تبديل پسماندهاي بيمارستاني به پسماندهاي بي خطر قبل از دفع آن ها

تبديل پسماندهاي بيمارستاني به پسماندهاي بي خطر قبل از دفع آن ها

به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست،حسن پسنديده در خصوص پسماندهاي بيمارستاني گفت: خوشبختانه غالب بيمارستان هاي ما در سراسر كشور مجهز به سيستم هاي بي خطرساز پسماند هستند.سيستم هاي بي خطر ساز قادر هستند پسماندهاي عفوني و پسماندهايي را كه حتي حاوي ويروس كرونا باشند، بي خطر كنند .

برنامه «شو پنجره بگشا» راديو گفت و گو مهندس حسن پسنديده مديركل دفتر مديريت پسماند محيط زيست به صورت تلفني گفتگو كرد .
حسن پسنديده با اشاره به مصرف دستكش وماسك توسط مردم در محيط هاي خارج از خانه گفت: در حال حاضر بعضي از افراد هستند كه براي تامين مايحتاجشان به بيرون از منازل مراجعه مي كنند و به مراكز خريد مي روند و يا اينكه شغل شان جزو خدمات شبانه روزي است و تعطيلي بردار نيست و به محيط هاي بيروني مراجعه مي كنند. اين افراد در زمان خارج از خانه از دستكش و ماس استفاده مي كنند. ولي تاكيد ما بر اين است كه ماسك و دستكش ها بعد از انجام خريد و فعاليت، در محيط رها نكنند .
وي با اشاره به افزايش مشاركت اجتماعي و مسئوليت پذيري اجتماعي در ميان مردم، اظهار كرد: خوشبختانه با توجه به اطلاع رساني خوبي كه از طريق مجاري مختلف صدا و سيما و فضاي مجازي انجام شده، شاهد هستيم كه مشاركت اجتماعي و مسئوليت پذيري اجتماعي بالاتر رفته است .
مديركل دفتر مديريت پسماند محيط زيست خاطر نشان كرد: در مراكز پر تردد مخازني تعبيه شده كه افراد پس از حضور در آنجا ماسك و دستكش هاي خود را داخل اين مخازن قرار مي دهند و كمتر شاهد هستيم كه اقلام پس از مصرف در محيط رها شود .
وي تاكيد كرد: اين موضوع مهمي است از طرفي اين يك مسئوليت اجتماعي است در كنار تلاش هاي شبانه روزي كه انصافا فعالين و زحمتكشان عرصه مدافعين سلامت، پرستاران، پزشكان و كادر درماني دارند مي كشند ما هم بايد اين مشاركت اجتماعي مان را به اجرا بگذاريم و از انتشار و شيوع هر كالايي كه ممكن است عامل و ناقل براي اين بيماري باشد، جلوگيري كنيم .
پسنديده در خصوص نحوه دفع پسماندهايي همچون دستكش و ماسك گفت: توصيه ما اين است كه افراد بعد از مصرف اين وسايل در نايلن هايي در بسته و در مخازن سطل زباله بيندازند كه درب دار باشد و از انتشار آن ها در محيط هاي پيراموني و معابر اكيدا خودداري شود .
وي افزود: شهرداري ها هم در اين زمينه زحمات زيادي مي كشند اگر ما هر ماسك يا دستكشي را در سطح معابر رها كنيم زحمتش بر دوش عزيزان ما در سيستم خدمات شهري مي افتد و هم ممكن است آن ها مبتلا به بيماري شوند و يا هر شهروندي كه از آن مسير عبور مي كند و يا به هر دليلي باعث انتشار آن بيماري مي شود . بنابراين بياييم بر اين قضيه دقتمان را بيشتر كنيم و مسئولانه عمل كنيم .
مديركل دفتر مديريت پسماند محيط زيست با اظهار به اينكه اين شهرداري ها پسماندها را به صورت يكپارچه جمع آوري مي كنند، تصريح كرد: اولا عوامل شهرداري آموزش هايي را ديده اند كه در شرايط فعلي پسماندها را چگونه جمع آوري كنند. از طرفي مخازن سطل هايي كه اختصاصي براي شهرداري ها است را به صورت مستمر ضدعفوني مي كنند و يا ماشين آلاتي كه اختصاص پيدا كرده براي جمع آوري پسماندها دائما كنترل مي شود .
وي در خصوص پسماندهاي بيمارستاني نيز گفت: خوشبختانه غالب بيمارستان هاي ما در سراسر كشور مجهز به سيستم هاي بي خطرساز پسماند هستند. سيستم هاي بي خطر ساز قادر هستند پسماندهاي عفوني و پسماندهايي را كه حتي حاوي ويروس كرونا باشند، بي خطر كنند .
پسنديده افزود: اين پسماندها در محل خود بيمارستان ها و مراكز درماني بي خطر مي شوند و سپس با سيستم هاي حمل و نقل جداگانه اي از محل بيمارستان ها جمع آوري مي شود و به سايت هاي دفن زباله مي رود و در آنجا باز مجددا به صورت جداگانه با خاك و آهك پوشش داده مي شود. بنابراين نگراني از اين بابت وجود ندارد .
وي در خاتمه خاطر نشان كرد: بر اساس گزارشاتي كه ما از ادارات كل حفاظت از محيط زيست در 31 استان گرفتيم خوشبختانه اين روند با نظارت بيشتر و با دقت كاملتري دارد صورت مي گيرد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات