شتابان به استقبال خشکسالی می‌رویم

شتابان به استقبال خشکسالی می‌رویم

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مدیریت ریسک نسبت به مواجه شدن با بحران و کنترل آن در اولویت است.http://www.bananews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی بصیری در گفت ‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص بحران محیط اظهار کرد: در بسیاری از مواقع ظرفیت محیط را نمی‌شناسیم و اهمیتی به آن نمی‌دهیم و تنها می‌خواهیم از تمامی ظرفیت آن استفاده کنیم و از این طریق به استقبال بحران می‌رویم.

وی اضافه کرد: هر عاملی که در محیط بیش از همه محدود کننده باشد عامل اول ظرفیت آن محیط محسوب می‌شود مانند آب که ظرفیت محیط منطقه ما را تعیین می‌کند و محدود کننده توسعه و تعیین کننده ظرفیت محیط است.

بصیری با توجه به صنایعی که در استان احداث شده و نیاز مبرم به مصرف آب دارند، افزود: ما هر روز به بحران نزدیکتر می‌شویم هر چند برای احداث این صنایع در استان تدارک لازم در نظر گرفته شده است، ولی اصول کارشناسی حکم می‌کرد صنایع پرمصرف آب در محیط‌های خشک مانند اصفهان طراحی، راه‌اندازی و مستقر نمی‌شد، چون در این منطقه ارزش آب به جهت حفظ حیات، سلامت و محیط زیست انسانها بسیار با ارزش‌تر است.

استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اکنون ما با توسعه ۲ تا ۴ برابری صنایع استان شاهد خسارت به بخش‌های دیگری مانند کشاورزی و محیط زیست هستیم که علاوه بر این، آلودگی مراکز صنعتی، مستقیماً متوجه شهرها، آبهای زیرزمینی و آبهای جاری می‌شود و به بحران نزدیکتر می‌شویم.

وی اضافه کرد: تئوری تجربه شده در جهان اینگونه است که هر منطقه وسیعی اگر از پوشش گیاهی محروم شود بارندگی در آن کاهش می‌یابد و ما با ساخت و سازهای متعدد در زمین‌های قابل کشت و صنعتی شدن استان عامل اصلی گرم شدن زمین را افزایش داده‌ایم و کاهش بارندگی نخستین نشانه‌های آن است و این بحران بیشتر از همه کشاورزان را آزار می‌دهد.

وی گفت:اکنون۳۰۰ هزار کشاورز در شرق اصفهان به دلیل مصرف بی‌رویه آب در بخش مصارف خانگی و صنعت با خشکسالی مواجه هستند و دشت حاصل خیز شرق اصفهان که ۵۰ درصد محصولات مصرفی کشاورزی استان را تأمین می‌کرد در حال نابودی است و به اطمینان می‌گویم تا پنج سال آینده صنعت و کشاورزان ما فقط می‌توانند از پسابهای فاضلاب استفاده کنند.

بصیری با اشاره به اسراف در مصارف خانگی بیان کرد: آب بعد از مصرف به فاضلاب تبدیل می‌شود و مصارف اصفهانی‌ها سه برابر مصرف کشورهای پرآب است و با کمال تأسف یک سوم از آب مصرفی تصفیه شده بر اثر نشتی لوله‌ها و بی‌توجهی هدر می‌رود که با مصرف روزانه هر نفر۳۰۰ لیتر ما شتابان به استقبال خشکسالی می‌رویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهکارهای پیشگیری از وقوع زودهنگام خشکسالی هشدار داد: باید علاوه بر مصارف خانگی درطراحی فضای سبز نیز تغییر کلی ایجاد کنیم و از نوع چمن‌کاری که معمولاً به وفور در اصفهان دیده می‌شود بکاهیم، زیرا ۹۰ درصد از آب مصرفی این نوع چمن‌ها تبخیر می‌شود.

وی ادامه داد: باید برای ایجاد فضای سبز اولویت را به درختکاری دهیم و با انتخاب گونه مناسب چمن، فضای سبز را به صورت شبانه آبیاری کنیم تا بر تبخیر زودهنگام ذخیره آبی که به دلیل ارتفاع از سطح دریا و رطوبت نسبی حدود۳۰۰ میلی لیتر در سال است، غلبه نماییم.

بصیری توصیه کرد باید تا می‌توانیم سعی در مدیریت ریسک داشته باشیم تا وارد مرحله بحران نشویم و با پیش‌بینی‌های لازم و فراهم کردن زیرساختها از بحران دور شویم تا با آمادگی بتوانیم با بحران مقابله کنیم و نگذاریم بحران اتفاق بیفتد و یا از آن عبور کنیم هر چند این یعنی مدیریت ریسک، ولی به نظر من مدیریت ریسک اولی‌تر از مواجه شدن با بحران و کنترل آن است.

 

 

    نظرات