از این شهرها مطالعه برای حذفشان از لیست شهرهای جدید کشور آغاز شده است و این همان چیزی‌ است که کارشناسان از پیش هشدارش را می‌دادند.

بر اساس این گزارش، مهندس علی نیکزاد ـ وزیر راه و شهرسازی مهر ماه ۸۸ در مراسم معارفه نورصالحی -مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید- با خطاب قرار دادن مدیران عامل شهرهای جدید خاطرنشان کرد: یک ملاک در اثبات کارآمدی شما می‌تواند این باشد که آیا خود حاضرید در شهر جدیدی که مدیریت آن برعهده شماست، مستقر شوید یا خیر؟ باید در جمهوری اسلامی شهرهایی ساخته شود که بتوانیم افتخار کنیم که مناسب زندگی شهروندان ماست.

وی افزود: نمی‌شود متولی و مدیر یک شهر جدید بود ولی توجه لازم به وضع مطلوب زندگی مردم آن شهر نداشت.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که شهرهای جدید فاقد بستر اشتغال‌زایی بوده و به شهرهای خوابگاهی تبدیل شدند اما در این‌باره نورصالحی معتقد است شهرهای جدید که به‌منظور جای دادن بخشی از جمعیت کلان‌شهرها در کنار آنها ایجاد شدند، به موازات سایر شهرهای کشور دارای مراکز صنعتی، کارگاهی و دانشگاهی هستند و در اطراف آنها خود به خود اشتغال صورت می‌گیرد و جمعی از ساکنان در داخل شهرهای جدید و برخی در مادر شهرها و کلان‌شهرها شاغل می‌شوند.

وی همچنین با بیان این‌که حمل و نقل شهرهای جدید از اولویت‌های کاری ما است که منجر به پایداری و افزایش جمعیت این شهرها می‌شود، گفت: در شهرهایی که جمعیت در آنها ساکن، دستگاه‌های اجرایی در آنها فعال و خدمات در آنها تامین است، در جهت پایداری و تثبیت جمعیت و استقبال بیشتر بحث حمل‌ونقل را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که مترو برخی شهرهای جدید در دستور کار است، اظهار کرد: ایجاد مترو ۱۰ شهر جدید به‌طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد شهرهای جدید به رغم صرف هزینه و فرصت بسیار در عمل به رسالت خود موفق نبوده و نتوانستند از کلان شدن شهرهای مادر جلوگیری کنند و شاید از عمده دلایل آن را بتوان فقدان حمل و نقل مناسب و سپس نبود فرصت‌های شغلی اعلام کرد.اما به نظر می‌رسد با توجه به این امر مسوولان مرتبط باید دقت بیشتری در این‌باره و به ویژه در اجرای طرح ملی مسکن مهر به خرج دهند تا خدای ناکرده در آینده با چنین مشکلی درباره طرح‌های دیگر نیز روبه‌رو نشویم.

 

 

 

 

    نظرات